Jag ahr funderingar kring ett varmgarage med golvvärme på ca 84kvm vilket jag inser att det kommer bli aldeles hutlöst dyrt i sista änden så nu funderar jag istället såhär.

Ett garage på ca 40kvm utan värme i plattan och med en carport istället för daglig parkering samt en frigga för trädgårdsredskap och cycklar.

Detta borde väll rimligtvis bli mycket billigare ändå hyffsat bra lösning?

In med en byggfläkt så har man ju värme i garaget på någon timme om man skall meka mitt i vintern. Samt att man slipper att ha cycklar och gräsklippare ens i närheten av bilen om den nu skulle stå inne.
 
Om du skulle isolera plattan 2*10 cm så skulle i ditt fall isoleringen kosta cirka 15000kr om du gör jobbet själv samt isolerar ut 60cm runt grunden.
 
Hej jag byggde sockel och issolerade min platta ca 49 kvm , 2dm i hela plattan förutom i voten där issoleringen är 1 dm .Allt matriel Sockelelement, issolering (sundolit),dränering ,vatten och avlopp, markduk gick på knappa 30 000 kronor
Mvh :)
 
Frågan är om det skulle bli så mycket dyrare.

Golvvärmen är dyr så överväg att skippa den även om den är väldig trevlig.

Vad hadde du tänkt dig för grund till friggeboden och carportdelen och ska du ha friggeboden varmbonad?

Anledningen till dessa frågor är att det är kanterna på en platta som är dyrast. Kantelemnten kostar och det ska i mer armering och betong också.

Iom detta så kan det vara betydligt billigare med en stor platta en två små.

Själv så byggde jag totalt 48 m2 förra sommaren. Ena halvan är carport och andra halvan är varmbonat förråd/verkstad. Till det bygget har jag haft hjälp med schaktningen för plattan. I övrigt har jag gjort allt själv.
Tyvärr? så har jag inte fått alla räkningar ännu men jag räknar med en totalkostnad på mellan 80 och 100' för det bygget. Då är det dubbla dörrar och fyra tvåglasfönster med samt dubbelgips invändigt. Utvändigt är det panel, plåttak och i carportdelen vilar taket på limträbalkar.

bygget1_small.jpg
 
Friggan skall vara föråd isf.

Tanken jag har haft tidigare är att bygga ett 7x12m isolerat garage med golvvärme som sitter ihop med huset där jag får källartrappen inne i garaget och en 5m port så man får in cycklar brevid bilen utan att det är tight samt utrymme längre bak i garaget för att meka samt halva bakre delen till förråd för trädgårdsredskap och gräsklippare mm mm.

Problemet med ett sådant garage/föråd är att det blir hutlöst dyrt.

Så en tanke som slog mig nu var att bygga ett garage på 5x7m fristående från huset med en carport framför och en friggebod på annan plats på tomten för trädgårdsredskap och om men längre fram kan få bygga 15kvm frigga så går ju cycklar in där också så man slipper ha dom vid bilen.

Det senare alternativet borde bli mycket billigare. Några synpunker och funderingar på detta?
 
Mja en del.

För garagets del så borde du väl kunna bygga ett 5 eller 6  gånger 7 meters i anslutning till huset. Jag skulle tro att detta blir billigare än ett fristående garage då du slipper väggen på ena sidan iom huset.

Carporten kan du väl göra likadan ändå eller får den inte plats då.

Förrådet skulle jag bygga vägg i vägg med garaget. Återigen för att spara en vägg.

Dessutom sparar du ev in några takstolar och det är en besparing det med

En tomtskiss eller så skulle nog hjälpa till lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.