Skulle börja lägga trall på altanen idag men när jag började plocka fram trallen hittade jag knappt några som jag tycker är ok. Det är främst kvistarna jag stör mig på. De är många och svarta och många av dem är inte ihopvuxna med träet utan ser ut som att de kan komma att lossna med tiden. Vad är normalt?

Nyansen skiftar också från bräda till bräda, från grön till brun.

Kan tillägga att jag har köpt norrlandsfuru som skulle vara av bättre kvalitet. Årsringarna är tunna och fina, så det verkar ha vuxit långsamt.

Tog några bilder, hade ni accepterat detta? Trallvirke med synliga kvistar och färgskiftningar från grön till brun, vissa kvistar lossnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallbrädor av norrlandsfuru med varierande kviststorlek, sprickor och färgskiftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallbrädor av norrlandsfuru med synliga kvistar och varierande nyanser mellan grönt och brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norrlandsfuru trall med svarta kvistar och färgvariationer på altan under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallbräda av norrlandsfuru med varierande nyanser och en framträdande svart kvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norrlandsfuru med synliga kvistar och färgskiftningar från grönt till brunt, vissa kvistar lossnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlade trallbrädor med synliga kvistar och färgvariationer monterade på en altankonstruktion över grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så trall ser ut, det är ju inte direkt finaste virket som används.
 
Angående färgen så är allt grått efter ett år eller två
 
Tack för svaren!

Kan tillägga att en kompis hade köpt den här trallen och vi tyckte den var väldigt fin vilket var anledningen till att vi också köpte den. Kan inte minnas att deras kvistar såg ut så här utan de var mer en del av resten av träet. Tycker reglarna är finare än trallen.
 
ENSen skrev:
Tack för svaren!

Tycker reglarna är finare än trallen.
Det är de med största säkerhet. Man använder bättre virke till reglar än till trall.
 
Ska kolla grannarnas altaner imorgon för att få lite referenser.
 
Har kikat runt i området och det förekommer samma typ av kvistar på grannarnas altaner men inte alls i samma utsträckning som på min trall.
 
Så ser standard trall ut.
Finns bättre att få tag i tex på xl bygg, deras heter exelent trall och derome som kallar sin exklusiv trall.
Ett par spänn dyrare och ett par snäpp bättre. Men även den har sina brister ibland.
 
Jag har ju betalat några kronor extra per meter för att få bättre kvalitet (norrlandstrall) så jag hade förväntat mig att det skulle synas också.
 
Norrlandstrall är enligt min erfarenhet inte en smack finare än "vanlig" klyvtrall. Men det låter bättre.
 
Leverantören höll med om att detta inte var ok. Jag åkte dit och fick ett nyöppnat paket framkört där jag fick välja vilka jag ville ha. De sämsta jag hittade i det paketet var som majoriten i det som jag fick hemskickat så det verkar som att jag fick det som andra ratat. Nu har de varit hemma och bytt ut trallen mot de som jag valde själv så jag är nöjd.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Jag är själv snickare, och hade absolut åkt tillbaka med det. Kvistar av den typen förkommer alltid. Men inte i den utsträckning som bilderna visar.
Nu verkar det som om det löst sig för dig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.