Ett företag (ska inte nämna namnet) håller på bygga vårt hus.

Vi har skrivit på förra sommaren och allt var i sin ordning.
Det otänkbara händer: ägaren dör på flygplatsen inte ens 50 år gammal.
Hans söner ville fortsätta företaget men sakta men säkert visar det sig
att de inte är kapabla till att leda företaget. Jag och min KA har försökt
styra det så gott det gick och jag har lagt väääldigt mycket tid på vad som
skulle bli ett nyckelfärdigt hus. Nu har det gått så långt att deras telefoner
är avstängda och jag misstänker att slutet närmar sig fort.

Vet någon av er hur det går till när sådant händer ? Hur fungerar det med
färdigställandeförsäkring ? Har ni några goda råd ?

Hälsningar // Remco
 
Hemmakatten
Hoppas att du inte betalt något i förskott. Om företaget är på väg att konkursa får du ligga på företaget att utföra det du eventuellt betalt i förskott. Ta kontakt med försäkringsbolaget du har färdigställandeförsäkringen i och be om klargörande vad gäller deras ansvar.

I bästa fall har du inte betalt i förskott och kan se dig om efter andra leverantörer. Förstår att det kommer att ta extra lång tid för att få huset färdigbyggt.
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
Vi har inte betalt något i förskott. Vi betalar i efterhand tex vvs klar belopp x, vvs klar belopp y osv.
Vad jag inte förstår är att vvs, el och ventilation är nästan färdiga och skulle ge dem en hel del pengar.

Tack för tipset: jag ringer Garbo.
 
Än lever de och jag tror att de håller på jobba sig ut ur problemen. Det börjar hända saker och
det händer på rätt sätt. Det glädjer mig...
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
Skönt att höra. Hoppas att ni får allting färdigt utan mer strul. :)
 
  • Gilla
Remco
  • Laddar…
Angående färdigställandeförsäkringen så är mitt intryck att det är en light-version av den avskaffade byggförsäkringen. Dvs något man tvingas betala premie för men som man troligen aldrig får ut några försäkringspengar från. Och även om man skulle få ut något så täcker den bara 10% av entreprenadkostnaden, dvs en struntsumma i sammanhanget.
 
Jag har här i närheten ändå sett ett par konkurser hos byggföretag som höll på bygga privata villor. Vet doch inte hur mycket de fick ut. Min KA har inte varit med om det och visste inte heller hur det fugerar i praktiken.
 
f91jsw skrev:
Angående färdigställandeförsäkringen så är mitt intryck att det är en light-version av den avskaffade byggförsäkringen. Dvs något man tvingas betala premie för men som man troligen aldrig får ut några försäkringspengar från. Och även om man skulle få ut något så täcker den bara 10% av entreprenadkostnaden, dvs en struntsumma i sammanhanget.
Njaa.. exemplevis de som drabbades av LB hus konkursen för några år sedan fick ut en del trpr jag.

En ersättning på 10% är ju inte sååå illa. Den skall bara täcka fördyring. En förutsättning är att du inte betalat en krona mer än vad som är utfört. Blir du då tvungen att anlita någon annan för att ex. färdigställa sista 50% av bygget så kan alltså det färdigställandet få kosta 60% av ursprungsbeloppet.
 
Det ska ställas i relation till premien. Minsta premie är ca 5000 kr, för en entreprenadkostnad på runt en halv miljon. Dvs man betalar 5000 kr för att försäkra 50000 kr. Nu blir premien kanske relativt sett lägre vid högre entreprenadkostnad, men det är ändå extrema premier i förhållande till försäkringsbeloppet och risken. Och man kan inte välja bort det, dvs ett komplett omyndigförklarande av byggherren.

Intrycket är att den obligatoriska färdigställandeförsäkringen enbart är en politisk skapelse för att Gar-Bo inte skulle förlora hela kakan när byggförsäkringen avskaffades. Det finns ju ingen som helst rationell anledning att tvinga folk att teckna försäkringar mot små fördyringar.
 
Det kan jag hålla med om, är en orimlig premie.
 
Tyvärr så har de ändå förlorat striden. De kommer snart ansöka om konkurs. Likviditetsproblem knäckte dem till slut.
Dessvärre har det också blivit byggstopp som jag först får reda ut.
 
Byggstoppet är nu löst. Konkursansökan ligger hos en advokat. Hur länge ska jag räkna med att det tar innan vi kan bygga färdigt ? Finns det olika vägar ? Kort sagt, hur fungerar sådant ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.