Jag ska gjuta en grund på berg och ska borra några hål och sätta i armeringsjärn.
Måste dessa järn fästas i berget med kemankare eller är det onödigt?
Till saken hör att en tub kemankare för pistolgrepp kostar ca370kr. Hutlöst tycker jag.
 
  • Gilla
Wexio_Valek
  • Laddar…
Gjut fast!

MrE
 
Nej, det räcker att sticka i dem i berget så håller det för skjuvpåkänningar! Kemankare kan du använda om du befarar att dragpåkänningar kan uppstå i järnet. Men vid vanlig dubbning räcker det att sticka i järnen.
 
De måste sättas fast, expanderbruk är billigare än kemankare och duger bra. De kommer inte ta upp några skjuvkrafter om de inte gjuts fast på något sätt. Dvs inte förrän muren redan flyttat på sig... och då är det lite sent.

Tänk efter lite Magnus... det är först när armeringsjärnet ligger mot kanten av hålet i berget och mot motsatta hålkanten i muren som de kan ta upp någon kraft alls. Då lär muren redan ha flyttat sig en bit.
 
Jag bygger en mur på berg och för att vara säker att den inte börjar röra sig har jag borrat var 40 cm och slagit ned armeringsjärnen i berget med slägga, sedan gjuter jag muren. Jag har svårt att se att dessa kommer att röra sig bara för att de inte är förankrade.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Eld skrev:
De måste sättas fast, expanderbruk är billigare än kemankare och duger bra. De kommer inte ta upp några skjuvkrafter om de inte gjuts fast på något sätt. Dvs inte förrän muren redan flyttat på sig... och då är det lite sent.

Tänk efter lite Magnus... det är först när armeringsjärnet ligger mot kanten av hålet i berget och mot motsatta hålkanten i muren som de kan ta upp någon kraft alls. Då lär muren redan ha flyttat sig en bit.
Visst är det så, men för det prpblemet hjälper det inte med expanderbult heller. Expanderbulten har ju endast några små ytor som ligger mot hålets väggar, vilket innebär att bulten kommer utsättas för böjpåkänningar innan hela bulten ligger an mot väggen. Således är enda rätta metoden att använda kemankare.

Använder man dock ett borr som gör att armeringsjärnet precis passasr i hålet uppnår man en tillfredsställande noggrannhet. Det är ju sällan så att huset kanar iväg på berget.
 
MrElliott skrev:
Gjut fast!

MrE
 
Jaha det fanns visst lite olika åsikter om detta.
Presspassning och slägga eller kemankare, det är frågan.

Berget lutar ca 1m på 8 meter

Tror ni det räcker att dubba med 12mm järn?
 
Visst är det så, men för det prpblemet hjälper det inte med expanderbult heller. Expanderbulten har ju endast några små ytor som ligger mot hålets väggar, vilket innebär att bulten kommer utsättas för böjpåkänningar innan hela bulten ligger an mot väggen. Således är enda rätta metoden att använda kemankare.
Läs vad det står Magnus, "expanderbruk" och "expanderbult" är helt olika saker.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Eld skrev:
Läs vad det står Magnus, "expanderbruk" och "expanderbult" är helt olika saker.
Då får jag be om ursäkt, jag måste ha läst fel.

Du har helt rätt att expanderbruk duger lika bra som kemankare i det här fallet.
 
Vid min nuvarande gjutning av plintar så fick jag tag på ett SDS-borr av fabrikat Serva som var 13 mm. Hålen som detta borr ordnade fick 12 mm armeringsjärn att sitta som berget. Drev ner dem en centimeter i taget med slägghammaren. Annars är ju det vanliga att ett 14 mm borr ger ett något för stort hål för att järnet ska bita fast i hålsidorna.
 
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
dymlingen, hur gjorde du?
 
Jag hoppade över kem.ankaret. Järnen nerslagna i hålen får räcka.
 
Då är vi två som hoppas det håller ;)
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
12 mm räcker säkerligen. Men har du 16mm så är det ännu bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.