Jag har själv tänkt gräva en fåra som är några hundra meter på tomten. Det finns säkert bättre redsak än en vass spade. Såg en man i Hemmesta som grävde med någon form av hacka, men han kundei inte svenska så jag vet tyvärr inte vad den heter. Han hade den med sig så ingen visste.
:surprised:Tacksam om någon har tips! Är ganska torrt och stenigt.
 
Dikes eller grävspade är i alla fall betydligt bättre än en vanlig spetsspade.
 
Fyllhammare, kanske?
 
Grävmaskin!
 
Kabelspade och dito skyffel.
 
Kedjegrävare eller grävmaskin hade jag använt om det rör sig om några hundra meters grävning :)
 
Tack för snabba svar. Jag vill ogärna ta in en grävmaskin på tomten.
 
Korp och kabelspade, om det ska handjagas, annars liten grävmaskin med liten tjälkrok.
 
Några hundra meter är inget man handgräver om man inte har väldigt gott om tid. Kedjegrävare eller kabelplöjare säger jag. Båda maskintyper finns i litet format. Kör du på en sten så gå runt.

Korphacka är bra för kortare sträckor.
 
Chaly
Kabelspade använde jag... men det var inte mer än 20 meter. Gick snabbare än jag trott - nästan inga sten alls. Var klar innan lunch.
 
Det var nog en fyllhammare du såg. Det och en spade för grässvålen är nog en bra kombo om man ska handjaga.
 
Jag körde också med en dikesspade - i stenblandad morän/lera. Gick bra för mina 10 meter men jag hade inte velat gräva flera hundra meter för hand!
 
Några hundra meter ! Dvs 700 meter !? Helt klart grävmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.