Vilken typ av golvbrunn använder man i garage?
 
Ta en i plast eller gjutjärn, beror på om du har den placerad så att du kommer att köra över den eller ej.

Ett tips: Nämn inget för kommunen, för då vill de att du ska ha en oljeavskiljare också. ;)
 
My lips are sealed... ;)

Tack!
 
Vår kommun godkände brunn om vi använde "Bolja". Min sambo är den som kan detta... Jag försöker ändå..
Bolja är tydligen en manick som sätter igen brunnen om vätska av annan densitet än vatten rinner ner.
För egen del känns det bra att ha denna stopp om det skulle hända något.
 
En oljeavskiljare är egentligen ingen stor sak att bygga heller, men jag gissar att reglerna säger att man ska ha automatiskt nivålarm.

Det skulle vara intressant att veta vad som behövs för att få en oljeavskiljare godkänd ?
 
Det skulle vara intressant att veta vad som behövs för att få en oljeavskiljare godkänd ?
Det skulle även vara intressant att veta när man fått ut så mycket bråte ur garaget att man får in den farliga bilen med ett oljetråg som teoretiskt skulle kunna spricka ;D
 
BAS skrev:
Det skulle även vara intressant att veta när man fått ut så mycket bråte ur garaget att man får in den farliga bilen med ett oljetråg som teoretiskt skulle kunna spricka  ;D
Sant!!! Jag känner faktiskt ingen som kör in sin bil i garaget dagligen, alla har det fullt med mög (mög= skånska för skräp.),ved, cyklar gräsklippare osv…

mvh

 
Har ett tvåbilsgarage, så jag brukar få in en bil. ;D
Var försiktiga när ni städar garaget. Den fina sanden som lossnar från bilen ställer till ett elände om det kommer ner i avloppet. Mycket stor risk för stopp.
 
Ubbe skrev:
En oljeavskiljare är egentligen ingen stor sak att bygga heller, men jag gissar att reglerna säger att man ska ha automatiskt nivålarm.

Det skulle vara intressant att veta vad som behövs för att få en oljeavskiljare godkänd ?
Vart får man tag på en sådan och vad kostar en sådan?
Hade varit fint med en rännil på uppfarten längs med gatan så man med gott samvete kan tvätta bilen...
 
När jag byggde garage för fem år sedan sa kommunen stopp för golvbrunn. Inte ens med (!) oljeavskiljare var det tillåtet. :surprised:
Dessutom tillhör jag dem som alltid ställer in mina bilar i garaget. Påföjden nu på vintern blir att jag sedan får gå med gummiraka och dra ut allt smältvatten som samlats på golvet :(
Hade jag vetat då vad jag vet nu, så hade jag gett blanka f-n i kommunens veto och istallerat en brunn med eller utan avskiljare (troligen utan ;))

/Mikael
 
markis skrev:
Vart får man tag på en sådan och vad kostar en sådan?
Hade varit fint med en rännil på uppfarten längs med gatan så man med gott samvete kan tvätta bilen...
Siffran 25kkr kommer upp i minnet på den som installerades på jobbet. Tror den tar 25liter olja.

Ta dessa siffror med en stor nypa salt!
Tycker inte det verkar helt orimligt ia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.