Hej

Någon som har en aning vad det skulle kosta att leja in hantverkare för att riva upp gamla betonggolvet forsla bort skiten och lägga isodrän och gjuta platta samt lägga vattenburen golvvärme slang för 25 m2, höjden är nu 210 och vill ha 230-240 i höjd med nya plattan.

Huset är ett trähus från 1925
 
Be om en offert, så får du det mest korrekta svaret.
 
Absolut, frågan är lite vem / vilka företag är villiga att göra detta jobb, massorna måste bäras ut, man kommer inte in med minigrävare och dylikt
 
Företag som gör markarbeten och grundläggningar, skulle jag tro vore lämpligast att höra med.
 
Hur är grunden byggd?

Jag har ett gammalt trähus med källare av betonghålsten och vet hur det ser ut under. Grundsulorna som grundmurarna är murade ligger inte så lång under golvytan. Sulorna sticker dessutom ut 10-15 cm från betonghålstenarna. Det gör att det inte går att följa väggen rakt ner om ni har samma typ av grund.

Att sänka 30 cm samt lägga markisolering på?? för att klara golvärmen, Som exempel tar jag 200mm isolering. Det skulle innebära att innebära en utgrävning som ligger 200-250mm under underkant på min sula. Jag har läst om sådana projekt men de har då fått förlänga grundmurarna. Samtidigt är ett dilemma att det blir under dräneringsnivå vilket kan göra att det blir en "balja med vatten" i utgrävningen.

Få saker är omöjliga, jag ogillar det ordet rejält. Det går säkert att hitta teknisk säker fungerande lösning men om du har samma typ av grund som min så är det mitt råd att ta inte bara in offerter på någon som bilar ut och gräver. Du behöver en säker teknisk lösning också. Jag har träffat flera proffs på gamla källar-ombyggnationer och lärt mig dubbel-kolla både fakta och lösningsförslag. Med konstruktionsåtagande. Det är kanske inte samma folk som tar ut tonvis med betong och lera till rimligt pris som klarar av de byggtekniska frågorna. Däremot kommer du nog prata med flera som självsäkert säger att detta fixar vi lätt. Ta då in en kontroll-offert.

Att göra invändig sänkning under grundens lägsta nivå och under dräneringen är inte en lätt fix. Inte omöjligt men inte heller lätt om våra grundtyper är snarlika.

Det som är renoverat i min källare nu är inte sänkt men ganska mycket utbilat så jag vet hur det ser ut under mitt hus.

Hela källaren är inte renoverad än så vi får se hur det blir med nästa halva.

Är det samma golvtyp och du har ett utrymme där det inte spelar någon roll så är det inte svårt att knäcka lite golv och titta hur det ser ut. Första hålet öppnade vi med slägga. Vill bara komplettera med att golvet hos mig varierade i tjocklek mellan 7-15 cm så gå igenom där det är lite tunnare. Går rätt enkelt att kontrollera om ni har en borrhammare så ni kan borra några hål innan ni tar fram släggan:) Tänk på att är det samma som hos mig så ligger golvet på grundsulan som sticker ut från betonghålstenen dvs det är svårt att öppna nära en vägg manuellt.

Jag kommer följa denna tråd för frågeställningen och framförallt bra lösningar är intressanta att lära sig om.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Om jag gissar lite. En vanlig platta på 25 kvadrat kostar nog omkring 75000kr i normalfallet. I ditt fall blir det klart besvärligare, så efter utgrävning så skulle jag gissa på 125000kr. Sedan ska det grävas ut. I ditt fall gissar jag på att man kan köra in en brokk 60 och bila och gräva. Om jag uppskattar kostnaden för en gubbe så gissar jag på en veckas arbete plus 10000kr i kostnad för maskinen. Alltså 30000 kr efter rot, ungefär. Sedan är det ungefär två lastbilslass med material som ska iväg. Jag drar till med 8000 kr för detta. Så någonstans i storleksordningen 165000 kr efter ROT tror jag. Men ta in en offert.
 
mellan 30 och 100 kkr.
 
Källarutgrävningar verkar vara en nisch dominerad av östeuropéer.

För ett par år sedan betalade jag 1500 kr/kvm för själva jobbet. Sedan tillkom allt material, container för det uppgrävda och hyra av verktyg. Jag fick ordna med alla beställningar av material och container, så det krävde en del jobb från min sida också.
 
Rekommenderar som i min lilla uppsats att du tar reda på hur din grund är byggd. Är det som mitt så behöver ni tänka till över konstruktionen innan ni tar ut betong och material.

Är det oarmerad betong liggande på lera så krävs inte gigantiska maskiner för att bila betongen. Jobbet är att bära ut betongen för att sedan gräva och bära ut lera. När det gäller detta är det värt att kontrollera vad en sugbil tar för att suga ut betong och lera som någon luckrat/grävt så att det är lösa bitar.

Förutom att en sula sticker ut 10-15 cm från murvägg så är lera (om ni har lera) ibland som en tätning mot vattenrörelse i marken och en utgrävning kan göra att det blir blött och det är inget roligt läge.

Att gräva ner under det som hela husets tyngd vilar på ska enligt mig göras genomtänkt. Stabiliteten i murat betong-hålsten är begränsad vid sidkrafter eller om stödet i form av lera runt sulan tas bort så kan det röra sig.

Görs detta fel så är nog pris-skillnaden på att ta ut materialet inte den stora kostnaden.

Sorry om jag är tråkig och fokuserar på annat än priset för att ta ut materialet. Är det oarmerat golv av samma som hos mig är betongen i bärbara bitar rätt snabbt om två personer kör varsin skaplig bilmaskin. Utmaningen hos mig om jag ska göra en liknande grej i min andra halva på källaren är faktiskt inte att få ut materialet. Funkar inte sugbil så behövs arbetsmyror som gräver och fyller baljor med jord/lera och bär ut. Det är inte rocket science.

Ta någon bild på hur hur det ser ut i källaren om ni har något utrymme där det syns golv och vägg i puts och betongformat.

Har ni en annan typ av grund så hojta till så slutar jag lyfta frågan.:)
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
En bild säger mer än tusen ord. Grundmuren på ena bilden är lite annorlunda då den är i ett rum som byggdes som splitterskydd=enklare skyddsrum så betonghålstenen är kompletterad med ett lager hård betong. Annars är betonghålsten inte särskilt hårda. Jag vill lyfta detta då jag vet att ett grannhus grävde ut. La isolering och gjorde golv. Efter några år syntes lite fuktuppsug på vägg men han påstods vara mest förundrad över att golvet av betong upplevdes röra på sig. Det fuktmättes och var blött men värre var att det var nedgrävt i lera och naturen hade sedan fyllt på med en del vatten i baljan av lera där cellplasten låg. Som bekant flyter cellplast med ganska bra bärkraft. Husägaren hade läskigt nog rätt. Golvet flöt även om det såg ut att ligga fast så det fanns ett gung. Påstods att det kostade en rejäl slant och inget omfattades av försäkringen. Inre hörn av ett rum med synlig grundmur och betonggolv, markerat med röda rutor och annoteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett upptaget golv visande betongsulans nedre del och rester av betong, med anmärkningar om tidigare avloppsrör och betongens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att tänka lite utanför boxen: Skulle det vara möjligt att lyfta på huset istället?

Det borde ju ligga en syll ovanpå grundmuren. Om man kan lyfta upp den så borde man ju kunna mura på några extra varv med leca och putsa dessa. Då borde man kunna lägga nivell/platongolv på befintligt källargolv och golvvärme på det.

Jag säger inte att det är en bra idé, för det är det nog inte. Dessutom blir det en massa kablar och rör som måste skarvas. Men man slipper i alla fall gräva. Det borde "bara" vara att såga upp några hål i källarmuren, skjuta in stålbalkar och lyfta upp huset. En husflyttfirma kanske kan ge en offert på detta, de är ju vana att göra den här typen av jobb. Och har man en murad murstock blir det ju minst dubbelt så drygt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.