Vi har en vattenskada i tvättstugan som inom kort ska börjas saneras. Den befintliga pannan åker ut och in med nytt. Jag vill nu ha lite köptips och lite erfarenheter av vilka bra deals ni gjort.
Har en villa på 150 m2 1,5 plan. Nedervåningen har vattenburen värme via radiatorer, ovanvåningen direktverkande elelement. Idag har vi endast en gammal Autotherm panna med elpatron som är 19 år gammal.
 
Bara elpanna, alltså ingen frånluftsvärmepump nu? Bra luftvattenvärmepumpar finns från många leverantörer som CTC, Daikin, IVT, Mitsubishi, NIBE, Toshiba m.fl.
 
Sorry, lite rookie på ämnet.
Jo, troligtvis båda nu om pengarna räcker, annars en panna som är förberedd för pump.
Bara så vi pratar samma, panna=innemodul, pump=utemodul?

Josth skrev:
Bara elpanna, alltså ingen frånluftsvärmepump nu? Bra luftvattenvärmepumpar finns från många leverantörer som CTC, Daikin, IVT, Mitsubishi, NIBE, Toshiba m.fl.
 
En frånluftsvärmepump (FLVP) står inomhus och ser ut ungefär som ett högskåp 60x60cm med fläkt och luftkanalanslutningar upptill. En vanlig elpanna har ingen fläkt för ventilationen. En luftvattenvärmepump (LVVP) har en innerdel (som också ser ut som ett högskåp) plus en utedel.
 
Det hela är en djungel som jag grottat runt i senaste året till och från - En granne säger att CTC är hur bra som helst och fungerar prima. En annan säger att hans CTC bara varit till problem. En annan valde Thermia och är supernöjd. Min rörmokare rekommenderade Daikin... Inte stött på någon Nibe användare personligen.

Själv har jag spanat på CTC EcoZenith 250i med lämplig ute-enhet typ EcoAir Villa eller EcoAir 510M som gott och väl skulle räcka till mina behov. Mycket info finns online och det finns även pengar att spara där men det kan ju bli problem att hitta någon som vill installera enheten om dom inte får vara leverantören av det hela..
Fördelarna som jag ser med den är två shuntgrupper, dvs en till element och en till golvvärme där man kan ha olika framledningstemperatur. Kräver dock en extra shunt som jag i vart fall redan köpt och installerat utan att ens ha pannan men det är en annan historia... I ärrigt så har jag stirrat ganska mycket på priser och det verkar som att Thermia och Nibe spelar i toppen och CTC faktiskt blir lite billigare. Daikin är svårare att hitta pris på men enligt min röris så helt klart billigare än övriga aktörer, och bättre om man skall tro på honom.

Det hela är onekligen förvirrande så jag förstår att du är villrådig - Kommer du på ett säkert kort så får du gärna avlägga rapport som kanske kan hjälpa andra i ditt beslut.
 
Några aktuella modeller av LVVP och prisuppgifter finns t.ex. i följande tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62449.0 Eftersom det är direkt-el på övervåningen räcker det med en mindre LVVP för nedervåningen och varmvatten. Räkna med att ca 2/3 av uppvärmningsenergin kan komma från LVVP jämfört med det totala uppvärmningsbehovet. Går ju också att sätta en luftluftvärmepump (LLVP) med innerdel på övervåningen om man även är intresserad av luftkonditionering under sommaren.
 
Tack för dina tankar. I helgen är det Hem å Villa-mässan i Stockholm så då ska det djupdykas i ämnet.

slacker skrev:
Det hela är en djungel som jag grottat runt i senaste året till och från - En granne säger att CTC är hur bra som helst och fungerar prima. En annan säger att hans CTC bara varit till problem. En annan valde Thermia och är supernöjd. Min rörmokare rekommenderade Daikin... Inte stött på någon Nibe användare personligen.

Själv har jag spanat på CTC EcoZenith 250i med lämplig ute-enhet typ EcoAir Villa eller EcoAir 510M som gott och väl skulle räcka till mina behov. Mycket info finns online och det finns även pengar att spara där men det kan ju bli problem att hitta någon som vill installera enheten om dom inte får vara leverantören av det hela..
Fördelarna som jag ser med den är två shuntgrupper, dvs en till element och en till golvvärme där man kan ha olika framledningstemperatur. Kräver dock en extra shunt som jag i vart fall redan köpt och installerat utan att ens ha pannan men det är en annan historia... I ärrigt så har jag stirrat ganska mycket på priser och det verkar som att Thermia och Nibe spelar i toppen och CTC faktiskt blir lite billigare. Daikin är svårare att hitta pris på men enligt min röris så helt klart billigare än övriga aktörer, och bättre om man skall tro på honom.

Det hela är onekligen förvirrande så jag förstår att du är villrådig - Kommer du på ett säkert kort så får du gärna avlägga rapport som kanske kan hjälpa andra i ditt beslut.
 
Vad har du för ventilation i huset?
 
Ja du, ventiler på väggarna och ett par i taket. Inga fläktar kopplade.
 
Självdrag alltså? Kanske läge att installera frånluftsventilation och frånluftsvärmepump då?
 
Nu har jag varit på mässan och fått lite kött på benen, eller kanske blivit mer förvirrad. Spontant fick jag en del medhåll i att förtjänsten med bergvärme kontra lvvp inte talar var bergvärme. LVVP är alltså hetast just. En hel del hembesök bokade. Spontant (igen) kändes Daikin som en het kandidat. Mindre utedel och det lät lite smart med köldmedel och inte vatten i ledningar mellan ute och innedel. Erfarenheter av detta någon?

Capriser jag fick låg från alla mellan 110'-120' inkl installation. Detta är oförhandlat pris, men ni som gjort liknande installationer, hur lågt kan man deala?
 
Redigerat:
Kolla även frånluftsvärmepumpar och ett frånluftsfläktsystem som alternativ. Kanske billigare och ni slipper utedel.
 
Se där, hade besök av en CTC knuten firma på morgonen. Visade sig att det är FLVP som vi ska ha.

Startar en ny tråd med rätt ämne, tack för hjälpen so far :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.