E
Snart ska vi göra en renovering av tvättstugan, bla byte av blandare, diskho etc.

Då det inte finns avstängningsventiler, måste jag vara säker på att jag kan plugga rören eftersom jag inte är helt 100% säker på att nya blandaren med soft-pex rör når ner till servisen, lite svårt att mäta då placeringen blir ny.

Köpte plugg och klämringsmutter från K-rauta för att kunna plugga klämringskopplingen. Se bilden nedan.

Klämringskoppling med plugg och klämringsmutter för VVS, förpackning och produkt närbild.

Är helt grön vad det gäller VVSande, och att få hit en röris för detta lilla jobb verkade inte helt lätt.
Frågan är alltså om jag köpt rätt grejer och om den lilla pluggen ska monterad i samma riktning som på bilden.

Sen funderar jag på hur blandaren ska kopplas in, trycker man bara ner anslutningen i klämringskopplingen och skruvar på muttern? ingen tejp el så behövs?
Går det förresten att byta till längre soft-pex rör på blandaren om det behövs, eller får man skarva på ny rörstump på klämringskopplingen? Det är en FMM blandare.
 
Redigerat:
Jag skulle montera avstängningsventiler i stället för att plugga tillfälligt (om det inte redan sitter avstängning uppströms). Då blir det lättare nästa gång du skall byta/reparera något.
Anslutningsrör på blandare sitter ibland med gänganslutning och kan då bytas.
Om det är slät ände längst ner på anslutningsröret så brukar det passa i klämringskoppling för kopparrör.
 
E
Tänkte skippa kulventiler då jag redan har en fin klämringdkoppling. Kommer nog inte behöva stänga där så ofta heller, risken är nog större att ventilerna hinner kärva ihop istället.

Ja det är släta 10mm anslutningar på blandarens anslutningsrör.

Men vad tror du om pluggarna, funkar dom??
 
Jag skulle nog välja avstängningsventiler med tillfälliga pluggar, har varit med om att en liten plankbit föll på min Ballofix med katastrof som följd
 
erkka skrev:
Tänkte skippa kulventiler då jag redan har en fin klämringdkoppling. Kommer nog inte behöva stänga där så ofta heller, risken är nog större att ventilerna hinner kärva ihop istället.

Ja det är släta 10mm anslutningar på blandarens anslutningsrör.

Men vad tror du om pluggarna, funkar dom??
Klämmringsmuttern du köpt är fel, ser ut som en "halvkoppling"

Använd befintlig mutter (såga av 10mm röret som går till blandaren återanvänd muttern)
Pluggen läggs i kopplingen och gamla muttern dras fast.
 
E
HSP skrev:
Klämmringsmuttern du köpt är fel, ser ut som en "halvkoppling"

Använd befintlig mutter (såga av 10mm röret som går till blandaren återanvänd muttern)
Pluggen läggs i kopplingen och gamla muttern dras fast.
Ok, ja det är ju ett bra alternativ om pluggen passar där men det borde den göra.
Vad är förresten en halvkoppling? En halv klämringskoppling? På paketet står ju klämringsmutter.
Som ni märker är jag novis inom detta område :)
 
Halvkoppling= en koppling som inte är konisk utan plantätad med.fiberpackning.
 
E
Blund skrev:
Halvkoppling= en koppling som inte är konisk utan plantätad med.fiberpackning.
Ok, samma typ av gängor el olika?
 
E
Efter att ha bytt till rätt muttrar så blev allt genast självklart hur det ska sättas ihop.
Synd att personalen på byggvaruhusen sällan kan bidra med speciellt mkt kunskap ��
 
Krilleman
10mm VA-ända har slät ansats under. Vilket då hade räckt med vanliga R10 lock med packning för att tillfälligt proppa.

Billigt och enkelt men antagligen för sent nu.
 
E
krilleman_215 skrev:
10mm VA-ända har slät ansats under. Vilket då hade räckt med vanliga R10 lock med packning för att tillfälligt proppa.

Billigt och enkelt men antagligen för sent nu.
Tack för info, bra o veta till framtiden!
 
Glöm ej stödhylsa på blandar rören , mega viktigt då dom är mjuka
 
Krilleman
Nya blandare med Soft pex är alltid 3/8 lekande mutter eller släta mässings-ändar. Ingen stödhylsa behövs.

Jag har då aldrig sett något annat som varit monterat från fabrik.
 
Nu när du har fått hjälp så kanske jag får kapa tråden (istället för att skapa en ny) med en liknande fråga.
Kom till sommarstugan och skulle slå igång vattnet när vi upptäckte att det rann ut vatten från botten på VVB som är belägen på övervåningen. Försökte stänga av inkommande vattnet till beredaren på ventilen som sitter tätt intill men som med många andra gamla kopplingar/ventiler/packningar så lyckades den endast bromsa och inte klippa flödet totalt.

Min kära vvsare är utomlands till om lite drygt 2v så tills dess tänkte jag plugga röret, men lite mer vad exakt för prylar behöver jag? Röret som ska pluggas är det som skjutmåttet sitter på.

Gammal ventil med roterat handtag och kopparledning mätt med ett skjutmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen strålande tack på förhand och ursäkta ts för trådkapningen! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.