Om man gräver ner rör för ca 200 liter i en hästgödselstack på ca 50 kvadratmeter som håller i snitt 60 grader.
Hur lång tid skulle det ta att värma upp dessa ca 200 l från 8 grader till 60 grader?
Alt från 30 grader till 60 grader?
Kan man med ett slutet vattensystem med en cirkulationspump värma 4 element i oisolerad timmer stuga på ca 70 kvadrat så det håller en underhållsvärme?
Det är ca 35 meter mellan stacken och huset, vi funderar på att lägga 1 tum pvc rör alt stål eller galvat rör.
Vi funderar även på att använda en del etanol och två delar vatten blandning i det slutna systemet för att snabbare värmeupptag i stacken.
 
Intressant experiment! Utfallet förutsätter dock att stacken regelbundet förnyas så att den fortsätter vara aktiv, även inne i kärnan så att säga. Hur tänker ni där? Det borde finnas risk att skada slingan vid omfördelning av stacken?
 
Lite tankar på det är att lägga 5 cm cellplast på cementplattan för att isolera rören sen täcka det med en stålplåt. Stacken fylls på dagligen, alt ta bort gammal gödsel för att underhålla kärnan.
 
Ingen snäll själ som har lite svar på mina frågor? :)
 
Det kan nog funka men min gissning är att du behöver en betydligt större vattenvolym. Annars kommer det inte hinna bli tillräckligt varmt innan det kommer fram till radiatorerna igen. Alternativt får du sätta in en ackumulatortank som värms av vattnet i gödselstacken och sedan plocka värmen från denna. Fördelen med det är att du kan sätta en elpatron i tanken för tillskottsvärme när det behövs.

Hur som helst en riktigt fräsig idé och jag önskar lycka till!
 
Jag tror att det kan bli problem med effekten. Samtidigt som du värmer stugan så kyler du stacken. När du kyler stacken så multnar det långsammare och då avtar effekten. Det må vara 60º i stacken när den får vara i fred, men det lär bli kallare när du har aktiv kylning av den.

Om du blandar sprit i vattnet så minskar du risken att det fryser om effekten inte räcker till, men det kommer inte att påverka värmetransporten.

Det var lite spekulationer från mig som helt saknar erfarenhet av värme från gödselstackar. Kul idé. Lycka till.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.