I
Snyggt golv!(y)
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Dyrt var det men jäkla snyggt
 
Nyinstallerat laminatgolv med trälook i ett hörn av rummet, obelagt nära vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nyinstallerat ljust trägolv i ett tomt rum med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linoleum med golvvärmefolie känns behagligt i rummet man är i som familj köket...för alla...marmoleum klickgolv och välj skivor i köket som inte ger glasflisor på golvet ....ni kommer bli galna på alla flisor ur porslin o glas som man slår mot stenskivor...
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Linoleumklick:
Ska vara miljövänligare än vinyl.
Lätt att byta "ruta" om skada.
Varm känsla.
Underlaget under fungerar faktiskt i viss mån stötdämpande.
Finns snyggt som verkligen ser ut som klinker.
Lättstädat.

Klinker är iskallt utan golvvärme.
Golvvärmen kan krångla.(elektrikerkostnader).
Man slutar oftast inte med tidigare uppvärmning av rummen med golvvärmen - jag blev värmeberoende 😎 så ökad elkostnad kan d bli.
Byta skadad "ruta" kräver lite mer maskiner än en cirkelsåg, och fogmassa(klinker kan spricka om ngt tungt tappas på den).
Blank yta är lättare att städa än grov matt(missfärgningar i ljusa fogar kan vara svåra att städa).

Träbrädor:
Kan vara svårt att byta skadad lång bräda om den går in under köksbänk/kylskåp etc.
Går att slipa själv om man vågar, annars hantverkare.
Varm känsla.
Svårstädad om ej lackad/vaxad yta som kan behöva underhållas emellanåt.

Jag är för någon mörk linoleum med klinkerutseende(alltså ej superblankt) - ett säkert val vilken inredningstil ni än har/vill ha i framtiden.

Marmorbänk - hade en bänk i badrummet där jag ibland ställde tex bodylotion på - blev väl 2 "fina" ringar som inte vill bort så lätt innan jag lärde mig att inte låta något med vätska i stå kvar på bänken.. 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Jag har egen erfarenhet av linoleum klickgolv från forob. Detta passar inte i en hallmiljö. Golvet blir lätt repigt. Tex om du drar fram med dammsugaren och det ligger en mindre sten på golvet uppstår lätt en större repa som verkligen syns. Golvet sägs vara till viss del "självläkande" men inte märkt av detta. Vi trodde vid inköp att golvet skulle vara mycket mer tåligt men icke sa nicke! Klinkers i hall är det bästa. I en hallmiljö tycker jag man kan klara sig utan golvvärme men är ju helt klart ett plus. Och hur lätt det är att byta en ruta på klickgolvet undrar jag? (Ang not i förgående inlägg) Det är nog inte helt lätt att få det bra.. :x

Har själv mattlackat trägolv i köket(byggmax) och tycker det funkar jätte bra. Har en matta under diskbänk och diskmaskin. Där brukar ju golv får ta den största smällen. Funkar utmärkt.
 
Blwrgrl skrev:
Linoleumklick:
Ska vara miljövänligare än vinyl.
Lätt att byta "ruta" om skada.
Varm känsla.
Underlaget under fungerar faktiskt i viss mån stötdämpande.
Finns snyggt som verkligen ser ut som klinker.
Lättstädat.

Klinker är iskallt utan golvvärme.
Golvvärmen kan krångla.(elektrikerkostnader).
Man slutar oftast inte med tidigare uppvärmning av rummen med golvvärmen - jag blev värmeberoende 😎 så ökad elkostnad kan d bli.
Byta skadad "ruta" kräver lite mer maskiner än en cirkelsåg, och fogmassa(klinker kan spricka om ngt tungt tappas på den).
Blank yta är lättare att städa än grov matt(missfärgningar i ljusa fogar kan vara svåra att städa).

Träbrädor:
Kan vara svårt att byta skadad lång bräda om den går in under köksbänk/kylskåp etc.
Går att slipa själv om man vågar, annars hantverkare.
Varm känsla.
Svårstädad om ej lackad/vaxad yta som kan behöva underhållas emellanåt.

Jag är för någon mörk linoleum med klinkerutseende(alltså ej superblankt) - ett säkert val vilken inredningstil ni än har/vill ha i framtiden.

Marmorbänk - hade en bänk i badrummet där jag ibland ställde tex bodylotion på - blev väl 2 "fina" ringar som inte vill bort så lätt innan jag lärde mig att inte låta något med vätska i stå kvar på bänken.. 😁
klinkervurmare är nästan som maniska de tror att alla vill ha iskalla golv i vårt svala land...

Ett snyggt varmt golv med lämplig polish på...linoleum ...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi renoverar vårt kök just nu och har precis lagt in ett linoleumgolv, Marmoleum Click, i grått (Volcanic Ash, mörkgrått golv mot vita luckor). Behagligt att gå på, miljövänligt, lätt att såga där det behövs, lätt att lägga.

Vi valde bort klinker pga att det är hårt och allt man tappar går sönder och det är inte särskilt skönt att gå på i längden (hade det i senaste bostaden). Vi spenderar mycket tid i köket. Trägolv valde vi bort eftersom vi har trägolv i princip överallt i resten av huset, och vill dels ha variation och bryta helt mot parketten i matrum och vardagsrum, dels tror jag slitaget blir något tydligare på ett ljust trägolv. Hur tåligt vårt nya golv är vet jag inte än, men en väninna har ett likadant golv sedan några år tillbaka, det ser jättefint ut fortfarande.

Vi ska dock lägga in ett par rader mönstrat klinker runt vedspisen, vilket jag tror kommer att bryta av fint mot det enfärgade golvet.

Som många andra här skulle jag alltså välja klickgolv i linoleum till köket, ca 400 kr/kvm.
Linoleum i hallen? Vet inte. Vi kommer troligen inte att välja det till hallen.
 
Ingen som nämnt laminat "med klinkerutseende" som alternativ till linoleum märker jag 😝 Det är som linoleum i skötsel, men lite hållbarare.. Prismässigt går det att hitta medelpris på det mesta - men de dyra är inte bättre/hållbarare - mest den senaste designen man betalar för då.
 
Orientexpressen
Problemet med marmor (speciellt vit) är att det är inte någon vacker patina som det blir, utan fula fläckar eftersom marmor är porös så måste ni vara extremt snabba på att torka upp när något är spillt. Skär ni grönsaker t ex paprika som gillar att fläcka ner är det bra att använda t ex en bricka under skärbrädan.
 
Orientexpressen
Har själv Marmoleum Click liggandes som ska läggas in i köket. Skulle inte välja plastgolv även om tekniken har gått framåt så är jag osäker när det gäller släppmedel och sådant som "ångar" av efter tillverkningen.
I hallen skulle jag välja 2 material - sten/klinker vid dörren och en bit in, resten av golvet ekplankor som färgmatchar övriga golv.
 
  • Gilla
Nisse_Viola
  • Laddar…
Orientexpressen skrev:
Har själv Marmoleum Click liggandes som ska läggas in i köket. Skulle inte välja plastgolv även om tekniken har gått framåt så är jag osäker när det gäller släppmedel och sådant som "ångar" av efter tillverkningen.
I hallen skulle jag välja 2 material - sten/klinker vid dörren och en bit in, resten av golvet ekplankor som färgmatchar övriga golv.
Laminat och vinyl är väl det som innehåller PVC - linoleum ska vara miljövänligt ur plastsynpunk har jag för mig.

All den mängd fogbruk under klinkers kan innehålla massor med plast för att ge bruket egenskaper som önskas..och lite golvvärme på det så har du verkligen "ångande plast" att andas in om vi ska vara petiga 😎
 
Redigerat:
Blwrgrl skrev:
Ingen som nämnt laminat "med klinkerutseende" som alternativ till linoleum märker jag 😝 Det är som linoleum i skötsel, men lite hållbarare.. Prismässigt går det att hitta medelpris på det mesta - men de dyra är inte bättre/hållbarare - mest den senaste designen man betalar för då.
Jodå. Jag. Skrev tidigare i tråden att vi har laminat som ser ut som Travertin.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha varken klinker eller trägolv i ett kök. Klinker för att det är hårt och obehagligt att gå på. Trä för att det slits oerhört fort, blir fult på bara något år, särskilt vid diskbänk men även under köksbordet där stolsbenen dras fram och tillbaka.
Jag har typ marmoleum i köket (låg där när jag flyttade in) vilket jag är nöjd med, skönt att gå på, blir inte så lätt fult.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Personligen fattar jag inte varför folk inte klarar av att ha trägolv i kök. Det är väl klart man torkar upp om man spiller. När man läser alla kommentarer låter det som att folk har boskap i köket...

Skulle aldrig lägga in varken laminat eller någon form av plast eller linoleumgolv, känns sjukt billigt.

Hade jag varit TS hade jag lagt fiskben likt övriga lägenheten.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.