Kan inte riktigt komma fram till hur jag på ett optimalt vis skall bygga min altan. Därför tänkte jag härigenom utlysa en byggahus.se tävling (den första i sitt slag?) där det mest genomtänkta förslaget belönas med titeln Byggahus.se mästare i altankonstruktion!

Nedan en bild på altanens utformning:

altan.gif

Förutsättningar:
  • De lite tjockare strecken illustrerar den del av altanen som ligger mot huset. Det röda strecket är entrén till husets hall.
  • Huset är byggt på betongplatta och syllen och dörrkarmen vid entrén ligger i princip i nivå med varandra, vilket jag antar utesluter möjligheten att fästa en bärlina direkt i syllen. Alltså (tror jag) måste en plintrad användas istället.

Utmaningar:
  • Max virkesdimension på bärlinor 190x45
  • Så få plintar som möjligt
  • Limträ eller andra extremt dyra material är inte önskvärda
  • Minimalt antal plintar

Bonuspoäng utdelas till den som kan rekommendera lämpligt grävdjup mm. för plintar med stöd i nedanstående geotekniska undersökning (huset byggs i Göteborg).

MARK OCH GRUNDFÖRHÅLLANDE:
Den aktuella tomten består av ängsmark viken kan betraktas som plan.
De aktuella jordlagren består överst av ca 0,3 m svagt lagrad siltig mulljord över en relativt styv brungrå torrskorpelera till ett djup av ca 0,7 m, därunder en mycket styvt lagrad finsand, (silt)
Samtliga hål har avstannats på ett djup av ca l ,3 m.
ANVISNINGAR FÖR GRUNDLÄGGNING:
Efter det mulljorden och leran avschaktats till ett djup av ca 0,7 m och tjälfritt djup beaktats är valfri grundläggningsmetod lämplig som dimensioneras för en markpåkänning av > 0,3 Mpa.
Några stabilitetsproblem för tomtområdet föreligger ej.


Lycka till alla tävlanden, och må bäste man/kvinna vinna!

/Tävlingsjuryn
 
Glöm plintar använd setlim (montagelim) starkt som tusan.
Jag vann!!!!
/CC
 
chris47 skrev:
Glöm plintar använd setlim (montagelim) starkt som tusan.
Jag vann!!!!
/CC
Nej. Du ligger dock bra till för titeln "Byggahus.se mästare i effektiv altankatastrof" ;-)
 
Jag menar för montage av regel i hus, detta bör minska antalet plintar rätt rejält. Sen går du på rekommenderat avstånd mellan plintar från byggfirman.

Var noga med så du inte får ett svajigt golv, hellre ett par extra plintar eller grövre reglar.
/CC
 
PS! Dessutom räcker det nog att ha plintar längst ut om du väljer 45*145 som trall.
Lycka till.
/CC
 
Känns inte bra att ha bärlinan hängande med lim direkt i fasaden; hållfasthetsproblemen blir uppenbara.

För att göra problemet lättare att förstå kan jag kanske bli tvungen att tillfoga att det är en träfasad. Ser ut såhär:

takvagg.gif

Jumbopriset är inte långt borta så till vidare att ingen föreslår att låta altanen flyta på en luftkudde som understöds av en för ändamålet kalibrerad jetmotor ;-)

 
chris47 skrev:
PS! Dessutom räcker det nog att ha plintar längst ut om du väljer 45*145 som trall.
Lycka till.
/CC
Är det Din blygsamhet som hindrar Dig från att föreslå 45*195 som trall?
 
Om du ska raljera över tipsen lär du inte få många.

Jag syftade på att fästa regeln i sockeln, men jag vet ju inte om det stupar på höjdsättningen. Byggmetoden är rätt vanlig och det fungerar alldeles utmärkt.

Du har inte nämt ngt om vilken trall dimension du vill ha vilket gör det tämligen svårt att räkna ut antalet plintar.
Det finns dessutom trådar i detta forum som talar om just hur snyggt det är att använda 45*170 reglar som trall. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1121615391
:p
/CC
 
skit i å bygga nån..........sitt på gräsmattan.................billigaste alternativet.............hurrrraaaaaaaa jag vann snik altan tävlingen ;D ;D ;D
 
Föreslår en gjuten platta på sisådär 15 m i diam.
Måla ett centrum och där efter cirklar med ca. 0.5 meters mellan rum. Använd den färdiga konstruktionen till landningsplats för din helikopter (för du har väl cert.) Ta dina gäster upp i luften på ca. 100 m höjd.
Snacka om utsikt 8) ;D
 
chris47 skrev:
Glöm plintar använd setlim (montagelim) starkt som tusan.
Jag vann!!!!
/CC
Eftersom Ditt initiala inlägg såg ut som det gjorde trodde jag att Du insåg att jag inte tolkade Ditt tips som helt gravallvarligt. Jag kanske missförstod?

Men visst, Du har rätt, förutsättningarna är ju inte helt glasklara - vilket givetvis fördunklar problemet.

Till trall hade jag tänkt mig 28mm därefter står det deltagarna i tävlingen fritt att dimensionera övriga komponenter.

Fler idéer?

 
Bump.
 
Va lågt att besvara välmenande tips på det sättet. Skämmes! :-X
 
Verkar tydligen ha trampat flera på tårna då jag ifrågasatte sättlimning av bärlinan. Mot bakgrund av hur huset är byggt med platta på mark och kantelement så är inte sättlimning ett alternativ, tyvärr. Men det kunde ju inte chris47 känna till, och det ber jag därför honom/henne om ursäkt för.

Altankonstruktionstävlingen är iaf öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.