En riktig amatörfråga, jag vet!

Jag har hittat så himla snygga strömbrytare hos en firma i England, men jag har ingen aning om dessa skulle gå att montera i ett Svenskt hus - strömstyrkan är ju annorlunda, och uttagen också, men påverkar detta strömbrytarnas konstruktion på något sätt?

Hoppas någon kunnig kan reda ut detta åt mig :)
 
Tja, det står ingen "spec" på hemsidan där jag sett dem... Det är bara snygga bilder och prislappar. Att strömstyrkan i England är annorlunda var en gissning från min sida, eftersom stickpropparna ser annorlunda ut, men det kanske inte stämmer? Vilken strömstyrka vi har hemma vet jag inte heller, men detta sistnämnda bör i alla fall gå att kolla upp!

Som sagt: glad amatör :D
 
T
England har samma strömstyrka som oss, däremot är vägg-uttagen annorlunda.
Om strömbrytarna har "CE-märkning" får dom säljas inom EU=även i Sverige.
Lägg ut länken på väggbrytarna så får vi se om något ev problem skulle dyka upp, det enda jag kan tänka på är samma som Joakim skrev, kolla om måtten stämmer med dom dosor som används här (diameter och djup ).
 
Ok, här är mitt fynd:

http://www.periodfeatures.net/acatalog/copy_of_Light_switches.html

De i metall blir för tjusiga för vårt hus, men de i bakelit är fina. De är misstänkt lika de som Gysinge säljer, men där kostar de mycket mer :surprised:. Om man klickar på Electrical & Lighting i överkanten och sedan mounting blocks så finns socklarna som de ska sitta på där...
 
Brittiska strömbrytare är typgodkända enligt BS3676. BS = British standard.
c/c måttet för skruvarna är 63 mm mot vår svenska standard 60 mm.
Det innebär att man inte kan använda engelska uttag i våra apparatdosor :(
Engelska strömbrytare och uttag är aldrig utrustade med expansionsbleck utan måste skruvas i fästhålen i apparatdosan.
Rent elektriskt funkar det säkert utmärkt, men som sagt du får inte in brytaren i dosan.
Givetvis kan man byta till brittiska apparatdosor men då är vi inne på extrem överkurs.
 
Är det bara jag som tycker att dessa strömbrytare såg ut att vara utanpåliggande??? :-[ I så fall är det väl skit samma hur långt det är mellan skruvarna eftersom det inte kommer att sitta en dosa bakom. Sara _B, tänkte du ha utanpåliggande eller dold kabeldragning?

Mvh Tommy
 
Va roligt att du säger det, jag tyckte också att de verkade vara utanpåliggande, men sen när jag läste texten så blev jag lite osäker... Jag begriper ju inte ens detta på svenska, än mindre på engelska ::).

Vi ska i alla fall ha utanpåliggande.
 
strömstyrka? menar ni inte spänningen? dvs i sverige 230 Volt.
 
Jo, visst är det så. Man måste ju kolla upp så att de är godkända för 230v och den strömstyrka i ampera som man tänker avsäkra med (10A troligtvis)
/ Tommy
 
tommiz skrev:
Jo, visst är det så. Man måste ju kolla upp så att de är godkända för 230v och den strömstyrka i ampera som man tänker avsäkra med (10A troligtvis)
/ Tommy

Britterna har ju 240V så spänningen borde inte vara några problem.

Måste brytare i fast installation alltid tåla max avsäkrad spänning, när man klarar sig på 2A-brytare på lampor med stickpropp? Liksom, hur vanligt är det att man hänger upp en elektrisk hårtork med turboeffekt istället för taklampa i ett rum? ;D
 
ja men kortslutningen kan ju ske EFTER 2A brytaren... som matar en lampa med 2x0,75, fast anslutningskabel behöver inte ha lika grov area....
 
Strömbrytaren ska tåla märkströmmen på den anslutna utrustningen. Om strömbrytaren sitter på en viss apparat vet man vad den bryter. Men det kan man inte veta med en lös strömbrytare.
Blir det kortslutning handlar det om helt andra strömmar än vad säkringen är stämplad med.

Det är inte "strömstyrka" det skiljer på i England, det är spänningen. De har 415/240 V, inte 400/230 V som vi har. Uttag i England säkras normalt 13 A, och innehåller alltid en säkring i själva uttaget också.
 
Åh tusan, man lär sig något nytt för varje dag.
Ursäkta offtopic men man undrar ju hur det går för engelsmännen som ju har avloppen på utsidan av väggarna nu när de har mer snö och kallt än vad vi har hemma i dalarna :-?
 
De har rören på utsidan av husen så att det skall vara lätt att byta dem när de frusit sönder. ::)
 
då gör det inte så mycket om dom frusit sönder heller, lite x-tra gödning i blombänken ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.