Dom och dom... jag är min egen byggherre, med för- och nackdelar! :p

men man lär sig den hårda vägen antar jag! jag har ju planerat vvs:en tillsammans med en vvs-planerare, och i och med att det är första huset så gör man väl vissa missar och tänker inte hela vägen alla gånger! kanske man kan dra det i vägg till toan, som vanpire föreslog, men då får jag bygga till lite på yttervägg, där är bara 47mm nu... får man dra det så?
 
Det löste sig finfint med avloppet! Finns färdiga 32 mm anslutningar i de ingjutna brunnarna, så det är bara att pika en ränna på 40cm för att få den i vägg!

Har i övrigt hållit på med slang och dosor, och igår började jag dra i tråd, idag har jag skivat första rummet, det tar en herrans tid med osb+gips, en hel dag för 9 m² rum!

Förr veckan kom både blåsull och värmepump, nästa vecka kommer vvs:are och installerar den och tappvattensystemet!

Blåsullsbilen på plats!
Lastbil från EKOVILLA parkerad med öppet flak, omgiven av byggmaterial och isoleringsslangen utrullad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite elslang
Installation av elslang och dosor i taket mellan träbjälkar med isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan av golvvärmeskåp, elskåp kommer vid slangarna
Installation av golvvärme med synliga rör och elslangar i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Damen minskar på avfallskostnaderna...
Person sitter vid en eld framför ett pågående husbygge med byggmaterial och verktyg utspritt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tog en lugn söndag förra veckan! Kompisen fixade måndagens middag :)
Man i båt håller upp en fångad gädda, tummen upp och fiskespö vid fötterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firade första skivade rummet med en halvvarm...
Inomhusbyggarbetsplats med stege, öppen golvlucka och en ölburk på en stege i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Är det tillåtet att dra el själv i Finland eller drar du åt en elektriker?
 
I stort är reglerna i finland och sverige identiska, så samma sak gäller här att man egentligen inte får göra i stort sett något alls själv, men åtminstone här var jag bor så sätter elektrikerna mer tilltro till individens kunskap, jag gör alltså mycket själv, men jag har en elektriker som hämtar material åt mig, som jag kan rådfråga och han sköter installation av elcentral, och sedan besiktning av mitt jobb, så det blir klara papper :) sen jobbar jag ju på fartyg med 2000A 400V anläggningar, där vi inte har elektriker alls ombord, vi maskinister sköter allt sådant, så han känner väl sig någorlunda trygg i att jag vet lite vad jag pysslar med ändå :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.