Kan en kommun tvinga in en oplanerad fastighet (2,5 ha med lagård etc) in i en detaljplan med sommarstugor och permanentboende?

Och på så sätt per automatik ändra möjligheterna till enklare djurhållning och flexiblare modifieringar av ekonomibyggnader etc
 
Jag tror du behöver ge lite mer detaljer.

Är det en befintlig gällande detaljplan? Eller skapar man en ny detaljplan.
 
Ja, om det idag inte finns djurhållning kan förutsättning för framtida djurhållning försvåras.
 
Korta svaret, ja det kan de.

Skälen kan vara många, och det är ju också skillnad på om de vill planlägga för att säkra befintlig användning, eller för att i detaljplanen ändra användningen av marken.
 
hempularen skrev:
Jag tror du behöver ge lite mer detaljer.

Är det en befintlig gällande detaljplan? Eller skapar man en ny detaljplan.
Fastigheten ligger inklämd mellan två redan planerade områden, men där man generellt vill ha fram nya detaljplaner pga framdragning/tvångsanslutning av VA, VA gäller även mig,,, ;-(
 
Tvång till VA beror inte på detaljplan, utan beslut om verksamhetsområde för VA enligt helt annan lag.

Vad gäller eventuella hinder för fastighetens användning beror det mycket på vad man skriver i planen att tanken med området ska vara
 
Om jag kommer ihåg rätt så kan man vid planändring/planinriktning begära tvångsinlösen av sin fastighet. Men då ska det nog ändras från industrimark till tomtmark eller tvärtom.

Inte heller koll på om denna regel finns kvar, men det ringer någon klocka långt bak någonstans.

Och är väl sällan en åtgärd man önskar.

/RF
 
TorpAnders skrev:
Kan en kommun tvinga in en oplanerad fastighet (2,5 ha med lagård etc) in i en detaljplan med sommarstugor och permanentboende?

Och på så sätt per automatik ändra möjligheterna till enklare djurhållning och flexiblare modifieringar av ekonomibyggnader etc
Ja, tyvärr. Gatuavgift brukar det kunna bli också, nuförtiden.
 
Claes Sörmland
Gäller det att införa en fastighet i en ny detaljplan så är det ju en ganska stor planprocess med samråd och liknande. Ofta vill kommunen inte stjälpa hela planen p g a nån rabiat fastighetsägare så det gäller att hävda sig i processen. Gå på alla möten, ha nära kontakt med handläggare, prata med politikerna och visa att du inte är rädd för att skriva tiosidiga yttranden med sakliga argument till samråd och liknande. Visa att du sakligt tänker hävda din position med överklaganden om det behövs.

Pragmatiska och kompromissvilliga svenska handläggare ser då till att du inte får skäl för att sänka deras arbete genom långa överklagandeprocesser. Men. Står dina intressen i vägen för en tydlig politisk prioritering så blir det svårare att inte bli överkörd.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Stå på dig!

Jag känner inte till planejuridiken i Sverige i detalj men grundprincipen för all myndighetsutövning är minsta motståndets lag.
Det innebär att jag och du och alla andra små privatpersoner måste se till att det alltid är arbetssammare för myndigheten att köra över oss än att förhandla fram en lösning som ger oss rimliga villkor. Samtidigt måste vi komma ihåg att den som hävdar sina intressen på ett osakligt eller inkonsekvent vis är väldigt lätt att avfärda och köra över......... så håll hårt på dina krav men håll dig saklig och konsekvent!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Klart att de kan göra det! Kommunen har planmonopol och kan planlägga vad de vill. Dock gör kommunen sällan det då det tar långtid att ha många fastighetsägare emot sig. Det blir dessutom kostsamt. Det troligaste är nog att de i så fall först kommer att expropriera er fastighet om det bara är den som "strular" och om det är av stor vikt att få just den marken planlagd. Vid exproproation kommer ni att få ett värderat värde för marken med dess byggnader samt ett påslag med 25 %. Även detta tar tid så ibland kan de erbjuda lite mera för att slippa en tidskrävande domstolstvist för att vinna tid. Ligger en hästgård nära en stads utbredning kommer ju en planläggning förr eller senare om det är en kommun med stor tillväxt. Surt för den enskilda fastighetsägaren men positivt för staden. Ni kommer ju också att ha rätt att överklaga ett planbeslut om ni har yttrat er vid samråd eller granskningen. Då blir detaljplanen granskad av mark- och miljödomstolen innan den kan vinna laga kraft. Har kommunen gjort fel blir ärendet återförvisat till kommunen.
 
Vid planläggning av ett område så måste hänsyn tas till många olika intressen. Varje kommun har sina skyddsavststånd till djurhållning vid all typ av närliggande boende, det brukar framgå i kommunens översiktplan. Då den tänkta fastigheten bara är 2.5 så blir det nog svårt att inte skapa olägenheter till de befinliga bostadsområden. Djurhållning kan skapa olika olägenheter som allergier, lukt, buller, flugor etc. Kontakta kommunens miljöförvaltning så bör ni få information om hur dom ser på området.
 
Redigerat:
klypert skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så kan man vid planändring/planinriktning begära tvångsinlösen av sin fastighet. Men då ska det nog ändras från industrimark till tomtmark eller tvärtom.

Inte heller koll på om denna regel finns kvar, men det ringer någon klocka långt bak någonstans.

Och är väl sällan en åtgärd man önskar.

/RF
Man har rätt att begärda inlösen om ens fastighet planläggs som allmän plats. Inte som den planläggs som kvartersmark på ett sätt som fastighetsägaren inte önskar.
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där inlägget förstod jag inte riktigt, Norell. Du får gärna förklara lite mer.
 
Hemmakatten skrev:
Det där inlägget förstod jag inte riktigt, Norell. Du får gärna förklara lite mer.
All mark som detaljplaneläggs blir antingen allmän plats eller kvartersmark. Allmän plats är gator, natur, parker och sånt som ska vara allmänt tillgängligt. Kvartersmark är bostad, handel, industri, skola osv.

Om kommunen tar fram en detaljplan och bestämmer att hela eller del av din fastighet ska vara allmän plats, så kan du kräva att kommunen löser in det som ska vara allmän plats.

Sen inser jag att jag var lite väl generell gällande kvartersmarken. Om din fastighet planläggs som kvartersmark för privat ägande (exempelvis bostad) har du ingen generell rätt till inlösen. Men om den skulle planläggas som kvartersmark med ett allmänt ändamål (exempelvis skola) har man rätt till det.

Sedan kan man ju frivilligt komma överens om (nästan) precis vad som helst, exempelvis att kommunen ska köpa in marken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.