Jag har just fått en fönsterruta bytt mot en med ett privat glas. Som har förstått det skall enda skillnaden i en ruta med privat glas vara att man har klistrat en tunn film på denna. Därför blev jag lite förvånad när glasmästaren säger att anledningen till att fönstret efter bytet är jättetrött att stänga är för att rutan nu är mycket tyngre.

Jag börjar undra om de har ersatt med någon annan typ av kassett och skulle därför vilja ha er hjälp att tyda beskrivningarna av glaset:

det ursprungliga glaset (Velfac):
Glas/fyllning: ENERGY/ENERGY
4-16-4 WE GREY U=1.06 g=0.55 EN673/EN410

Glasmästarens beskrivning av det nya glaset:
Isolerglasruta D5-9 en sid 44.2 lamell priva insida. 24mm tjock

Betyder beskrivningen att det nya glaset bara är en tjock ruta istället för två tunna med Argon däremellan?
 
Jag kan inte direkt tyda det din glasmästare skriver, men den gamla rutan var en tvåglaskassett med två 4mm glas med 16 mm emellan, dvs 24mm tjock, vilket din nya ruta också yppenbarligen är.

Vad gäller din nya ruta så spekulerar och gissar jag lite. ;)

Lamellglas är när man tar två glasskivor och lägger ihop, ofta med något emellan. Nu skriver du att du har ett privat glas, och i den betydelsen jag hört uttrycket "privat glas" är glas där man kan styra genomskinligheten. Dvs man kan välja om det ska vara klart så man kan se igenom, eller om det ska vara frostat. Jag antar att sådana glas är av lamelltyp med någon form av skiva emellan som styr genomskinligheten.

44.2 gissar jag då betyder en lamellglasskiva med två 4mm glasskivor och en 2mm mellanlägg. Det innebär en 10mm lamellglasskiva. Det återstår då 14mm för att nå de 24. Kanske är då denna lamellglasskiva kombinerad till en tvåglaskasett med en 5mm ytterglasskiva samt 9mm mellanrum. Det skulle då ge totalt 24 mm tjocklek.

Så svaret på din fråga blir i så fall - Nej. Du har, om jag gissat rätt, fått en tvåglasruta 5-9-10, och ja, den blir ju mycket tyngre eftersom den totala glastjockleken är 13mm jämfört med 8 på den gamla + 2 de två mm mellanlägget i lamellskivan.

Men detta i sig borde ju inte göra att fönstret blir trögare att stänga, om allt är korrekt monterat. Bågen ska ju gå fritt i karmen oavsett, tänker jag.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
prova att lyfta bågen och se om den rör sig. Inte från gångjärnen utan själva bågen i sig. Gör den det är glaset inte kilat som det ska. Prova också att korsmäta bågen och se om den är i vinkel. Kontrollera sedan om karmen är i samma vinkel. En möjlighet är att karmen och bågen har varit lite ur vinkel och nu när dom bytt glas så är bågen i rät vinkel och inte karmen. Se om bågen tar i någonstans när du stänger.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Tack för all input, jag skall kolla i helgen.

Glasmästaren har återkommit med: "För den sorts folie ni önskade, krävs det 4mm+4mm på vardera sida om denna(folien). Sen ligger det även en säkerhetsfolie emellan.
Därpå kommer en distans på 9mm och en 5mm skiva på insidan, för att kunna uppnå tjockleken från befintlig båge."

Jag tycker ju att de innan tillverkning borde ha tagit upp problematiken med att rutan skulle "bli för tung".
Enligt producenten av säkerhetsfilmen hade man kunnat använda 3+4 mm runt filmen så där har man lagt till en onödig mm, likaså förstår jag inte varför man har en 5 mm (istället för den tidigare 4 mm) ruta innerst (för det kan väl inte vara så att det inte finns distanser på 10 mm).

Så här kommenterar Velfac:
"Maxvikt för bågen på vändbart fönster typ 229i är 55kg och med glaset ni har monterat väger bågen nu 57,4kg vilket innebär en övervikt på 2,4kg.
Med andra ord om något skulle inträffa tar inte VELFAC ansvar för detta och ev. reklamation kommer avslås.
Om innersta glaset hade varit en 4mm hade det varit OK och inom viktbegränsningen."

Så det känns ju lite surt att glasmästarens egna initiativ med 5 mm gör att Velfac inte längre tar något ansvar för fönstret om något problem skulle uppstå (utöver det faktum att det redan är trögt att stänga och att det förmodligen kommer vara rejält svårt att vända för tvätt).
 
Redigerat:
Därför att 3+4 mm lammelglas bara tillverkas på specialbeställning. Distanslisterna mellan glasen finns i 6 9 12 och 16 mm så nej 10 mm finns inte. Kan finnas smalare och bredare men det här är dom vanligaste.

Jag tror iofs inte att du skulle märkt någon skillnad med ett 4 mm glas men man brukar försöka göra det lika som tidigare
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det är glasmästaren som är yrkesmannen i detta, och som sådan borde han definitivt ha varnat dig för den kraftiga viktökningen och påtalat risken att bågen inte håller eller är anpassad för det.

En variant hade kunnat vara att köra på 3+4 och ett innerglas på 3 (eller 4) och en distans på 12 och då fått samma mått eller +1mm, vilket antagligen kunnat funka. Eventuellt kunde man då om möjligt istället gått ner i tjocklek på glasningslisten.
 
44.2 betyder "2 st 4 mm glas och 2 st folier á vardera 0,38 mm". Den rutan är alltså 8,76 mm tjock, och väger ungefär som en 8 mm ruta. Din glaskassett väger alltså som 5+8 = 13 mm glas, mot tidigare 4+4 = 8 mm.

Jag tycker du ska påtala för glasmästaren att Velfac inte garanterar fönstret längre på grund av det tunga glaset, och kräv av glasmästaren att hen byter till ett lättare glas. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå att använda 4 mm istället för 5.

4+12+8,76 = 24,76. Borde gå att montera i din båge.
 
Tack för alla bra och kunniga svar.
Kan glasmästaren göra om nuvarande "kassett" så att de plockar ut hela, men bara byter 5 mm-rutan till en 4mm, dvs den dyra rutan med folien kan återanvändas?
Vänliga hälsningar,
Christina
 
Nej, det går inte att bygga om kassetten.
Glasmästaren får skaffa nytt glas.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Nej, det går inte att bygga om kassetten.
Glasmästaren får skaffa nytt glas.
Det borde väl gå att göra om rutan, bara man har utrustningen för att limma ihop den nya. Någon gjorde ju det från början. Eller varför går inte det?
 
Vet inte hur det är med TS glasmästare, men de jag har häromkring beställer sina kassetter från Saint Gobain i Emmaboda. De monterar bara. Gamla hederliga delningsbara kan de dock fortfarande byta glas i.

Misstänker att det inte är lönsamt att skaffa all utrustning som behövs för att bygga kassetter. Det ska väl fyllas argon mellan glasen dessutom? :)
 
thomasx skrev:
Det borde väl gå att göra om rutan, bara man har utrustningen för att limma ihop den nya. Någon gjorde ju det från början. Eller varför går inte det?
Glaskassetter med argon mellan glasen monteras ihop i ett utrymme där luften i atmosfären är ersatt av argon. Man sätter alltså inte ihop kassetten först och fyller på gasen sedan.

Åtminstone var det så när jag var på studiebesök på en isolerglasfabrik för några år sedan.

Jag kan inte svära på att ingen glasmästare kan tillverka isolerglas. TS får fråga sin glasmästare.
 
Jag vill minnas att Leif Arvidsson säljer utrustning för att göra egna glaskassetter med gas i, så det borde ju förekomma.
 
Mer än jag känner till. Aldrig hört talas om. Men det betyder ju inte att det inte finns.
 
Kassetten är såvitt jag vet tillverkad i Sverige. Privat-lamintet kommer från CL specialglas i Sollentuna och en förpackning var tejpad med tejp från Roslagsglas så jag gissar att någon av dem har tillverkat kassetten.
Jag hör med glasmästaren så får vi se vad han säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.