Behöver inte lägga till dom i telefonboken det räcker att jag pratar med dom i min telefon som är i mitt namn så dyker dom upp på min frus facebook.
 
engs
Det låter fullkomligt sjukt det där.....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja information om folks vanor har blivit väldigt värdefull. Vi tror vi är fria men i dagens smarta värld är vi mycket mer övervakade och kontrollerade än vad vi var bara för 20 år sedan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Niq skrev:
När jag talat med folk i min telefon så dyker dom ofta upp som förslag till vänner på min frus facebook. Händer det bara åt oss?

Dom har nog bra koll på oss via alla smarta apparater.
Är det så att du själv har facekonto och facebook i mobilen?
 
Problemet med appar och smarta telefoner är inte att de övervakar oss eller håller koll på en, utan att man tillåter att dela information.
När man installerar facebook eller truecaller så får man en fråga vill du att xxx ska få tillgång till dina kontakter?
Det har olika och flera syften ett av dem är att man ska dela sina kontakter med andra verktyg (appar) man använder för att slippa ha 10 telefon och adresslistor med samma nummer i en för varje app.

Truecaller är väldigt smidigt för att blocka telefonförsäljare eftersom man prenumererar på listor och man kan enkelt updatera sin information och välja att facebook eller truecaller inte ska ha tillgång till telefonboken om man en gång svara ja på frågan som de flesta gör utan att fundera varför.
Man får då sköta kontaker manuellt.
 
Andy78 skrev:
Är det så att du själv har facekonto och facebook i mobilen?
Nej jag har inte facebook alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.