Hej

Får inte bort min duschblandare. Har en likadan på annat ställa av huset och då var det bara att skruva på mutter så lossnade blandaren. Nu när jag gör det så snurrar det i blandaren, mutter rör sig inte. Känner att pex röret i väggen snurrar oxå. Vad gör jag för fel.
Fastnat duschblandare med synlig mutter på väggfäste, tecken på rotationsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den skall inte sitta på annat sätt än den andra.
Vrider du åt rätt håll?
Om nu pexröret snurrat runt, har du problem!
Stor risk att det blivit sprickor i det och läckage!
 
Vet faktiskt inte om det finns två olika modeller. Men att muttern inte rör på sig på gängorna känns inte rätt. Vågar inte dra så mycket när jag känner av motståndet från pex röret.
 
Redigerat:
Tack. Men skruvar jag på muttern så borde den ju röra sig på gängorna inte på andra ställen..
 
Har den gängade delen lossnat från blandaren kanske?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Känns som någonting sådant men kan den det? Och hur får jag loss den?
 
Kommer du åt att klämma på delen mellan blandaren och muttern (verkar vara en cylindrisk yta där)? Om inte är nog detta ett fall för Krilleman, eller annan VVS-kunnig på BH.
 
Nej för smalt tyvärr..
 
Har du en likadan på annat ställe i huset? Ett förslag är i så fall att demontera den för att försöka förstå vad det som har lossnat (om nu det är problemet). Här slutar nog tyvärrr mina ideer.
 
Jag har varit med om att gängan lossnat i blandaren. Du borde kunna se på blandarens anslutning om den rör sig. Normalt skruvas de med insex, men det går ju inte nu. Ett smalt verktyg som kilar fast, eller fil/bågfil för att få en smal nyckel att passa.

Ett helt annat sätt är att såga hela blandaren mitt itu till två delar
 
Redigerat:
Tack för svar. Ja det är blandaren så anslutning som rör på sig. Då vet jag att det kan hända. Skall försöka med en nedslipad pollygrip och hålla fast röret, annars så får jag ta fram sågen och kapa lite mer ordentligt
 
Ang vilket håll man skall skruva.

Jo det finns två modeller.

Svensk standard är blandare med cc160 mellan anslutningarna. Då sitter även den lekande muttern på blandarfästet, det är en konisk koppling (inga packningar, de koniska rördelarna tätar mot varandra), det är en M gänga.

På de svenska blandarna skruvar man alltså muttern mot blandaren när den monteras, och mot väggen vid demontering.

Den internationella standarden är cc150, muttern sitter på blandaren, det är en planpackning som tätar mellan blandare ochfäste, och det är en rörgänga.

Här skall alltså muttern skruvas i motsatt riktning.

Numera säljs det väldigt mycket blandare och blandarfästen enl. internationell standard i Sverige, och många (de flesta?) blandare finns att köpa i båda varianterna.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det är sååå kul med dessa konstiga svenska standarder. Ungefär som hålbilden i A4-ark där Sverige har en egen världsstandard.
 
Tack för svar, 👍Blandaren har cc160. Känslan jag får när jag jämför den aktuella och den andra jag har i huset är att något fel gjordes när de monterades. Titta på bilden och se skillnaden på gängorna?
Röranslutning med synliga gängor nära en vägg, indikerande en potentiell felaktig montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.