Vad kallas de där maskinerna som avfuktar med adsorption och sedan kondenserar och släpper vätskan i en slang/behållare? Jag har en sån och den fungerar ganska bra även vid lite lägre temperaturer.
 
Olika tillverkare kallar det olika. Men tekniken är detsamma, den använder ett kondenspaket som ser ut som en plattvärmeväxlare och dem fungerar bäst när temperaturen är låg... typ.. bergrum. täta krypgrunder, grottor. Varma förhållanden är sämst då den använder inkommande luft för att sänka den varma luften med högluftfuktighet för att sen kondenseras. Vad heter den och var placerar du den?
 
Lite mer jordnära frågor: Vem äger garagelängan och vem betalar elen?
 
Samma regler som för ett radhus. Man äger sin egen del av garaget.

Elen betalar jag.
 
Jag skulle limma på lite tunna markisoleringsskivor där det funkar (tak, väggar?) och täta garageporten och ställa in lite värmare av något slag byggmodell från biltema eller så och ha dem på timer så avfuktaren får lite hjälp. Den mängd fukt du får in med en snöig bil är det få avfuktare som orkar med vid kalla temperaturer. Jag har erfarenhet av Acetech och Woods. Den senare behöver en hel del värme, men är det varmt orkar den med större mängd. Acetech behöver inte så mycket värme men tar inte samma mängd och är strömsnål.
 
Jag är medveten om att det finns fler varianter än X och Z. De flesta X har dessutom en konstruktion där värmen från våtluften "återanvänds" till viss del. Sen finns det många lösningar där man värmeväxlar för energiåtervinning och även tex förkondenserar för att adsorptionsrotorn ska få torrare luft. Min tanke var att försöka hålla mig på en nivå där jag klarar beskrivningen. I min källare som står en vanlig typ Z utan extra återvinning.

När det gäller köp av masklner så har vi aldrig köpt nytt utan begagnade industrimaskiner bla DST och Munters. Det går att få fram till anständiga priser.

Hur många jag har? Sammantaget har nog nära och kära samt närmare vänner ca 25st. Det finns dessutom ett överskott. Dels hade vi en massiv vatten skada för några år sedan och vi ville inte plocka maskiner som hade ett jobb att göra så vi jagade fram maskiner för att ha gigantisk överkapacitet. Det blev ett paket med några som gick bra och några som behövde lite service. Farsgubben tog inköpet så det finns några som ska slussas vidare till nya vårdnadshavare. Sen downsizar pappa sina hobbyaktiviteter. Han har varit pensionär ett antal år nu och vill fokusera på några färre av sina hobbies och projekt,

Tätningen tror jag du ganska enkelt kan förbättra.

Det slog mig att jag kan fråga pappa vilka maskiner som ska slussas vidare om det är intressant. Det är i så fall begagnade men i bra ordning.

Är det intressant?
 
Jag såg ett tidigare inlägg om Woods och Acetec. Personligen skulle jag inte använda något av de fabrikaten i ditt garage. Jag har erfarenhet av båda. Jag vet att Woods säger att deras fungerar i svala miljöer men har inte sett det så i verkligheten. Acetec är bra men är enligt min erfarenhet framtagna för krypgrunder, vindar mm för att skydda hus över tid och hålla ner RH under risknivå för mögel. Jag har sett att de även tagit fram en pro-modell men den har en rätt hög prislapp och är nog overkill i ett garage.

DST, Munter OBM Muds, Aerial, Corroventa (Det finns fler fabrikat) är mer lämpliga för ett garage där det punktvis tillförs stora mängder fukt. Att höja värmen med element eller byggfläkt ökar kapaciteten på alla avfuktare men det enlig min erfarenhet bättre att låta en adsorptionsavfuktare förbruka den energin för det tror jag håller ner totala energi förbrukningen.
 
Vincent Truong skrev:
Olika tillverkare kallar det olika. Men tekniken är detsamma, den använder ett kondenspaket som ser ut som en plattvärmeväxlare och dem fungerar bäst när temperaturen är låg... typ.. bergrum. täta krypgrunder, grottor. Varma förhållanden är sämst då den använder inkommande luft för att sänka den varma luften med högluftfuktighet för att sen kondenseras. Vad heter den och var placerar du den?
Min heter Trotec, tror jag. Oftast står den i källaren men ibland kör jag den i garaget/verkstaden och när det är söligt väder får den jobba som torkmaskin för kläder, i tvättstugan. Vi upplever att den gör jobbet bra oavsett temperatur. Mest imponerad av prestandan är jag nog i garaget när det är kallt där.
 
Kalle_A skrev:
J
Tätningen tror jag du ganska enkelt kan förbättra.

Det slog mig att jag kan fråga pappa vilka maskiner som ska slussas vidare om det är intressant. Det är i så fall begagnade men i bra ordning.

Är det intressant?

Aboslut. Nu vet jag inte vilka pjäser han har, men du vet ju på ett ungefär hur stort det behövs.
 
Trotec är också bra om man väljer rätt modeller. Vissa är Trotec maskiner andra kinamskiner med Trotec "exteriör" och en jag sett bara ett annan typskylt. Inte sagt att kina-maskiner behöver vara sämre men i viss mån stämmer uttrycket att man får vad man betalar för.

Råkar ha en Trotec TTR250 sorption och en av deras vita och snygga kondensavfuktare med byggavuktarkapacitet. Blev dock förvånad när jag fick kondensavfuktaren levererad att det var en kina maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.