Det enklaste är att gräva upp och flytta vinbärsbusken. Sedan kan du ta itu med träden.
 
  • Gilla
Davil och 1 till
  • Laddar…
Ekoplugg kommer funka fint, busken kommer inte att ta skada av det.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Tack för svaren!

Jag vill ha vinbären på befintliga platsen så därför vill jag ha bort träden.

Då kör jag på ecoplug!
 
Räkna med att det kan ta tid med ecoplugg och kräver nog upprepade behandlingar.
 
yonna skrev:
Räkna med att det kan ta tid med ecoplugg och kräver nog upprepade behandlingar.
Det är små träd, med största sannolikhet kommer det inte synas ett enda skott från stubbarna till våren om man följer tillverkarens anvisningar.

Är det inte lite onödigt att ge TS information som helt uppenbart är felaktig?
 
Problemet med ecoplug är att de innehåller roundup. Detta medel dras ner i rötterna och kan eventuellt föras över till vinbärsbusken om rötterna ligger nära varandra. Det är osannolikt men en risk man får räkna med. Ett annat alternativ är att såga ner busken och sedan gå ut med några veckors mellanrum i sommar och klippa bort eventuella skott som kommit. Då tröttnar stubben snart och dör.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kalle B skrev:
Problemet med ecoplug är att de innehåller roundup. Detta medel dras ner i rötterna och kan eventuellt föras över till vinbärsbusken om rötterna ligger nära varandra.
Problemet? Hela poängen med ecoplugg är att de innehåller Roundup (glyfosat). Det stannar i den behandlade växten och dödar just den. Det är ingen risk att vinbärsbusken kommer att skadas.

Med det sagt går det säkert att döda stubben om man är flitig med sekatören under sommaren. En variant är ju att börja så, och sedan banka i en ekoplugg om man skulle tröttna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.