Verkar som många tror att den här tallen ska ramla omkull av sig självt vilken dag som helst.
Tallar (till skillnad från granar) har en djup vertikal rotdel som brukar hålla dom på plats.

Även om trädet bör bort så tror jag risken är minimal att det ramlar av sig självt (eller av att klättra i)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Mikael_L
@ Sir James.

Var, rent geografiskt, finns detta lutande träd?
 
[video=youtube;rWdpFZIdDqY]https://www.youtube.com/watch?v=rWdpFZIdDqY[/video]

Inte för att jag vill vara allvarligt med denna, men verkar fungera lite olika i olika delar av värden...:)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
lbgu skrev:
Du vill se problem märker jag. Som jag skrev ovan så är det ovanligt att fallande träd verkligen förstör andra träd. Oftast glider de längs med sidan och kan då få med sig en gren eller två ifall det är en tall. Ingen större skada skedd oftast.
Sen ifall det är någon som fäller det lutande trädet så kan den säkert påverka fallriktningen tillräckligt för att undvika att träffa rätt på ett annat träd.
Jag personligen skulle inte bry mig det minsta om andra träd skadas, jag bor ju inte där ;)

Det var faktiskt TS som nämnde att han hade andra träd som kunde skadas. Eftersom han särskilt skrev om detta så utgår jag från att han är orolig för att skada dessa. :x
 
Mikael_L
Sir James skrev:
Inte för att jag vill vara allvarligt med denna, men verkar fungera lite olika i olika delar av värden...:)
Hmmm, om det är svåra restriktioner och licenskrav på motorsågar, men fritt att handla sprängämne, så blir det kanske så... :cool:
 
Mikael_L skrev:
@ Sir James.

Var, rent geografiskt, finns detta lutande träd?
Finns i Stocholmstrakten.
 
Haha, jag har för mig att jag sett en instruktion från militären hur man fäller träd med en smäll.
 
Mikael_L
Sir James skrev:
Finns i Stocholmstrakten.
Ja det kunde jag gissa utifrån profilen. Men det gav ingen hjälp för den forummedlem som har en motorsåg och är sugen på att motionera den lite. Då vill man nog veta om det är 5km eller 6 mil till dig.
 
Mikael_L skrev:
Ja det kunde jag gissa utifrån profilen. Men det gav ingen hjälp för den forummedlem som har en motorsåg och är sugen på att motionera den lite. Då vill man nog veta om det är 5km eller 6 mil till dig.
Har en collie som heter Sir James, kunde väl lika gärna varit Skåne :)

Skicka PM tack.
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, om det är svåra restriktioner och licenskrav på motorsågar, men fritt att handla sprängämne, så blir det kanske så... :cool:
Eller klättra upp å ta ner d i bitar med fogsvansen - motion och naturupplevelse i ett 😅🌲 men säkrare!
 
MagHam skrev:
Verkar som många tror att den här tallen ska ramla omkull av sig självt vilken dag som helst.
Tallar (till skillnad från granar) har en djup vertikal rotdel som brukar hålla dom på plats.

Även om trädet bör bort så tror jag risken är minimal att det ramlar av sig självt (eller av att klättra i)
Ja TS granne uttryckte sig väldans uppskrämmande 😁😁 "Stötte på grannen idag, han sa följande : har du sett tallen som står på er tomt som lutar, den kommer nog att falla snart."

Dum granne att stressa upp TS så 😩
 
MagHam skrev:
Verkar som många tror att den här tallen ska ramla omkull av sig självt vilken dag som helst.
Tallar (till skillnad från granar) har en djup vertikal rotdel som brukar hålla dom på plats.

Även om trädet bör bort så tror jag risken är minimal att det ramlar av sig självt (eller av att klättra i)
Inte alltid ;-)
Så här ser det ut under min tallstubbe, som djupast ca 60 cm.
Exponerade rötter under en uppkapad tallstubbe med synlig jord ca 60 cm djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H skrev:
Inte alltid ;-)
Så här ser det ut under min tallstubbe, som djupast ca 60 cm.
[bild]
Nja, det sitter kanske en hel del kvar i marken, som du inte fått upp ;)
Sedan ser det ut som det är berg under, och då är ju omständigheterna lite annorlunda ;)
 
thomasx skrev:
Nja, det sitter kanske en hel del kvar i marken, som du inte fått upp ;)
Sedan ser det ut som det är berg under, och då är ju omständigheterna lite annorlunda ;)
Som sagt, det är berg. Numera är den borta och klippan kal, det är därför jag vet exakt djup. Inga pålrötter här inte :D
 
Denna står delvis också på berg...
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.