Anticimex kommer att göra en besiktning på huset innan vi säljer det. Då behöver dem kolla på vinden
och där har vi inget golv, bara vindsbjälkarna. Vad ska jag köpa för att montera ett golv bara för det här tillfället ? Spånskiva eller något annat ? Hur tjock ska det vara i så fall för att hålla gubbens vikt ? Avståndet mellan bjälkarna är 116 cm.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
Kan inte svara på det, men tänk på att spekulanterna givetvis också vill kolla in vinden själva, och dennes eventuella besiktningsman. Kanske bäst att rådgöra med anticimex?
 
harry73
Några stycken 45×70 (några meter läng)
Antingen lös liggande så att man kan flytta dom ditt man vill eller så skruvar du fast dom
 
Lägg några 195/170/145x45 reglar att gå på och flytta efter behov. Klenare plank kan knäckas pga knast eller väldigt kraftiga personer, eller om man tappar balansen och gör en snabb korrigering, kanske hopp. (Jag har själv knäckt en 95x45 mellan två takstolar på min vind, pga en dubbelknast som jag missat därför att det var en på var sida.)

Eller gör ingenting. Jag hade inte gjort något om det har klarat sig utan alla år innan.
Enda kravet du som ägare har på alla som sätter sin fot uppe på vinden är att de endast får trampa på reglarna (takstolarna). Klarar de inte det har de inte på vinden att göra.
 
I somras skruvade jag fast överbliven råspont från takrenoveringen. Nu har vi endast krypvind så någon estetisk hänsyn kändes onödig. Tycker det blev kanon. Snart börjat ett FTX-projekt så det känns bra att ha något fastskruvat att krypa/ålarunt på.
 
harry73
Är vinden isolerad är de smart att lägga ett golv med t ex råspont. (Gjorde jag hos oss) Är vinden oisolerad vet jag inte om man ska ta hänsyn till fukt och mögel
 
Tidigare ägare hade lagt ut spån på min kallvind. I somras när jag drog el och vent på vind så knäcktes alla som jag kröp på, och jag väger bara 70kg.
Kör med råspont.
 
Tack för alla tips ! Det blev några regler och råspont: billigt och enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.