Hej alla,

Jag undrar hur man kan frångå detaljplanen på något kreativt sätt.

Detaljplanen tillåter bara en öppning i staket eller häck på 4,5m till tomt. Jag tycker att det är för tight för att ha en bra parkering.
Eftersom detta är en liten stadstomt så är jag något begränsad av storleken på parkeringen på djupet, bredden är inte lika allvarligt då jag kan ha den mot granntomten.

Hus och garage står vart det står, det går ej att ändra på. Men är det någon som har ett kreativt förslag om bredden på infarten?
Översiktsritning av en stadstomt med markerat staketöppning, hus, garage och begränsad parkeringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får bara idéer som passar i Bondfilmer, typ lönndörrar och nedsänkbar häck. Om staketet är lågt kanske det går att göra så att det ger med sig vid påkörning så att man kan köra över det?
 
Om du tar bort hela sista biten av häcken mot grannen, då har du väl ingen öppning? Får man inte plantera 3 meter häck mot gatan och ha resten öppen??? Vi har mer än en granne som skulle bli upprörd i så fall...
 
Vad exakt säger planbestämmelsen?

Det låter väldigt märkligt med en planbestämmelse som skulle tvinga fram staket eller häck. däremot kan det ju finnas utfartsförbud överallt förutom för en smal öppning.
 
Utdrag ur ett regelverk som anger maxbredd 4,5 meter för öppning i staket mot gata.
Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att öppningen mot gatan får max vara 4,5 meter.
så vida jag inte har 2 öppningar, det står inget om antal öppningar mot gatan :)
 
ghoti skrev:
Får bara idéer som passar i Bondfilmer, typ lönndörrar och nedsänkbar häck. Om staketet är lågt kanske det går att göra så att det ger med sig vid påkörning så att man kan köra över det?
Jag har funderat på något slags öppningsbart staket på den sidan och häck på andra sidan.

sunqan skrev:
Om du tar bort hela sista biten av häcken mot grannen, då har du väl ingen öppning? Får man inte plantera 3 meter häck mot gatan och ha resten öppen??? Vi har mer än en granne som skulle bli upprörd i så fall...
Se bild nedan, häck eller staket ska anordnas mot gata.
 
Bonsaihäck som man kan köra över?
Skämt åsido: Dp verkar väldigt strikt. Kanske en kort bit staket, t.ex. med brevlåda, mitt i den tänkta bredare uppfarten. Om det inte är utfartsförbud där du tänkt öppna upp.
 
Det var en intressant formulering av detaljplanen. är den gammal?

Frågan är om en sådan formulering är giltig. Det borde ju gå att ha ett "pågående staketsbyggnadsprojekt", kanske kan få ta 5 år, sedan är det dags att byta ut staketet osv...
 
O
Men egentligen är den ganska luddig. Staket eller häck skall anordnas, men står det vilken höjd det skall vara på dessa? Eftersom man får bygga staket så skulle jag nog satsa på staketet, det är inte så svårt att göra det öppningsbart...
 
jag skulle nog chansa på att ha den öppning jag tycker är lämplig. Bråkar kommunen så borde man kunna sätta upp en stolpe (förbered med ett rör som mynnar i marknivå), och sätt en tvärbräda. Jag skriver stolpe och bräda, men det kan väl lika gärna vara läkt på kanske 25x35mm.

Bygger du staketet tillräckligt klantigt så river det sig själv efter ett par dagar.

jag har svårt att se att kommunen skulle komma med vitesföreläggande för en sådan sak.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Den är antagen 2006 hempularen
 
vanhaniemi skrev:
[bild]
Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att öppningen mot gatan får max vara 4,5 meter.
så vida jag inte har 2 öppningar, det står inget om antal öppningar mot gatan :)
Det var mig en petig stadsarkitekt ;)

Är det utfartsförbud på hela sträckan där staket eller häck ska anordnas?

Jag har väldigt svårt att se att det skulle innebära några påföljder att inte ha anordnat häck eller staket enligt dp. Men om det ändå är utfartsförbud spelar det ju ingen roll för din parkeringslösning.
 
Gräv ett 50 cm djupt, 5 cm brett dike. Sätt ner ett 50 cm staket.
 
Claes Sörmland
Från Boverkets BOKEN OM DETALJPLAN OCH OMRÅDESBESTÄMMELSER, 2002 års revidering:

Textutdrag från Boverkets publikation med riktlinjer för utfart och stängsel, inklusive symboler för korfärbindelse och stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så föreläggande kan tydligen bli aktuellt om kommunen tar sin detaljplan på allvar.
 
Jo precis med de kan endast förelägga om staket om det behövs för trafiksäkerheten. Vilket väl inte är jättevanligt från villatomter mot lokalgata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.