Hej!

Vi bygger spegelpanel som ska gå upp i fönsterbänkshöjd, så att det blir en spegel som finns i spegeldörr.

Rummet har ganska många fönster och en öppen spis.

Under varje fönster bygger vi elementskydd som blir lika breda som fönstrets storlek. Mellan fönstren blir det dock mindre speglar pga avståndet mellan. Det finns också en altandörr i rummet.

Vi tänkte då att bygga speglarna i storlek som fönstren och sedan blir dessa mindre på vissa ställen pga avstånd. Men, på några ställen blir speglarna så små och det blir inte symmetriskt i rummet pga dörrar osv.

Jur. ska vi tänka? Förhålla oss till väggens längd istället för att placera spegel i samma storlek som på motsatt sida.

Se bilder dör vi tejpat upp för att se proportioner.

Inte lätt och förklara, man hjälp mig i tankarna, snälla!
 
  • Rum under renovering med markerade områden för spegelpaneler, en öppen spis och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum med spegelpanels-märkning vid fönster, öppen spis, tejpade golvlister som markerar spegelplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med spegelpaneler under tre fönster och tejpade markeringar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med golv till tak-fönster och tejpade markeringar för spegelpanel längs väggen ovanför radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med blivande spegelpaneler upp till fönsterbänkshöjd, elementskydd och markerade ytor med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Jag tror att ni ska försöka ha så få olika storlekar som möjligt.

Om ni t.ex. kan styra in det hela så att ni har max tre olika storlekar totalt, så tror jag att det blir bra. Att få symmetri på motstående väggar tror jag inte är värt något alls, man kommer ändå inte att se det, särskilt inte när det är möblerat.

Men det ser ut som det kommer att bli grymt fint, och ni verkar ha ett otroligt fint hus :)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket...det är lite knepigt och få till det...och vi tvingas till olika storlek på speglarna dessvärre pga alla fönster och dörrar...
 
Ja, vad jag kan se av bilden kommer ni att ha minst tre olika storlekar, frågan är om man kan klara sig på tre och få det snyggt.

Två storlekar styrs ju av avstånd mellan fönster, där det verkar finnas två olika mått. Sedan är frågan om man kan anpassa det tredje måttet så att det passar in på alla övriga ytor. Sedan kan man ju också göra så att man bara justerar någon eller några millimeter på en vägg, det syns inte, men kan göra stor skillnad om det blir ett gäng speglar på rad, på så vis kanske man kan "trolla" bort en glipa på en eller ett par centimeter. På olika väggar kan man nog till och med anpassa någon cm utan att det syns att speglarna inte är identiska, och trolla bort lite större glipor.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Tack! Jo men tre storlekar tror jag nog vi kunna hålla oss till ge om att rolla lite.

Som det ser ut nu, tänker jag om det blir plottrigt?

Jag tänker mig att det är lite väl höga speglar, så göra lite lägre höjd på dem och eventuellt då sätta en liten extra list mellan boaseringslisten och överkant på spegeln, om man ökar på det avståndet, kanske?

Det här var mycket svårare än vad jag trodde...
 
Varför inte bara strunta i idén med spegelpanel?

Sätt bröstpanel med stående pärlspont bara, med en snygg list som överkant.
Annars tycker jag att speglarna skall ha samma storlek, vilket får brytas av löpande vid fönster och dörrar.

(Men sånt här kan jag egentligen inte, som säkert märks :surprised: )
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nja, bröstpanel känns inte som det passar husets stil och ha det i alla salar, men kanske också för jag själv inte riktigt gillar bröstpanel... och vi ska också bygga dolda dörrar så då känns bröstpanel ännu mindre aktuellt... Det är nog allt eller inget :)
Vi kommer ju också att ha elementskydd i alla fall eftersom vi byggt fack för varje element...

Jag tackar för synpunkter...
 
Självklart ska ni ha riktig spegelpanel nertill! Finns inget som slår det . Otroligt snyggt och passande i ett äldre hus, och särskilt då i större finrum.

Jag tycker att den bredaste panelen ni markerat är för bred. För mig så ska speglar helst vara som fönsterglas, dvs aningens högre än breda. Nu blir ju detta beroende på rummets utformning som ni redan märkt. Sedan är ni också inne på att ev justera via lister. Det går att justera via både sockellistens och bröstlistens utformning. Klassiska stilideal har brukat styra. Typ grundgeometri i grekiska och romerska tempel etc. T ex att grunden/fundamentet/sockeln är större, bredare och högre än toppen/bröstlisten.

På smala ställen i väggen så är det bara att låta avslutande spegel bli smal. Beroende på hur mkt/lite bredd det är som inte stämmer så kan man göra som tidigare föreslagits, justera bredden. På en "normalbred" spegel (50-60 cm?) så kan ni finjustera bredden med en tum utan att det märks. Faktum är att i ett äldre hus kan det ofta vara en fördel att lägga undan tumstock, vattenpass och lod och låta ögat bestämma. Ser det bra ut i era ögon så ser det bra ut i andras.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Nu är det förvisso inget slott vi bygger, bara nästan :) men på interiörbilder jag tittat på verkar speglarna vara olika storlek...förvirrad hur jag ska få till det på bästa sätt...
 
OBS, varning, lördagstrams:

Det enda rätta sättet är väl att flytta dörrar och fönster, så speglarna kan bli lika breda.
Och ja, jag gillar symmetri :)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
OBS, varning, lördagstrams:

Det enda rätta sättet är väl att flytta dörrar och fönster, så speglarna kan bli lika breda.
Och ja, jag gillar symmetri :)
Hehe tok 😆 Tycker det ser jättefint ut som nu gjort - tänker att det faktiskt inte ska vara symmetri - det ger mer intrycket av att det är ett handgjort hantverk från husets tid då.. Och om man med ögat söker symmetri så bjuds man på hjärngymnastik istället - lite av charmen med de äldre utsmyckningarna ju...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
För mig ser det underligt ut att ha 3 olika stora speglar till vänster om den öppna spisen, jag tror att antingen ha 3 lika stora eller att den som är närmast den öppna spisen är lika stor som den till höger och de andra två lika stora. Motsvarande för speglarna till vänster om dörren ut.

Däremot att man anpassar spegelstorleken efter dörrar och kakelugn som i Sturehofs-fallet går ju utmärkt men att variera storleken utan någon sån anledning blir lätt konstigt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om man ser alla 4 väggar, men utifrån bilderna så om de 3 speglarna till vänster om eldstaden görs lika breda, och samma sak på de 3 speglarna till vä om balkongdörrarna så blir det bra (tycker jag).

Alternativt om ni vill ha de breda speglarna så centrera den breda i mitten och gör de smala på var sida lika.
 
Tack för alla förslag.
De tre fönstren på ena väggen har rakt över väggen där altandörren är. Orsaken att det inte är ett fönster till vänster om dörren är att det är en vägg där då det är sammanbyggt med själva grundhuset.

Mitt emot öppna spisen är väggen med två fönstren.

Elementskyddens bredd motsvaras av spegelmarkeringar på motsvarande vägg i samma mått som elementskydd, och eftersom det alltså inte finns ett fönster, blir det inget elementskydd just där. Tanken var då att ha samma bredd på panelen som Elementskydden.

Elementskydden är tänkta att byggas i samma stil/storlek som spegelpanelen, med skillnad att det blir rotting i spegeln.

Speglarna skulle då bli samma storlek som Elementskydden.

Mellan fönstren är samma mått men när det gäller altandörren gjordes den bredare än ett fönster, därav att spegeln blir mindre.

Huset har ett likadant rum, dock utan öppen spis på andra sidan så det går en korridor mellan dessa två rum.

Resten av huset får också spegelpanel i rum och en hall, totalt 4 rum en hall samt gästtoalett, så det gäller att få till det...
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.