Tja!

Kan någon tipsa mig om vad jag skall använda för färg för att måla tak och väggar invändigt i sommarstugan? Jag har ju snöat in på det här med att fukten som ofrånkomligt kommer att invadera stugan i tid och otid inte skall fastna i väggar och tak utan skall kunna vandra in och ut hur den vill. Jag har således ingen plast i väggar, golv eller tak, jag har cellulosaisolering överallt och jag har heller ingen gips i tak eller väggar. Nu börjar det bli dags att måla väggar och tak och då dyker ju funderingar om hur pass tät färg är. Är färger av olika typ olika täta?

Ytskikten är masonit i tak vissa väggar och råspont på väggar.

Tacksam för alla synpunkter! :)

Mvh,
ToRy
 
Betsa och låt vara. Möjligtvis en dutt med hårdvax på ytor som kan ansättas av slitage. Vad du är ute efter är något som inte bygger en film.

Jag har gott om synpunkter på det där med att saker ska andas, både av färgtekniska och esoteriska skäl, men jag besparar dig dem eftersom du 1. har bestämt dig för något specifikt, och 2. redan byggt in det tänket i konstruktionen, och det är ju synd att ge sig på din byggfilosofisom i sig låter väldigt trevlig från ett miljömässigt perspektiv.
 
Vad jag vill ha är en vit yta. På masoniten bör den vara heltäckande, på råsponten behöver den egentligen inte vara det. En betsad yta, blir inte den väldigt "tunn"? Menar att man ser materialet under?

Att jag inte ska bygga upp en film är jag helt med på, frågan är då vad jag ska använda på masoniten?

Sen börjar jag fundera på om jag tänker ett steg för långt...? En kort förklaring av hur jag resonerar:
Huset är en sommarstuga, den kommer inte vara ständigt uppvärmd vilket kommer orsaka en relativt stor fuktvandring vid stora temperaturskillnader. Detta kan bli problem i hus med mineralisolering med plast på insidan då fukten blir kvar i isoleringen och kan påverka reglar och annat. Lösningen blir då cellulosa isolering då cellulosan hanterar fukten på ett helt annat sätt, risken att fukten blir stående och orsakar skada är obefintlig (?) eller i alla fall betydligt lägre. Så uttrycket "andas" är ju egentligen fel, det handlar ju snarare om vatten än luft....
Frågan jag nu ställer mig är dels om ett färgskikt är så tätt att det hindrar fukten från att gå igenom, och dels om det spelar någon roll. Den fukt som eventuellt stannar innanför färgen kanske vandrar åt andra hållet vid nästa temperaturskiftning, eller vad det nu är som påverkar sånt här....? I så fall kanske det är skit samma vad för färg jag använder?

Mina "kunskaper" - eller ska jag säga åsikter - i ämnet är inte fantastiskt väl underbyggda ska jag erkänna. De baserar sig på hörda och lästa informationsbitar från alla möjliga håll. Hur som helst så hoppas jag att eventuellt feltänk är åt rätt håll så att säga, så att jag inte gör mer skada än nytta. Annars får man absolut komma med synpunkter, så länge det inte innebär att jag blir tvungen att börja om från början! :D
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Jag tror inte att man skall överdriva riskerna. Sommarstugor från 60-talet brukar vara isolerade med mineralull utan plastfilm. Det fungerar utan problem så länge inte isoleringen är för tjock. Har du cellulosaisolering borde det redan vara ett steg bättre oavsett färgtyp inomhus. Jag har aldrig hört talas om att färg på väggar inomhus skulle stänga in fukt.
 
Ibland räcker det att skriva av sig och få en kommentar eller två för att inse att man snöar in lite väl långt ibland. Så, förvissad om att jag tänkt minst ett steg för långt traskar jag glad i hågen iväg till färghandlaren och köper lite färg, helt enkelt. :p Om nu ingen skriker högt....? ;)
 
Du kan ju undvika våtrumsfärg. ;)
 
Tror det kan vara bra att patinera masonit och panel/spont om du inte tänker måla dem med riktig oljefärg.

Jag kan ha fel, men har fått för mig att just i hus med växlande temperatur och fukthalt så är påfrestningarna på färgskikten extra stora iom att trävirket rör sig en hel del. Linolja/linoljefärg är så vitt jag vet den färgtyp som sitter bäst fast i underlaget/trä. Har hört att t ex limfärg kan lossa och flaga sig lättare om träet inte är grundat med oljefärg.

Kan själv konstatera att vanlig takfärg/plastfärg målad direkt på trä i ouppvärmda ekonomiutrymmen inte sitter särskilt bra fast i underlaget. Med facit på hand så är det minimum grundning/patinering med oljefärg som gäller, alt enbart oljefärg, men på stora tak- och väggytor känns det inte så lockande...
 
Oldboy skrev:
Jag kan ha fel, men har fått för mig att just i hus med växlande temperatur och fukthalt så är påfrestningarna på färgskikten extra stora iom att trävirket rör sig en hel del. Linolja/linoljefärg är så vitt jag vet den färgtyp som sitter bäst fast i underlaget/trä. Har hört att t ex limfärg kan lossa och flaga sig lättare om träet inte är grundat med oljefärg.
Det är såvitt jag förstår framför allt varierande luftfuktighet som får väggar att spricka. Det största problemet som jag sett är panel som spricker i skarvarna. Det man skall tänka på är att ingenting skapar så torrt inomhusklimat som att ha ett hus uppvärmt på vintern utan att någon bor där. Många kulturbyggnader värms inte upp därför att det skulle torka ut och förstöra saker. I köket på en sommarstuga som min familj har finns det stora springor mellan panelbräderna. Enligt vad jag fått berättat för mig uppstod dessa sprickor första vintern som huset hade el och därmed en viss grundvärme.

Att linoljefärg är det som fäster bäst på trä stämmer även med vad jag hört.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.