Hej
Jag håller på med ett badrum i en flerfamiljsfastighet från 50-talet. Jag skulle behöva veta lite hur rören till elementen går på de ställen de inte är uppe i dagen.

Brukar de dras inmurat i golvet (då rören på samtliga ställen kommer upp genom golvet) och följer de ofta dricksvattenstammarna (de ursprungliga)?

Hur djupt kan jag anta att de ligger? Är det på samma djup som avlopp eller över/under? Vågar man bila fram dem?

Pga. dåtidens konstruktion med radiatorrör under inmurat badkar har röret rostat en del. Som tur är går inte detta rör till något element längre. Hur tar man bort detta och proppar? Helst skulle jag vilja ta bort det helt, får man proppa och gömma det i golvet tro?

Kommer ta in VVS:are för att göra arbetet, men vill ha lite koll så att VVS:aren gör det på rätt sätt.

MvH Newbuild
 
Krilleman
Rören ligger oftast på "grovsatsen" för att gjutas in i finsatsen.
 
Har nu haft vvs are på besök och fått muntlig offert. Är dock lite osäker på några lösningar som föreslagits och tänkte höra vad forumet säger.

1. Proppning av elementrör dolt i golvet i ett badrum? Röret används inte längre och är proppat längre fram på ledningen men rostigt och mycket olämpligt placerat.

2. Elementrör som kommer upp ur golvet i ett badrum till element. Det föreslogs att gjuta en klack runt rören en bit upp och sen sätta tätskikt på denna.

MvH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.