zeus_axel skrev:
Vi renoverade ett kök som var väldigt likt detta. Enklast, billigast och snyggast kom vi fram till att linoleum var.

Det blev klick från marmoleum, ca 400:- m2. Vi kunde lägga det själv på en dag.

[länk]

Det blev rutigt, men inte svart och vitt. Silver och ljusgrå istället.

Hur tåligt är det mot vatten? Känns som vinylklick är tåligare då isf?
 
Sezzi skrev:
Men hur menar du att det är "trist för små barn" ?
Att krypa på ett kallt, hårt klinkergolv utan värme.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Om det hade varit mitt kök/hall så hade jag lagt fiskbensparkett där och sten i hallen, för att jag tror att det blir snyggast med en helhet och att trä är skönt att stå på. Sten/klinker i hallen för att det är praktiskt.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Att krypa på ett kallt, hårt klinkergolv utan värme.
Bara att lägga ut nån matta då? Ser inte riktigt problemet, men håller med om att golvvärme är bra.
 
BirgitS
Om man ska täcka hela köksgolvet med en matta kan man ju lägga in något billigt i stället för klinkers.

Även med golvvärme så är ju inte fogarna vänliga mot små mjuka barnhänder och -knän.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Om man ska täcka hela köksgolvet med en matta kan man ju lägga in något billigt i stället för klinkers.

Även med golvvärme så är ju inte fogarna vänliga mot små mjuka barnhänder och -knän.
Vem har sagt att man ska "täcka hela köksgolvet med en matta" ? Man har lämpligen mattor på vissa ställen för att det är snyggt, lätt att hålla rent, och även bekvämt för barn att sitta och leka på. Samt för alla att gå eller stå på.

Fogar är "ovänliga mot små mjuka barnhänder" ??!? Herregud, vad händer med världen. Börjar bli glad att det var några år sen jag var barn..
 
Redigerat:
KristinaRT
Trä hade jag aldrig lagt i den delen av köket där man har diskmaskin, vask, sopor etc. men har man en tydligt avgränsad yta för matbord fungerar det bra där.

Vi har klinker m golvvärme och tycker det fungerar bra, har även haft småbarn på det och ser inget problem. Barn kryper några månader innan de lär sig gå så man kan inte anpassa golvet efter barnen...
Visst är kakel hårt att stå på, men hur många spenderar (med handen på hjärtat) många timmar dagligen framför spisen eller vid vasken? Dessutom finns det en massa trevliga varianter nu, som inte alls ser ut som klinker, om man nu vill ha det.
 
  • Gilla
117kvadrat
  • Laddar…
AXS
Sezzi skrev:
Hur tåligt är det mot vatten? Känns som vinylklick är tåligare då isf?
Inga problem första året iaf, sen flyttade vi.
 
Jag är uppvuxen med parkett i köket, helt värdelöst. Barn spiller en hel del (jag var ju ett av barnen..) när man inte torkar upp relativt fort så reser sig skiten
La in laminat i köket i lägenheten för bättre skydd mot väta. Det mörkgråa golvet hade x antal bruna fläckar när vi flytande, allt som åkte i golvet sabbade folien.
Nu har jag klinkers, med vattenburen golvvärme. Under högsommar när jag får 30+ inomhus så man knappt kan andas så blir benen istappar likväl i köket.
I framtidens köksombyggnad så blir det vinyl; det kan knappast vara sämre än de andra material jag provat.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
KristinaRT
Fjojtmehmet skrev:
Jag är uppvuxen med parkett i köket, helt värdelöst. Barn spiller en hel del (jag var ju ett av barnen..) när man inte torkar upp relativt fort så reser sig skiten
La in laminat i köket i lägenheten för bättre skydd mot väta. Det mörkgråa golvet hade x antal bruna fläckar när vi flytande, allt som åkte i golvet sabbade folien.
Nu har jag klinkers, med vattenburen golvvärme. Under högsommar när jag får 30+ inomhus så man knappt kan andas så blir benen istappar likväl i köket.
I framtidens köksombyggnad så blir det vinyl; det kan knappast vara sämre än de andra material jag provat.
Har du inte värmen på? Eller ställbar temperatur? Vi har så varmt vi vill på golvet och fryser aldrig om fötterna (och jag fryser lätt om tårna!)
 
KristinaRT skrev:
Har du inte värmen på? Eller ställbar temperatur? Vi har så varmt vi vill på golvet och fryser aldrig om fötterna (och jag fryser lätt om tårna!)
Gammalt enrörssystem med minishunt för köket.
Kan inte värma köksgolvet utan att värma upp övriga huset :confused:
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
KristinaRT
Fjojtmehmet skrev:
Gammalt enrörssystem med minishunt för köket.
Kan inte värma köksgolvet utan att värma upp övriga huset :confused:
Ok, vi har el och en separat slinga för köket, så vi alltid kan ha behaglig temperatur.
Men då är det ju egentligen inte klinker du vill varna för - utan att välja rätt golvvärmesystem under ;)
 
Svart klinkergolv och en del av en gjutjärnsspis med handslaget tegel i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klinker svart och en gjutjärnsspis med handslaget tegel runt pryder vårat köks golv.
 
I
Ta lite foto och klistra in alternativen så du ser hur det ser ut, ungefär. Jag är inte övertygad om att "ekplanka" skulle se så förskräckligt ut tillsammans med fiskbensparkett av ek.
Annars håller jag med de som talar för plastgolv, dock en liten detalj, de kan bli missfärgade samt reagera med vissa andra material. Det slits inte heller lika vackert som ett trägolv.
 
Renoveringsprojekt av en hall med trägolv och väggar i olika byggstadier, stege och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Våran hall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.