Jag har två ställen i huset där jag monterat golvvärmefördelare och vattenförgrening i innervägg. Jag har två frågor på detta.

1. Finns det några krav på att detta skall kapslas in? Jag ser givetvis fördelarna med detta, men frågan gäller som sagt hurvida det finns några krav.

2. LK har skåp för sina fördelare. Men jag har lite mer än bara golvvärme vid dessa punkterna så det fungerar inte. Jag hade gärna sett att det fanns universal uppsammlingskärl man kunde montera undertill, gärna med anslutning för ett litet rör. Finns det någon sådan produkt?
 
Vid nybyggnation krävs det inbyggnadskåp med läckindekering för tappvattnen och golvvärme fördelare om huset byggs enligt branschreglerna "säker vatten". Håller på med en villa där kontrollansvarig påpekade för mig att jag inte satt skåp i garaget för en fördelare med elva slingor, jag hänvisade till beställaren/husägaren ville ha lösning utan skåp och jag skrev en avikelse som beställaren godkände, kan tyckas löjligt med skåp i garaget i mångas ögon med klinkers och golvbrunn, likaså man ser ju om det börjar läcka ganska enkelt, men kontrollansvarig påpekade detta eftersom huset byggs med gällande branschregler.


Har du både värme och vatten framdragit till ev. samma skåp?

mvh
 
Krilleman
Man behöver ju inte använda sig av skåp för att få det efter branschreglerna.

http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf

Sid 17 tappvatten:

Fogar ska placeras i rum med vattentätt golv eller i
särskilda inbyggnader eller i kopplingsskåp.


Utrymmen för fogar i inbyggnader, installationsschakt
eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara
försedd med indikering för läckage med tillräcklig
kapacitet.

Sid 18, värme:

Utrymmen för fördelarrör med fogar, luftningar, ställdon
med mera, i inbyggnader, installationsschakt eller
kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara försedd
med indikering för läckage. Läckage ska mynna på plats
där man snabbt kan upptäcka detta.

Det står inte ordagrant att du måste använda dig av just skåp.Har den kontrollansvariga verkligen kontroll på detta fakta?
 
Tar tillbaka att man behöver skåp, finns tiden vid ett bygge att göra eget godkänt skåp kan man ju köra med det.

Vet igentligen inte varför han ville ha skåpet i garaget, antagligen för att han läste regelboken lika dåligt som jag gjorde när jag skrev mitt svar till trådskaparen. Fördelare som han hakade upp sig på sitter utpendlad ca 15cm från betongvägg och en fördelare med elva 20mm slingor är ett bångstyrigt f_nskap, när det är uponors Q&E, så jag vart faktisk nöjd när beställaren bad mig hoppa över skåpet.

mvh
 
Krilleman
Sitter alltså slangarna och fördelarna helt synliga? Då behövs inget skåp alls då det inte är inbyggt...

En klack upp över slangarna genom golvet för att undvika att man av misstag slår i dom kan väl dock vara på sin plats.
 
Japp, helt synliga i garaget. Finns en seriöst gjord mdf låda/huv som de har slöjdat till för att skydda fördelaren mot yttre åverkan, enkel att flytta för inspektion/arbete.

mvh
 
  • Gilla
Josul
  • Laddar…
Tack för era svar. Det slutade med att jag borrade ner ett rör till källaren, fyllde större håligheter med PU-skum, tätade springor med maxi bond, sammanband vattenfördelarutrymme och golvvärmefördelarutrymme med slang, primade och rollade på tätskickt. Jag läste också säker vatten som att ett skåp var krav, men nu håller jag med om att min lösning borde vara godkänd.

Så här blev det. Snider till luckor av 12mm mdf med magnetfästen när det är målat och klart tänker jag.

ImageUploadedByTapatalk1367406026.772255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1367406129.421417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jahe och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag kommer sannolikt att bygga ett skåp liknande ditt. Jag tycker att du verkar ha gjort ett riktigt bra jobb. Men en fråga, du har inget skvallerrör, eller hur blev det?

Fortfarande nöjd förövrigt? Är dina gluggar stora noga? Jag funderar på hur mycket plats man ska ge runt omkring, så att man inte blir helt tokig när man jobbar med rören. :)
 
Hej!

Jodå där finns ett skvallerrör. Då jag har en källarvägg i samma liv som väggen fördelarna sitter i så borrade jag helt enkelt snett genom syllen, som utgör botten av mitt fördelarskåp, och igenom källarväggen. Det mynnar då ut strax under taklisten i en korridor i källaren. Där finns inget vitalt som skulle ta skada även om det skulle putta ut ett par liter vatten.

Jag är nöjd med slutresultatet, hade inte ändrat på något så här i efterhand. Gör så mycket plats du kan, är meckigt när det är för trångt.

Är lite småpill kvar, lite list, målning och finlir runt skvallerrörsmyningen där jag även fick rinn av primern till tätskicktet. Nu när jag ser datumet när jag gjorde detta så kanske det är dags att fixa det sista =)

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S spekerök skrev:
Vid nybyggnation krävs det inbyggnadskåp med läckindekering för tappvattnen och golvvärme fördelare om huset byggs enligt branschreglerna "säker vatten". Håller på med en villa där kontrollansvarig påpekade för mig att jag inte satt skåp i garaget för en fördelare med elva slingor, jag hänvisade till beställaren/husägaren ville ha lösning utan skåp och jag skrev en avikelse som beställaren godkände, kan tyckas löjligt med skåp i garaget i mångas ögon med klinkers och golvbrunn, likaså man ser ju om det börjar läcka ganska enkelt, men kontrollansvarig påpekade detta eftersom huset byggs med gällande branschregler.


Har du både värme och vatten framdragit till ev. samma skåp?

mvh
Hej! Vet du vad ett inbyggnadsskåp kostar? mvh Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.