KristinaRT
Det beror självklart på vilken kökstillverkare du väljer, om kan samordna själv eller vill att en firma gör allt osv. Samt förståss hur stammar/rör etc går.
Innan du går vidare i planeringen hade jag, i morgon, kolla detta med stammar etc, så att du vet om flytt av kök är en möjlighet eller inte - mycket hänger ju på just det....

Om du ändå måste flytta rör och stammar är det ju också ett bra tillfälle att göra badrummet större (om du vill...).....
 
Om du presenterar det som du gjort här så kan du nog få det godkänt av föreningen.
 
Läste nu föreningens stadgar i detalj, och där står dessvärre svart på vitt att man inte får göra denna typ av renovering. Dom nämner t.om specifikt flytt av kök och ändring av planlösning. :thumbdown: :(

Har slängt iväg ett mail till styrelsen med en försynt fråga om detta, men gissar på att jag får ta och släppa denna lägenhet. :(
 
Redigerat:
jimih skrev:
...
Vad nu? En byggahusare som rekommenderar att avstå från en renovering? Läste jag rätt? :p
...
Tack för den gliringen, jag tar emot och slickar såren :)

Men Bygga Hus innebär inte automatiskt att bygga om lägenheter.
Jag misstänker att kostnaden för sådana ändringar lätt äter upp nyttan/nöjet av dem.
Men det kan ju bara den boende själv avgöra.
 
Enannananna skrev:
Jag föreslår att du nattetid gör om inre hallen till ett sovrum [...]
När jag läst såhär långt så trodde jag faktiskt först, på fullaste allvar, att du försökte få mig att utföra en renovering i smyg, på nätterna... :D

Men skämt å sido... Ditt förslag om nedfällbar säng är visserligen ett exempel på en smart lösning för att spara utrymme, men känns mer som en nödlösning man tar till i riktigt små lägenheter. Och jag har t.om bott med två andra personer i en 1:a på 27 kvadrat, utan nedfällbar säng, och det funkade (visserligen var vi bara tre under några månader, då jag och mitt ex hade en kompis som inneboende, men ändå).
 
jimih skrev:
...Ditt förslag om nedfällbar säng är visserligen ett exempel på en smart lösning för att spara utrymme, men känns mer som en nödlösning man tar till i riktigt små lägenheter...
Som barn/ung bodde jag flera år i en sådan där "bokhyllesäng" i matrummet i vår lilla lägenhet.

Och det var inte roligt :thumbdown:
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tack för den gliringen, jag tar emot och slickar såren :)

Men Bygga Hus innebär inte automatiskt att bygga om lägenheter.
Jag misstänker att kostnaden för sådana ändringar lätt äter upp nyttan/nöjet av dem.
Men det kan ju bara den boende själv avgöra.
Du menar att renoveringskostnaden är högre i en lägenhet rent generellt? Eller att den upplevda nyttan/nöjet är lägre? Eller både och?

Som sagt tycker jag nyttan och nöjet med mitt nya badrum överväger renoveringskostnaden. Och en kostnad på 400.000 skulle det definitivt vara värt om jag fick den "perfekta" planlösningen på lägenheten jag pratat om. Men som sagt, det ser inte ut som att styrelsen vill att sådana renoveringar förekommer, och då är det inte värt det för mig även om jag i teorin skulle kunna genomdriva en ändring av stadgarna när jag väl är medlem, alternativt driva ett ärende till hyresnämnden eller motsvarande.
 
jimih skrev:
Du menar att renoveringskostnaden är högre i en lägenhet rent generellt? Eller att den upplevda nyttan/nöjet är lägre? Eller både och?
...
Nej, jag menar varken det ena eller det andra.

Utan om ett flervånings, flerbostadshus har byggts, har man förmodligen tittat ganska noga på planlösning och kostnader för att passa den målgrupp man har i sikte, och anpassat husets konstruktion efter detta.
Ett hus är ju inte bara ett skal, som ett dockhus, utan innehåller en mängd funktioner som byggaren har försökt samordna för att få ett optimalt resultat: Prisvärda bostäder för den tänkta målgruppen.

Om sedan en annan eventuell "kund" kommer in och vill ändra hela planlösningen, flytta (eventuellt bärande) väggar, kanske flytta fönster och balkongdörrar, ändra ledningsdragning för vatten, avlopp, ventilation och el, då rasar hela den ekonomiska kalkylen.

Den eventuella hyresgäst/bostadsrätts-spekulant som har sådana annorlunda krav, kanske borde se sig om efter något som bättre passar vederbörandes önskemål.
Eller bygga ett nytt hus enligt sina egna krav/önskemål/drömmar.
 
BirgitS
Nu vet jag inte när just detta hus byggdes men lägenhetstypen var vanlig på 40-talet då den byggdes för arbetare med familj och där det var normalt med utdragssängar, bäddsoffor mm. Idag är det nog en annan målgrupp som kan tänka sig att bo i lägenheter på 40-45 kvm och därmed är det ju inte riktigt samma planlösning etc. som är önskvärd längre. Däremot kan man i BRF knappast flytta fönster och sällan stamledningar för vatten eftersom sånt är BRF:s ansvar, men att bärande väggar tas ner förekommer.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej, jag menar varken det ena eller det andra.
Du skrev att du misstänker att kostnaden för sådana ändringar lätt äter upp nyttan/nöjet av dem. Och vad för kostnad pratar du om, om du inte pratar om renoveringskostnaden? Ge ett konkret räkneexempel. För du flummar väl inte bara? :)


Utan om ett flervånings, flerbostadshus har byggts, har man förmodligen tittat ganska noga på planlösning och kostnader för att passa den målgrupp man har i sikte, och anpassat husets konstruktion efter detta.
Ett hus är ju inte bara ett skal, som ett dockhus, utan innehåller en mängd funktioner som byggaren har försökt samordna för att få ett optimalt resultat: Prisvärda bostäder för den tänkta målgruppen.
Du är allt bra rolig du. För det första är det i grunden totalt ointressant vad de som byggde huset för trekvarts sekel sedan hade för tankar gällande planlösning och kostnader; det intressanta är vad de nuvarande ägarna vill ha för planlösning, och vilka kostnader det innebär för dom (givet att lagar följs, naturligtvis). För det andra, om man de fakto hela tiden skulle respektera den ursprungliga planlösningen, kostnadsplanen och målgruppen för en byggnad så skulle vi bli väldigt begränsade väldigt fort. T.ex skulle man inte kunna bygga om fastigheter avsedda för näringsverksamhet till bostäder, inte heller skulle kyrkor kunna byggas om, eller gasklockor. Det hela känns väldigt begränsande och bakåtsträvande. Du har naturligtvis all rätt att ha en sådan syn på byggande och renoveringar, men jag har samtidigt exakt samma rättighet att ha en helt annan syn på saken. Men det blir ju lite märkligt när du verkar utgå ifrån att din syn på saken är den enda rätta.


Om sedan en annan eventuell "kund" kommer in och vill ändra hela planlösningen, flytta (eventuellt bärande) väggar, kanske flytta fönster och balkongdörrar, ändra ledningsdragning för vatten, avlopp, ventilation och el, då rasar hela den ekonomiska kalkylen.
För det första, nej, den där ekonomiska kalkylen rasar inte alls nödvändigtvis om någon vill ändra en planlösning. För det andra, när du skriver "kund", vad exakt syftar du på då? Jag citerar wikipedia:

"En kund är en fysisk eller juridisk person som köper eller hyr en vara eller en tjänst från ett företag eller en person."

Vilket företag, eller vilken person, menar du att denna kund agerar mot? De som ägde byggnaden för 75 år sedan? De äger inte byggnaden längre, så varför skulle de vara inblandade?
 
Jimih, lägg av med den där aggressiva tonen, och försök förstå i stället!

Kund, ja kalla det köpare då. Där är ju en köpare och en säljare inblandade, och begreppet kund passar väl in där?
Visserligen köper man inte en lägenhet, man bara betalar för att överta besittningsrätten ungefär.

Men till saken:
När man talar om att flytta och riva väggar, byta plats på kök och sovrum, ändra ledningsdragning för el, vatten, ventilation och avlopp, då är det inte renovering man sysslar med, utan då är det ombyggnad.
Renovering (av latinska renovare "förnya", "återställa") innebär att man återställer ett föremål som förändrats (försämrats) genom åldring, till ett tekniskt skick som motsvarar nyskick.
Och det är väl rätt lätt att inse att göra dessa ändringar i en lägenhet på våning fem i ett elvavåningshus är mer komplicerade än om man gör samma ändringar i en enplansvilla med lättåtkomlig krypgrund t.ex.?

Det är ju så, tro det eller ej, att flervåningshus med flera våningar i stort sett alltid byggs med liknande planlösning och infrastruktur i varje våning. Tvåorna över varandra, treorna över varandra osv.
Och att då göra omfattande ändringar i våning fem medan de andra lämnas som de är, blir naturligtvis inte helt okomplicerat.

Vad det sedan är värt att flytta ett rum eller riva en vägg är naturligtvis ett personligt avgörande.
Men som jag skrev tidigare: Gångavstånd till arbetsplatsen är värt mycket.
Och förmodligen mer än om sovrummet ligger till höger eller vänster om vardagsrummet, eller är ett par kvadratmeter större eller mindre.
 
KnockOnWood skrev:
Jimih, lägg av med den där aggressiva tonen, och försök förstå i stället!
Hmm. Jag menar att jag inte var aggressiv i mitt inlägg. Däremot kanske jag uttryckte mig lite dumt när det gäller flummandet, men jag var nog lite trött på att jag inte tyckte att du svarade ordentligt.


Kund, ja kalla det köpare då. Där är ju en köpare och en säljare inblandade, och begreppet kund passar väl in där?
Det var inte begreppet "kund" i sig självt som jag var osäker på, utan det faktum att du inte verkade ha en rimlig bild av vem som är motparten till denna kund, eftersom du pratade om de ursprungliga konstruktörerna och ägarna av byggnaden. Själv menar jag att dom inte kan ses som en motpart, och således är det förvirrande att prata om "kunder" i ditt fall.



Men till saken:
När man talar om att flytta och riva väggar, byta plats på kök och sovrum, ändra ledningsdragning för el, vatten, ventilation och avlopp, då är det inte renovering man sysslar med, utan då är det ombyggnad.

Och det är väl rätt lätt att inse att göra dessa ändringar i en lägenhet på våning fem i ett elvavåningshus är mer komplicerade än om man gör samma ändringar i en enplansvilla med lättåtkomlig krypgrund t.ex.?

Det är ju så, tro det eller ej, att flervåningshus med flera våningar i stort sett alltid byggs med liknande planlösning och infrastruktur i varje våning. Tvåorna över varandra, treorna över varandra osv.
Och att då göra omfattande ändringar i våning fem medan de andra lämnas som de är, blir naturligtvis inte helt okomplicerat.
OK, nu tycker jag att du gett ett betydligt bättre svar än tidigare. :) Det är inte de ursprungliga konstruktörernas och ägarnas ursprungliga syfte med byggnaden som påverkar, utan det rent byggnadstekniska utmaningarna som komplicerar det hela. Men bortsett från regelkrångel (t.ex om någon form av bygglov skulle behövas) och godkännande från styrelsen så är det för bostadsrättsinnehavaren i grunden en fråga om tid och pengar. Om det tidsmässigt skulle handla om max 2 månader, och pengamässigt skulle handla om säg max 400.000 kr, för att få allt detta gjort, ja då skulle det med största sannolikhet vara värt det för mig.


Vad det sedan är värt att flytta ett rum eller riva en vägg är naturligtvis ett personligt avgörande.
Jo, du antydde det redan tidigare i tråden, och det är enligt mig det enda som är intressant egentligen. Men du uttryckte dig i det inlägget på ett sett som jag tolkade som att du menade att i normalfallet är det inte värt det, och det var det jag reagerade på, och det jag ville få något mer konkret på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.