Status
Tråden går ej att kommentera.
Tack alla för era svar!
Har inte möjlighet att ta bild på skadan nu, men kan förtydliga lite vad gäller "tillträdet" till vår uppfart: Arbetet på hans tomt började för flera månader sedan och då frågade de om de fick använda vår infart när de skulle göra förarbetet. Detta var alltså inte för betongarbetet och dessutom för långt tid sedan, men då sa jag att det var OK, bara det inte skadar eller påverkar vår infart på något sätt.
-Så även om grannen (på något vis) uppfattat det som att han hade fri tillgång till min infart under hela byggtiden, var det på villkoret att min mark inte påverkades.

I vilket fall, kommer det nog inte bli tal om någon polisanmälan i nuläget. Har inte pratat med grannen så mycket (verkar lite "folkskygg"), men han verkar väldigt trevlig i övrigt. I vårt förra hus var vi osams med grannen under hela tiden vi bodde där, vilket verkligen inte var en trevlig upplevelse, så vill gärna behålla grannsämjan så gott det går här. Vi båda är dessutom nyinflyttade i nybyggen, så tror inte varken vi eller grannen kommer flytta inom kort.
Däremot om det går att ta via försäkringsbolag och de i sin tur kräver en polisanmälan, kan jag överväga det (och då informera grannen om att försäkringsbolaget kräver det).

Det känns rätt överdrivet att lägga om asfalten igen för lite fläckar och småklumpar (Stör mig som sagt väldigt mycket på det, men kan förstå att man kan tycka det är löjligt). Själva asfalteringen kostar inte så mycket, men att köra hit asfaltsmaskiner och grejor för en så'n liten yta känns lite konstigt? Framkörningsavgiften är väl rätt så saftig i såna här sammanhang med.
(De som la asfalten var NCC, som la asfalt i hela bostadsområdet samtidigt.)

Experimentera med lösningsmedel och liknande (eller ättika, som någon skrev) är inget jag kommer göra nu, tror jag. -Lösningsmedel p.g.a. eventuell försämring av asfalten och ättika, för att jag inte tror det kommer kännas värt att knäskrubba 12 kvadrat asfalt :)

harry73 skrev:
Är det bara fläckar, typ en tunn cementfilm på asfalten skulle jag 'måla' ytan med bitumenemulsion. Då färgar man ytan svart och syns det inte mer.
Detta låter helt klart intressant. Vart kan jag hitta detta att köpa som privatperson? Vad kostar sådant ungefär?
Är det fler här som har erfarenhet av detta?


Har lite is i magen nu, var ett par veckor sedan vår infart fläckades ner. Frugan ska föda barn i morgon med, så känns inte så lockande att bråka om detta nu.
Men min plan är nog att snacka med grannen när vi kommer hem från BB, om det inte är åtgärdat då och meddela att de får fixa det inom rimlig tid och att jag under tiden ska kolla upp det där med försäkring och ev. polisanmälan (bör sätta fart på honom).
Är lite orolig att entreprenören försöker lösa det själva (och förstör asfalten mer på sikt), men får vara tydlig med att de får kontakta mig innan åtgärd.
Händer inget efter det, får jag kolla upp bitumenemulsion och vad det kostar med omasfaltering och kolla hur jag ska gå vidare med kostnaderna för det.

Eller, så gör jag det enkelt för mig, om nu bitumenemulsion funkar och går att få tag på till rimliga pengar, så kör jag det och delar kostnaden med grannen (bör han förhoppningsvis gå med på med tanke på alternativen) -Beror dock på kostnad och om vi får bort betongklumparna först.
 
  • Gilla
J-stedt och 5 till
  • Laddar…
D
Asfaltsealer kan du glömma. Fläckarna blir bara mörkare.
Det är vanligt att man gör det i USA på uppfarterna och det ser ut som skit.
Jag har som sagt varit i exakt samma situation som du, fast det gällde inte betong. Det enda man kan göra är att asfaltera om ytan. Antingen sågar de ut ytan vilket kommer se ut som skit, eller så görs allt om.
 
Bra, låter som du har en plan :)

Det kan dock vara värt att prova med ättika på en bit, det är ju ganska enkelt tänker jag. Häll ut ättika, kanske lite blandat med vatten, på en yta så den blir rejält fuktad av lösningen, och låt det verka några timmar, spola sedan med högtrycken, och se vad som händer.

Om ättikan löser betongen kommer du inte behöva skrubba något, är det något kvar är det bara på med mer ättika tills allt är upplöst och kan spolas bort.

Jäkligt arrogant av hantverkarna att inte skydda asfalten eller ens spola av den under/efter arbetet. De betongare jag anlitat har alltid varit noggranna med var det hamnar betongspill och inte, så de har helt klart varit mycket väl medvetna om problematiken.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Martin_B
Har inte läst igenom alla inlägg, men i en hel del skrivs det om att grannen ändå verkar rätt bra i och med att han hade bett om ursäkt.
Vet ej om det har framkommit ifall grannen självmant kom och bad om ursäkt, eller ifall han gjorde det först när han fick problemet påpekat för sig. Kom han först efter han fick problemet påpekat för sig så känns det bara som att han snabbt vill skadereglera genom en ursäkt och tror att problemet sonika skall försvinna.

Men oavsett om han kom självmant eller inte, så tycker jag personligen inte att det är någon "bra granne", med tanke på att han överhuvudtaget kan med att låta företaget han anlitar att lasta en massa på sin grannes uppfart utan att fråga!
Hade ALDRIG kunnat med något sådant utan att väldigt vänligt fråga grannen och verkligen ordentligt försäkra mig om att det ÄR 100% ok.
Hade min granne gjort så på min uppfart så hade jag redan där bildat min uppfattning om honom. Det är ju liksom inget "misstag" ..."ojsan" ... utan det är en genomtänkt handling. Hade inte velat ha grannar som tar sig sådana friheter med andras egendom!
Har grannen i sin tur i första hand blivit utsatt för motsvarande behandling av TS, så är det dock "i sin ordning". :)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
thomasx skrev:
Dels som du säger, vet vi inte om hantverkarna gjort det på eget bevåg eller inte, dels är det så att även om grannen sagt att de kan stå där, så är det inte säkert att deras ansvar att kontrollera att det är ok fråntas dem. Jag vill minnas att det finns domar även på det, och även den frågan har varit uppe här på byggahus tidigare. Så det är inte alls så självklart som du får det att låta.
Jag påstod inte att det var uteslutet att det det skulle kunna röra sig om egenmäktigt förfarande, men det är i vart fall långt ifrån det uppenbara fall som du påstod tidigare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Jag påstod inte att det var uteslutet att det det skulle kunna röra sig om egenmäktigt förfarande, men det är i vart fall långt ifrån det uppenbara fall som du påstod tidigare.
Efter TS vidare information är det inte lika övertygande som tidigare, men man skulle ändå mycket väl kunna ha framgång med ett åtal om egenmäktigt förfarande, det finns en hel del som pekar i den riktningen tycker jag. Yrkesmän som dessa står inte utan ansvar för sina handlingar sådär utan vidare. Och som sagt, ska man gå försäkringsvägen, vilken torde vara en högst normal och rimlig väg att gå, kan det mycket väl tänkas att det krävs en polisanmälan.
 
Martin_B
Kan man inte få ner klumparna med en diamantskiva? En sådan som man har när man tar bort bruk efter kakel etc.?
Om man tar försiktigt ner till asfalten, utan att röra asfalten så blir ytan helt jämn. Sedan är det bara själva färgen kvar. Det värsta kanske man kan borsta bort med stålborste? Eller sitter det så vansinnigt? Annars kanske lite mer diamantklinga och till slut måla över med det där svarta, vad det nu heter, men samma som asfaltläggarna använder innan de fyller i en skarv, ser ut som en sorts primer. Det kanske man kan få för någon hundralapp om man stannar vid någon som asfalterar och har med en behållare man kan ta det i? De bara häller i lite, så kan du bara pensla på där hemma?
Inte mycket värt att lägga ner för mycket jobb på en asfalt som ändå kommer se rätt tråkig ut efter ett par år. Om asfalten är svart och fint så dröjer det inte jättelänge innan den blir grå som asfalt blir, oavsett så att säga.
 
Martin_B skrev:
Kan man inte få ner klumparna med en diamantskiva? En sådan som man har när man tar bort bruk efter kakel etc.?
Om man tar försiktigt ner till asfalten, utan att röra asfalten så blir ytan helt jämn. Sedan är det bara själva färgen kvar. Det värsta kanske man kan borsta bort med stålborste? Eller sitter det så vansinnigt? Annars kanske lite mer diamantklinga och till slut måla över med det där svarta, vad det nu heter, men samma som asfaltläggarna använder innan de fyller i en skarv, ser ut som en sorts primer. Det kanske man kan få för någon hundralapp om man stannar vid någon som asfalterar och har med en behållare man kan ta det i? De bara häller i lite, så kan du bara pensla på där hemma?
Inte mycket värt att lägga ner för mycket jobb på en asfalt som ändå kommer se rätt tråkig ut efter ett par år. Om asfalten är svart och fint så dröjer det inte jättelänge innan den blir grå som asfalt blir, oavsett så att säga.
Min åsikt är att man visst kan hitta på både det ena och andra allt ifrån nyläggning av hela asfaltytan till kemikalier, mekanisk rengöring mm. En del är hokus-pokus lösningar som man inte kan se vad som blir slutresultatet förrän efter några år.
Detta kan vi väl låta TS själv avgöra, vad han vill göra.Jag uppfattar det som att TS vill ha det återställt utan att själv behöva göra en arbetsinsats ( som troligen då blir obetald :| ).

Som jag ser det är det då en omasfaltering utförd av en välrenommerad firma som gäller.

Allt kräver en ekonomisk och arbetstidsmässig insats, oavsett vad som väljes.

Frågan är väl bara vem som ska betala :rolleyes:

TS anser att hans egendom är förstörd och vill ha den återställd. Detta måste vi respektera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TS har ju en nyfödd att ta hand om och ge ett bra liv....

Nu har inga bilder visats i tråden så detta kan vara fel av mig men jag skulle råda TS att tänka så här att ditt barns tid är viktigare än att öppna en jobbig sak med din granne...

Prioritera barnet o din fru kramas gosa och lev livet...du verkar ha det ordnat o jobba vidare på det...


Se förslaget om offert på jobbet o skicka till grannen...påpeka att du tar del av ditt barns födelse så ni får lugn o ro
 
Martin_B
Då två sista inläggen håller jag med om bägge två, även om de i princip säger det motsatta.

Jag är en sådan själv som inte nöjer mig med att få mina ägodelar förstörda, och sedan skall jag bara glömma det och släppa det enligt den som har stått för fördärvet, samt även en del runtomkring som menar att det finns viktigare saker i livet, som exempelvis barn som också nämns.
Har man förstört en annan persons egendom och den önskar ersättning, så självklart måste man respektera det, så får man bita i det sura äpplet. Jag förväntar mig inget mindre i gengäld.

Samtidigt ser samhället så ruttet ut att även om det på papper ser ut som att man har rätt att kräva sådant, så fungerar inte det i praktiken. Samtidigt får man aldrig någonsin tillbaka den energi och de pengar man får lägga ned på att få rätt. Så i slutändan så förlorar man bara på att jaga någonting som inte har något större värde.
Och med tanke på detta så håller jag med om att man någonstans får släppa allt, om inte annat för sin egen skull.
Tyvärr handlar det där med att "få rätt" många gånger om ren princip, då det för den som vill få rätt oftast kostar både tid och pengar och ofta är det nog oproportionerligt mycket större utlägg än vad det ger.

Så av denna anledning så kanske det inte är värt att jaga efter någonting som man i slutändan bara går back på rejält. Tänk antal timmar man får lägga ned på en sådan här process. Man skall ringa runt, fylla i anmälan, göra beskrivningar, betala för juridisk hjälp eventuellt, ta ledigt från jobbet en himla massa. Inget av detta får man ersatt, så det blir ju ren förlust. Har man dessutom otur så får man inte igenom sin vilja och uppfarten blir kvar som den är. Med lite tur så blir den åtgärdad, men till vilket pris?

Man måste nog göra en avvägning, är det värt besväret och vad det kostar en själv? För gratis blir det inte! Och tid tar det!
 
  • Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
TS lyssna nu på det kloka i att välja barnet livet o sedan skriva ett kravbrev till grannen...om grannen kryper till korset fine..men välj livet...
 
Som om det ena skulle förta det andra...
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Ja i vissa ögonblick i livet gäller det att prioritera
 
Men vi vet inget om TS behov av att prioritera och hur han i så fall ska prioritera, och än mindre om huruvida något måste bortprioriteras helt. Det tror jag TS är inte bara är fullt kapabel att avgöra själv utan den enda som kan avgöra ;)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Martin_B
thomasx skrev:
Men vi vet inget om TS behov av att prioritera och hur han i så fall ska prioritera, och än mindre om huruvida något måste bortprioriteras helt. Det tror jag TS är inte bara är fullt kapabel att avgöra själv utan den enda som kan avgöra ;)
Nej det är ju alldeles riktigt att vi inte vet något om hans behov av prioriteringar, hur hans ekonomi och fritidstillgångar ser ut. Han kan mycket väl vara väldigt förmögen med mycket tid på händerna som han spenderar på vad han önskar. Och i ett sådant läge är det för mig självklart att principen går före. För då har man helt enkelt råd, både ekonomiskt och tidsmässigt.
Är det däremot så att han får välja semesterdestination mest efter vad plånboken tillåter, samt har arbete och barnskötsel upp till öronen, så vill jag starkt avråda från att ge sig in i någon rättslig strid. Prova enbart med icke-tidskrävande och kostnadsfria metoder som att prata med grannen, entreprenören, skicka ett brev eventuellt, och möjligtvis med någon kostnadsfri juridisk rådgivning. Kommer han inte längre än så så bara lägg ner.
Naturligtvis är TS den som själv skall avgöra, men det är inte fel att förklara alternativen och andra synvinklar. Andra personer kan ju ha gått igenom sådant här och pratar i så fall av erfarenhet. Den kloke lär av den andras misstag.

Annars kanske det går upp ett ljus för honom först halvvägs i en process, att herregud, detta kommer bara o rulla på månad efter månad, för några sketna fläckar på uppfarten. Och många gånger är det lika bra att köra på till slutet för annars är det totalt ogjort arbete det som tidigare är nedlagt i "projektet" :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.