Hej!

Har varit uppe och isolerat lite i mitt vindsutrymme, tänkte nu i efterhand förvissa mig om att det inte är dumt på något sätt. Jättetacksam för svar! (även om jag vet att det är svårt utan att ha varit på plats osv)..

Huset har ett gammalt tak från 1970 som är isolerat och som jag tror det sitter ångspärr i, asfaltspapp på taket. Sedan så har tidigare ägare byggt till huset och då höjde man taket genom att bygga ett nytt högre tak på det gamla, man har ingen isolering i det nya taket, c:a 100-180 cm ståhöjd beroende på vart man befinner sig. Man har valt att inte isolera mer trots att det gamla taket har ganska lite isolering.

För att bättre på isoleringen så har jag lagt ut 15 cm mattor med rockwool över hela taket. Jag la inget nära hörnen för att inte blockera luftkanaler. Det finns luftintag längst långsidorna på taket och ventilationshål vid nock, jag tycker att det är bra ventilation även nu efter isoleringen (opåverkat).

Titta gärna på bilderna och säg vad ni tror?

Före isolering:
Vindutrymme med ny isolering lagd på golvet, träbjälkar synliga, öppna luftkanaler intill kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före isolering:
Vindsutrymme före isolering med synliga träbjälkar och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationshål i det gamla taket (dom gula), jag la ingen isolering över dessa utan lämnade en kanal öppen över hålen.
Bild på ett vindsutrymme före isolering, med synliga träbjälkar och ett äldre, svart isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter isolering:
Vindsutrymme isolerat med rockwool. Synliga träbjälkar, inget nära hörnen för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag la ingen isolering över takutsprången utan endast över "huskroppen".
Vindsutrymme som ska isoleras, synliga träbjälkar och öppna ventilationshål innan isolering med rockwool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Många som har läst, ingen som har någon tanke om detta?
 
K
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill lufta under det gamla taket? Det ska ju inte komma in fukt där, så jag hade isolerat hela vägen ner, men jag kanske missat något. Hur som helst så gör ju inte isoleringen någon nytta om du har en luftspalt under den gamla pappen...
 
Sista bilden, vad finns under bräderna? Om jag förstår dig rätt är det utomhus?
Vad finns under det gamla taket?
 
Dom gula ventilerna som sitter i den gamla taknocken (fyra stycken) har inte jag satt dit, ingen aning om varför dom satt dit dom? Det sitter ju ångspärr under innertaket. Kanske var man osäker på om taket var tätt??

Tänkte att eftersom dom sitter där så låter jag dom kunna släppa ut luft, jag gjorde bara ett 10x10 cm "hål" i isoleringen precis över ventilerna. Tänkte att det som ev kommer ut där kommer att vädras bort. Kanske ska undersöka detta mer....
 
Anna det som är under det som syns på sista bilden är utomhus, även under pappen. (En altan)
 
Jag tolkar tystnaden som att jag inte gjort något helgalet då iaf(?)
 
Jag har svårt att se något problem. Den gamla ytpappen borde ju vara tät. Att då lägga isolering ovanpå skapar knappast någon fuktproblematik utan minskar enbart värmekonvektionen ut från underliggande utrymmen.
 
  • Gilla
Hank the tank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.