kristofer12345
Tjena allihopa!

Har en fundering, hoppas ni kan hjälpa mig eller har erfarenhet angående min fråga.

Har 2 rum som ligger ovanpå utegarage o innegarage. Båda -kalla ytor.
Vill få få ut mer av huset och tilläggsisolera. Har vattenburen golvvärme.
Vill ej hålla på och reglage osv..taket är putsat målat osv. Allt är klart redan. Men vill då öka kapaciteten för dessa rum som utsätts mer för kyla.

Alltså vill ej regla.
Tänker då limma fogskumma fast frigolit 100 mm tjock ca? Jag vet att fogskumma håller som tusan, men har aldrig gjort det i den omfattningen. Och ej heller ute..någon som känner till konceptet eller har gjort liknande. Finns kanske något superlim? Eller som är till för detta o som klarar uteklimat o fukt. Hjälp mig gärna.
Tyvärr får jag bara plats i innegarage med en 30 -50 mm isolering då garageportar e reglar redan men det kanske räcker,,

Tacksam för svar
Mvh
Krille
 
Jag är inte helt med på riktigt vilka omständigheter som gäller här, men om du avser att fästa frigolit mellan takstolarna och skumma för att få tätt, så behöver du inte limma fast frigoliten, utan det räcker att skumma så sätter den sig med skummet.

Tänk dock på att frigolit som regel inte är brandskyddat. Det finns särskilda isolerskivor av polyuretan för detta ändmål, de är då också brandskyddade och jag tror de har bättre isoleringsförmåga än frigolit.
 
Pu skivorna (pir/pur) brukar ha lambda ca 0,023 istället för 0,038 som vanlig cellplast
 
M
Tänk på att fogskum är otroligt ohälsosamt även i torkad form. Det är väldigt strikta rekommendationer (från tillverkarna) för dem som använder det dagligen i arbetet.
Att smeta in hela innertaket i det hade inte jag gjort om det skall användas som boyta.
 
Marcussjogren skrev:
Tänk på att fogskum är otroligt ohälsosamt även i torkad form. Det är väldigt strikta rekommendationer (från tillverkarna) för dem som använder det dagligen i arbetet.
Att smeta in hela innertaket i det hade inte jag gjort om det skall användas som boyta.
Att det skulle vara ohälsosamt i torkad form var nytt för mig. Kan du länka till någon information om det (från tillverkarna)?
 
kristofer12345
thomasx skrev:
Jag är inte helt med på riktigt vilka omständigheter som gäller här, men om du avser att fästa frigolit mellan takstolarna och skumma för att få tätt, så behöver du inte limma fast frigoliten, utan det räcker att skumma så sätter den sig med skummet.

Tänk dock på att frigolit som regel inte är brandskyddat. Det finns särskilda isolerskivor av polyuretan för detta ändmål, de är då också brandskyddade och jag tror de har bättre isoleringsförmåga än frigolit.
Nej, har tänkt limma fast frigoliten med fogskum eller pl600 direkt på min putsade fasad.
har redan bra isoleringsförmåga men vill lägga till lite för o spara ännu mer.
inga talstolar..reglar eller sånt mög :)
 
Vad tänker klä in skivorna med för du ska väl inte ha dom synliga ?
 
kristofer12345 skrev:
Nej, har tänkt limma fast frigoliten med fogskum eller pl600 direkt på min putsade fasad.
har redan bra isoleringsförmåga men vill lägga till lite för o spara ännu mer.
inga talstolar..reglar eller sånt mög :)
Det är alltså på fasaden du tänkt tilläggsisolera, på utsidan? Inte ett innertak? Hur har du tänkt dig med ytskikt ovanpå cellplasten?

Detta låter inte som en god ide i mina öron. Därtill, om du redan har en bra isoleringesförmåga, så kommer det nog inte att löna sig.
 
kristofer12345
Såhär va?
Terrass under konstruktion med stödstag, rundat fönster och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kristofer12345
thomasx skrev:
Det är alltså på fasaden du tänkt tilläggsisolera, på utsidan? Inte ett innertak? Hur har du tänkt dig med ytskikt ovanpå cellplasten?

Detta låter inte som en god ide i mina öron. Därtill, om du redan har en bra isoleringesförmåga, så kommer det nog inte att löna sig.
Bifogad bild ovantill
mvh
 
M
thomasx skrev:
Att det skulle vara ohälsosamt i torkad form var nytt för mig. Kan du länka till någon information om det (från tillverkarna)?
Ska se om jag hittar det. Stod på en säkerhetsdatabladet för en flaska jag köpte på Jula för något år sedan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.