Hej,

Jag ska bygga hus på berg. Inte skrapat rent denna tomt än men det finns berg i dagen under hela plattan inom ca en halvmeters höjdskillnad. Eventuellt kommer det finnas några dälpor/skrevor och toppar.
Topparna kommer jag spränga bort. Skrevorna kommer jag försöka bedöma vattenansamling i och eventuellt dränera eller fylla/gjuta igen.

Så till frågan;
Jag har tänkt gjuta platta och skulle spontant vilja förankra den i berget (likt pålning).
I de flesta konstruktionsexempel jag kommer för ligger plattan flytande på bärlager och isolering när den gjuts uppe å berg..
Är det helt onödigt att förankra den. Skapar det kanske en onödig köldbrygga?

I min egen konstruktionside kommer jag borra för grövre armeringsjärn och gjuta "plintar" där armeringen knyts samman med armeringen i kantbalken på plattan. (Genom kantelementet).
Från berg till platta kommer det vara bärlager för utjämning och som kapillärbrytare samt 3-400mm isolering.

Någon som har något klokt att säga om mina tankar? :D
 
Om du tänker gjuta plintar som skall "hålla" plattan mot berget så måste platta och plintar dimensioneras för att kunna ta all last går den vägen. Detta för att bärlager och isolering kommer att komprimeras mer än vad dina plintar kommer att göra.

Dvs din konstruktion kommer att bli mycket dyrare än om du lägger plattan direkt på bärlager och isolering utan plintar.
Plintar gör man inte mot berg om det inte skall vara luft mellan platta och berg.
 
  • Gilla
Mrs206 och 1 till
  • Laddar…
Så fort jag läser sådant här så tänker jag på ett hus jag såg på kronofogdens hemsida. Ett 10 år gammalt hus som säljs för 150.000:- (byggkostnad runt 2,2miljoner) på grund av att man förmodligen "sparat pengar" genom att gjuta plattan själv, kanske man inte gjort en korrekt markanalys eller gjort andra genvägar...

Hade jag byggt ett hus hade jag sett till att plattan gjutits enligt konstens alla regler, med alla markanalyser/markjobb noga dokumenterat och korrekt utfört av entreprenör. Med andra ord, livrem, hängslen och kondom! Tänk om försäkringsbolager säger: "sorry grabben, det här fuskjobbet får du inte en spänn för" :(

https://www.kronofogden.se/56331.html

Fastigheten är bebyggd med ett bostadshus på betongplatta i 1½ plan utan källare. Byggnaden uppfördes 2006. Husets boarea uppgår enligt ägaren till 168 kvm och enligt taxering till 159 kvm.
Objektet är inte helt färdigbyggt, betongplattan har rört sig, klinkergolv spruckit, nivåskillnader i golv, ytskikt såsom kakel och tapeter är sprukna, elinstallationer i väggarna är klämda. Gipsskivor i väggarna har spruckit.
Huset besiktigades i mars 2014 av besiktningsbolaget Trygga AB, då konstaterades nämda fel och att brandrisk förelåg. Huset har därefter varit obebott, el frånkopplad och byggnaden kallställd med uttappat värme-/vattenledningssystem.

Enligt uppgift så rör sig betongplattan fortfarande, detta på grund av att plattan är byggd till ½ på berggrund och ½ lera. Omfattande arbete krävs för att stabilicera plattan.

Bottenplan: hall, kök, badrum, vardagsrum, sovrum, förråd,och kombinerad värmecentral med tvättstuga.
Övre plan: hall, tre sovrum, varav ett med utgång till ännu ej monterad balkong, ett badrum och ett förråd med garderob.
 
roli skrev:
Om du tänker gjuta plintar som skall "hålla" plattan mot berget så måste platta och plintar dimensioneras för att kunna ta all last går den vägen. Detta för att bärlager och isolering kommer att komprimeras mer än vad dina plintar kommer att göra.

Dvs din konstruktion kommer att bli mycket dyrare än om du lägger plattan direkt på bärlager och isolering utan plintar.
Plintar gör man inte mot berg om det inte skall vara luft mellan platta och berg.
Jag förstår precis vad du menar. Hur blir det när man pålar ner mot berg?
 
Ropia skrev:
Så fort jag läser sådant här så tänker jag på ett hus jag såg på kronofogdens hemsida. Ett 10 år gammalt hus som säljs för 150.000:- (byggkostnad runt 2,2miljoner) på grund av att man förmodligen "sparat pengar" genom att gjuta plattan själv, kanske man inte gjort en korrekt markanalys eller gjort andra genvägar...

Hade jag byggt ett hus hade jag sett till att plattan gjutits enligt konstens alla regler, med alla markanalyser/markjobb noga dokumenterat och korrekt utfört av entreprenör. Med andra ord, livrem, hängslen och kondom! Tänk om försäkringsbolager säger: "sorry grabben, det här fuskjobbet får du inte en spänn för" :(

[länk]
Tack för omtanken, men vem har sagt har jag ska gjuta plattan själv?
Jag funderar på möjliga konstruktionslösningar. Alla lösningar finns inte tillgängliga att googla fram.
Man kan vilja vara påläst på alternativ innan man bygger sitt hus eller anlitar entreprenör, oavsett hur mycket man vill göra själv.
Detta skulle väl snarare vara en senväg och inga pengar skulle jag spara heller?
 
Rolis kommentar är verkligen tankeväckande för oss amatörer!

Ytterligare en aspekt:
Vem bygger idag utan isolering under golven?
Gjuter du betong direkt på berg blir det ju ingen plats för de 300 - 400 mm cellplast som nu är "standard".

Hade jag byggt på berg så skulle det nog blivit krypgrund eller på plintar,
med isolering i bottenbjälklaget.
 
KnockOnWood skrev:
Rolis kommentar är verkligen tankeväckande för oss amatörer!

Ytterligare en aspekt:
Vem bygger idag utan isolering under golven?
Gjuter du betong direkt på berg blir det ju ingen plats för de 300 - 400 mm cellplast som nu är "standard".

Hade jag byggt på berg så skulle det nog blivit krypgrund eller på plintar,
med isolering i bottenbjälklaget.
Det står ju att jag ska isolera. Gjuta betong direkt på berg, var står det?
Ni är för roliga!
 
Gjuter man en pålad platta så ska armering och betong anpassas för detta. En sådan platta ska hålla även om marken sjunker undan, dvs den ska kunna stå enbart på pålarna.

I detta fall låter det inte som att pålning eller andra kreativa lösningar är nödvändiga, en helt vanlig isolerad platta på ett avjämnat underlag är förmodligen det enklaste, billigaste och bästa.
 
  • Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Peter1986 skrev:
...
Ni är för roliga!
Ja, man är kanske lite disträ ibland.
Bra att du tycker att det är roligt :)
 
  • Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Jag skulle säga att krypgrund eller plintgrund kan vara ett bra alternativ till platta. Särskilt plintgrund kan bli väldigt billigt.

Hur gör du med V/A? Det kanske måste ner i berget.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag skulle säga att krypgrund eller plintgrund kan vara ett bra alternativ till platta. Särskilt plintgrund kan bli väldigt billigt.

Hur gör du med V/A? Det kanske måste ner i berget.
Plintgrund har varit i tanken, dock så blir den lite sämre energimässigt och för att få ett bra inspektionsutrymme blir det väl högt för mitt tvåplanshus.

V/A kommer sprängas för, men man hoppas ändå på att finna en lämplig skreva ;)
 
Peter1986 skrev:
Jag förstår precis vad du menar. Hur blir det när man pålar ner mot berg?
Du fick svaret av Gabbe1 lite längre upp.
 
  • Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.