Tja,

Har man som privatperson ångerrätt på en tjänst man skickat en skriftlig (mejl) beställning på? I det här fallet handlar det om en renovering - mossborttagning och målning - av ett betongpannetak. Vad jag förstått så har företaget varit och tittat på mina föräldrars hus och sedan lämnat en offert varpå min föräldrar via svarsmejl beställt jobbet enligt offert.
Kan de ångra den beställningen? Vi pratar om ca 35000 och beställningen ska ha gjorts i förra veckan.

Min egen spontana tanke är att man har ångerrätt så länge tjänsten inte är påbörjad men jag är inte helt hundra. Har googlat men blir inte helt övertygad vare sig hit eller dit....

Tacksam för snabbt svar från någon som vet! :)
ToRy
 
Avtalet har ingåtts på distans så det torde vara 14 dagar som gäller. Om säljaren inte informerat om ångerrätten har man ett år på sig vill jag minnas.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
harry73
Lite mer info om ångerrätt och distansförsäljning finns på:
http://www.hallakonsument.se/klaga-...distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Låter som en solklar distans eller hemförsäljning, så dina föräldrar har 14 dagar ångerrätt från dagen avtalet skrevs under och de blev informerade om ångerrätten (annars max ett år)

Så bara att avbeställa tjänsten och hänvisa till ängerrätten enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Som jag trodde och hoppades då. :) Thanks guys! (y)
 
Inte billigt det där. Bättre att satsa på helt nytt tak när det verkligen behövs :)
 
Om vi antar att villkoren för ångerrätt är uppfylda. Då gäller rätten 14 dagar efter att konsumenten blivit informerad om sin rätt att ångra sig. Så har företaget inte skrivit om ångerrätten i offerten, då har konsumenten upp till ett års ångerrätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Inte billigt det där. Bättre att satsa på helt nytt tak när det verkligen behövs :)
Tyckte inte heller det var speciellt prisvärt. Föreslog att de skulle spara sina surt förvärvade pensioner till något roligare och istället spruta på sånt där mossborttagningsmedel själva (läs jag och brorsan :D) och se om det funkar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lite återkoppling....

Farsan har avbeställt jobbet, det var inga problem med firman. Tur dock att han gjorde det hyfsat snabbt, farsan avbeställde på onsdag eller torsdag, de hade tänkt komma måndagen därefter...

Nu återstår ju bara att jag och brorsan tagit på oss att ordna saken istället. :D
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.