Hej!

Har stött på bekymmer i vårat gamla hus som vi köpte för tre månader sedan. Skulle måla om väven i vardagsrummet nu i helgen. Började ta bort golvlister och hittade en överraskning där jag tidigare har sett att väven släppt lite grann.

Spånskivan och det bakom plasten är helt ruttet flera cm in. Ska man fortsätta riva för att se omfattning eller vad gör man nu? Kan det vara läge att koppla in försäkringsbolag om det beror på ev hussvamp, skadedjur eller fuktskada? Det är torrt nu så det verkar vara gammalt. Verkar inte lukta något. Sitter ett fönster där jag upptäckt detta så det är möjligt att fukten kommit in den vägen och orsakat rötan. Ser ut som det verkar vara någon form av plast bakom spånskivan och det är väl inte helt korrekt att de har gjort så i ett gammalt trähus? Golvet närmast väggen verkar också vara mjukt och ser missfärgat ut. Rör sig om ca 1,5 meter i bredd.

Huset är byggt "1909" så det är timmerhus med stenfot och träytterpanel.

Ett par bilder..

Skadade golvlister och vägg med ruttet område nära ett fönster, verktyg och borrbitar på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad spånskiva och ruttet material vid golvlister i en vägg med tapet, tecken på möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rutten spånskiva och skadat golv nära vägg efter borttagning av golvlister i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad golvhörna där väv och golvlister tagits bort, exponerande röta och mögel i spånskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vanligt med såna skador under fönster. Jag skulle ta bort innerväggen för att se hur det ser ut. Det bästa är att ta bort allt angripet trävirke och ersätta med friskt. Jobbigt nu kanske, men kan ni åtgärda felet ordentligt så vet ni att ni har något bra att jobba vidare med.
Kontakt med försäkringsbolaget kan nog vara bra men det är inte säkert att detta täcks av försäkringen, i alla fall inte på ett äldre hus.
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
Problemet som jag sett under fönster är ju när man har elradiatorer vilket medför att man har en eldosa bakom dessa. Där dosan sitter är det oftast inte tätt i plasten. Så man får mycket fuktrörelse just där eftersom elementet sitter där och du har ingen diffusionsspärr. Ser ut som om detta kan stämma för din del också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.