Den samlade forumkompetensen brukar lösa det mesta, behöver er hjälp! ;)

Saken är den att ena uppsättningen av rostfria matbestick vi har blir svartsolkiga - ungefär som svartanlöpta lite grann - när vi diskar besticken i DM.

Jag har förstått att diskmedlen har ändrats med åren för att bli mer miljövänliga. Sidoeffekten är uppenbar för mig med dessa svarta bestick.

Hur gör jag för att återställa besticken? Helst vill jag bara doppa dom i ngn magisk lösning á la TV-shop o så blir dom rena å fina. :D

Plan B är att köra med Autosol, men det känns så himla jobbigt å tråkigt.

Ngt listigt tips önskas!
 
Nja, besticken är nog av enkel rostfri kvalitet o vi blandar aldrig rf med silver/nysilver i DM.

Visst går det att diska besticken för hand men nu vill jag få väck det solkiga o där duger inte Yes!
 
Prova med ett kuvert citronsyra ur skafferiet blandat med varmt vatten och stoppa ner besticken i detta.

(Det funkar kanonbra på missfärgade tekulor bland annat.)
 
Hjälper nog dessvärre inte på detta! Vi har hårt vatten och ingen avhärdare, så vi kör citronsyra i varje sköljvatten, och trots det har vi endel svartsolkiga bestick!

Fler förslag! ;)
 
ClasseClas skrev:
Helst vill jag bara doppa dom i ngn magisk lösning á la TV-shop o så blir dom rena å fina. :D
= lägg ut en bit aluminiumfolie så den täcker botten av diskhon. Pytsa i lite salt, slå på varmt vatten och sen lägger du besticken på folien en stund. ;)
 
Immobil: Men det är ju precis som TV-shops lösning......bara lite billigare....
 
Immobil skrev:
= lägg ut en bit aluminiumfolie så den täcker botten av diskhon. Pytsa i lite salt, slå på varmt vatten och sen lägger du besticken på folien en stund. ;)
Bra tips! Ska testa. Funderar lite på om detta egentligen är en silverkur istf en rostfri dito. Vi får se! ;) :)
 
Calle Anka skrev:
Immobil: Men det är ju precis som TV-shops lösning......bara lite billigare....
8) Exakt....fast mycket billigare! :D
 
Tur att det var billigt, för det funkade inte på rostfritt... Får masa mig ut till garaget o speja efter Autosoltuben istället...
 
ClasseClas skrev:
Får masa mig ut till garaget o speja efter Autosoltuben istället...
8) Stopp, stanna inne och kolla i badrumsskåpet istället. Har du tandkräm hemma? ??? 8) Testa! :D
 
Med sån därn "whitening" tänkte du? ::) ::) :p :p :p :D ;)
 
ClasseClas skrev:
Med sån därn "whitening" tänkte du?
Spelar nog inte så stor roll, bara det är lite slipmedel i. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.