Vi ska dra om alla radiatorrör i källaren (hus från -36). Vi vill dels flytta stråken och dels få upp dem närmare taket.

Vad gäller för lutning på radiatorrör; horisontellt, 1cm per 100cm upp mot radiatorerna, spelar ingen roll, eller?!?!

Givet att man skulle vilja att systemet fungerade hyggligt utan cirkulationspumpen igång, förändras kraven på lutning i så fall?
 
Har ingen större erfarenhet av detta men har aldrig hört att man har lutning på värme rör mer än att man ska undvika ställen där det kan ställa sig luft. Vii du att självcirkulationen ska fortsätta funka måste du nog hålla ganska stora dimensioner typ 2" eller nått.
 
Rören kan ligga i våg, huvudsaken är att det inte finns någon högpunkt som inte kan luftas ur.
Vill du att det ska fungera med självcirkulation så måste du ha grova rör, jag antar att du minskar ner dimensionen betydligt nu när ni byter ut dom gammla järnrören.
Bättre att du skaffar en UPS till pumpen istället.
 
Skulle gärna hålla kvar dagens dimension, 28mm dock koppar istället för järn, då det ser betydligt bättre ut mot de gamla radiatorerna. Det komplicerar ju dock den bockning som måste till så ev tar jag ner dimensionen till kanske 22. Har inte bestämt mig än.
 
Tja, koppar eller järn spelar mig egentligen mindre roll (nu kan jag dock inte prisnivåerna på järnrör och -kopplingar, nog så viktig variabel i beslutet). Vilket material som finns under färg alternativt isolering syns ju inte. Vad jag menade med utseende var dimensionen, 28mm. Mindre dimensioner kommer att se spinkigt ut när de ansluter till radiatorerna.

Problemet för mig är bockningarna som måste göras genom bjälklag och ovan golv till anslutningen på radiatorn. Att bocka 22/28mm kräver verktyg om det ska gå hyfsat enkelt fort och bli snyggt för mig som amatör. Med tanke på den hastighet jag misstänker att jag kommer ha på återuppbygganden av rörsystemet ;) så blir det dyrt med hyra alternativt många resor till Tidermans/Cramo. Misstänker att järn är ännu knepigare att bocka?!
 
För att lyfta upp även denna tråd, det där med lutning på radiatorrör. Nu med fyra nya frågor  :-[     ;)

1. Givet att jag ska dra radiatorrören enligt fig 1 nedan. Ursprungligen - med självcirkulationen - låg rören enligt fig 2 (vyn längs med och inte ovanifrån...). Jag vill ju hänga upp rören närmare taket och parallellt. Det torde innebära att jag får korsningen enligt fig 3, right?!

2. Vidare, i en av väggarna jag ska igenom ligger en bärande betongbalk jag ogärna vill borra mig igenom. Tidigare var rören lågt dragna för att komma in under denna balk, fig 4. Givet att jag vill få upp rören närmare taket, "får" jag dra enligt fig 5?

radiatorror.jpg

3. Jag misstänker att mina lösningar enligt fig 3 o 5 förhindrar möjligheten att köra på självcirkulation, möjligtvis med undantag för fig 3 om "U":et är returen?!

4. Bör jag ha luftning någonstans i dessa böjar?
 
Stort tack för inputen!

Å då slår det mig ytterligare en fråga, har aldrig sett någon rördel (helst för lödning) som är till för luftning :surprised:. Bygger man  ihop den själv med hjälp av:
2154.jpg eller 4355.jpg
tillsammans med
3812.jpg

3864.jpg

:-?
 
jag skulle också vara glad om ngn kunde tipsa om lösning för luftning av rör... har råkat bygga mig ett litet problem som måste lösas med luftning på ett 22mm rör  :(
 
likblek skrev:
jag skulle också vara glad om ngn kunde tipsa om lösning för luftning av rör... har råkat bygga mig ett litet problem som måste lösas med luftning på ett 22mm rör  :(
Kapa av röret & montera dit nåt där du behöver lufta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.