Har precis (rättare sagt i somras) rivit ut gamla källarfönstret och gjort badrum i tillhörande rum.

Satt upp glasblock i fönsteröppning - dock tänkte jag mig nog inte för riktigt, köpte vanliga glasblock av den typen som man tex. tillverkar duschväggar av inomhus!

Såg idag att det finns dyrare block med mer isoleringsgrad/verkan - bör jag byta till dessa?

Kostnaden är inget problem - dock undviker jag ju en massa merjobb om de jag nu satt duger lika bra!

Frågan är alltså.. bör jag köra dyrare isolerande glasblock i fönsteröppningen?

Tacksam för svar.. kanske måste dra till bygghandeln imorgon :)
 
Nja, jag inbillar mig att ytan är liten (1 fönster?) eftersom det är ett källarfönster.
Javisst, du får lite värmeförlust men av den totala ytan som en fastighets ytterväggar och fönster utgör så är det ytterst lite.
Även i isolerade block uppstår det värmeförlust.

Den merkostnad som du får genom att köpa nya block tar förmodligen måååånga år att tjäna in i minskade värmekostnader.:confused:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag säger detsamma som inlägget tidigare, Vanliga glasblock är tillräckligt för ett litet källarfönster och du har stor luftmassa i dem. Har gjort detsamma i en bastu som är placerad i källaren.
 
tack för snabba svar! :)

ja ytan är ca 3.5 block bred, och 2.5 block hög! alltså inte mer än 650 x 450mm

tänkte mer lite på frågan om frostsäkert / köldsäkerheten på dessa "billigare" glasblock? (ca 50kr/st)
 
Ja, glas tål väl kyla, mig veterligen. Har du sett några fönster den sista tiden som frusit sönder, oavsett om det är värme/kyla eller kyla/kyla på båda sidorna?
 
AXS
Eller sätt ett lager glasblock till.
 
najks skrev:
tack för snabba svar! :)

ja ytan är ca 3.5 block bred, och 2.5 block hög! alltså inte mer än 650 x 450mm

tänkte mer lite på frågan om frostsäkert / köldsäkerheten på dessa "billigare" glasblock? (ca 50kr/st)
Svaret på din sista fråga blir, Vet ej, då jag haft det i ca 10 år utam problem ;)
Det som ger isolering är mängden luft mellan glasytorna inne/ute eller som i vanliga fönster speciell gas som förbättrar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.