Någon som vet om det är ett direktiv eller en lag att man måste ha 800mm fritt bredvid toaletten?
Detta så att man kan pensionera sig i sitt eget hus i framtiden!
 
Om det skall vara en handikappanpassad toalett så skall det vara 800 fritt på ena sidan och 1100 på andra!

Dessa mått räkna från toans centrum. Tanken tror jag är att man skall kunna ha en rullstol med assistent bredvid på ena sidan, sedan med rullstolen parkerad på den sidan så skall assistenten kunna arbeta obehindrat på andra sidan. Inte helt ologiskt, även om det ställer till det för oss som (inte just nu) behöver rullstol.

Däremot tror jag inte att det är krav att alla toaletter i huset är handikappanpassade, men minst en på entrévåningen skall vara det enligt vad jag hört. Kommunen kräver det för att bevilja bygglov, efterssom om man skulle bli rullstolsbunden så kan man kräva att kommunen bygger om toan åt en.

Det är fler måttkrav än dom som är listade ovan, det berör även duschplats och liknande.
 
Tack hempularen!
Snabbt svar.
Min fråga är om man kan avskriva sig detta och ta kostnaden själv om det behöver byggas om i framtiden?
Är det lag så kan det vara svårt men om det är ett direktiv så är det lättare kanske.
Någon som vet var man kan hitta alla dessa regler?
Jag blir lite mörkrädd-
Visst kan jag förstå säkerhet men snart får vi regler på färgval och nödtelefon inne på toa.....vad kommer härnäst?
 
Katinka skrev:
Min fråga är om man kan avskriva sig detta och ta kostnaden själv om det behöver byggas om i framtiden?
Är det lag så kan det vara svårt men om det är ett direktiv så är det lättare kanske.
Kommunen kommer inte att godkänna bygglovet om ni inte uppfyller kraven. Det finns inget sätt att kringå detta utan att begå ett brott.

Den här regeln står väl i PBL (Plan och ByggnadsLagen).

Man kan ju tycka att om man tog kostnaden själv så borde man få göra som man vill men då finns det ingen garanti för att nästkommande ägare till huset kan klara handikappanpassningen.
 
Bygglov? Har jag missat något eller krävs det bygglov för att exempelvis bygga en gästtoalett?

Mvh
Thomas :)
 
Har för mig att det räcker med bygganmälan, för VA arbeten. Om gästtoaletten är det enda så kan du nog slippa handikappskraven.

I vårt fall skall vi flytta ett pyttelitet badrum i samband med en större ombyggnad. Det visade sig då att det inte går att bygga upp det lika pyttelitet igen. på grund av reglerna. Med blandade känslor. Det är igentligen en gäst toa, men med badkar.
 
Thomas_P skrev:
Bygglov? Har jag missat något eller krävs det bygglov för att exempelvis bygga en gästtoalett?

Mvh
Thomas  :)
Bygger man nytt hus så behövs det förstås ett bygglov. Installerar man en gästtoalett i ett gammalt hus behövs det inget sådant.
 
General Failure skrev:
Bygger man nytt hus så behövs det förstås ett bygglov. Installerar man en gästtoalett i ett gammalt hus behövs det inget sådant.
Vilka regler styr när det gäller ombyggnad av ett bef. badrum i ett nybyggt hus som alltså i nuläget har den fria yta som krävs runt toaletten.

Vi funderar alltså på att involvera det lilla rummet på 10 m2 som ligger 'granne' med nuv. badrum och på det viset få ett ganska stort.
Min tanke har varit att bygga en 'halvvägg på ena sidan toastolen för ökad diskretion om man ska ha bastu osv. i samma rum (om än i den 'nya' delen), men inte kan jag sätta den väggen 1100 från toastolens centrum, det tar alldeles för mycket utrymme i anspråk.
Har man rätt att stuva om i ett befintligt badrum, som man vill eller måste man även vid ombyggnad tänka på att handikappanpassa hela badrummet??

MVH//Christina.
 
Hmm...
Jag bygger nytt och den enda toan på entrévåningen är 90 x 155cm. Den godkändes i bygglovet. Holken har cisternen i väggen och tvättstället är 31cm djupt.

Kan det bero på huset/tomten inte har varken detaljplan eller områdesbestämmelser?
 
Har du otur så kan det bli nedslag i byggsamrådet då detaljerna för VVS kollas.
Bygglovet tar i stort sett upp det utvändiga utförandet på huset, även om de brukar kunna kommentera resten också.
 
Precis vad som hände mig.
I byggsamrådet dök det upp en hel del. Det mesta bra men flera grejor som gjorde mig mörkrädd.
Säkerhet, ventilation, miljöval, energi...allt detta har jag full respekt för MEN att jag inte kan bestämma själv om jag får betala nu eller senare om jag skulle bli handikappad, är ju sjukt. Visst kan det ske men jag är villig att avsäga mig detta.
Jag får inte.
Huset är ursprungligen 1700 tal och står helt utan detaljplan, långt ifrån annan bebyggelse.
Vad händer när jag får besiktning av försäkringsbolaget?
Det är nästa grej. Jag får inte bestämma själv om jag vill försäkra byggandet eller inte.
12 000kronor i start avgift och 2% på resterand bygg summa.
Detta om jag har byggare men det hela faller om jag bygger själv. Då läringet försäkringsbolag ta på sig försäkringsansvar. Myndighetslogik?
 
Det dummaste av allt är att alla kommuner verkar ha olika punkter som just de tycker är viktiga. För vår del gällde det att det ska finnas 80 cm fritt utrymme mellan handfat och toa så att man kan ta sig förbi med rullstol. Inget om fritt utrymme i sidled. En kompis till oss hade kravet att en rullstol skulle kunna vända inne på toa, jag tror det krävdes en cirkel med 120 cm diameter för det.

Om det åtminstone skulle vara samma krav överallt, alla hänvisar väl till pbl?
 
Det finns en standard som beskriver vilka krav som skall gälla, var glad så länge dom inte kräver allt som står i standarden.
 
Även jag fick påpekande i byggsamrådet idag, >:(
Som tur är går det att lösa
 
Jesca_j skrev:
Har du otur så kan det bli nedslag i byggsamrådet då detaljerna för VVS kollas.
Bygglovet tar i stort sett upp det utvändiga utförandet på huset, även om de brukar kunna kommentera resten också.
Jag behövde inget samrådsmöte och kommer inte att ha några mer möten med kommunen överhuvudtaget. Bara inskickning av kontrollplaner.
Samtliga inblandade blev väldigt förvånade när kommunen inte var intresserade av några möten.
"Skicka in pappren när ni är klara." var enda beskedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.