Status
Tråden går ej att kommentera.
Polisanmälan, domstol o.s.v. är extremt drastiska åtgärder som man tar till som en sista åtgärd. Och då ska man ändå väga det besväret mot att betala en asfaltsfirma att riva upp de 3x2 metrarna och asfaltera om (kostar kanske 5000:)? Det är en j-kla skillnad på rättigheter enligt lag och pragmatisk lösning på ett handfast problem. Det handlar ju om grannsämja för många år framöver så man bör absolut söka en så smidig & smärtfri lösning för alla inblandade oavsett vad lagtexten säger.

Punkt 1a är ju att prata med grannen och säga "Det var inte roligt att få min fina nya uppfart besudlad med betong". Är grannen vettig kommer det räcka för att han/hon på eget lägger fram ett lösningsförslag där du blir nöjd och slipper göra något mer.

Funkar inte det får man förtydliga sig en smula med ett "Det var inte roligt att få min fina nya uppfart besudlad med betong, kan du tillsammans med din entreprenör se till att återställa det?" för att betona att du förväntar dig att han/hon löser problemet.

Redan här har är de flesta sådana här fall lösta, det är ytterst ovanligt att någon skiter i en grannes önskemål. Men händer fortfarande inget, då tvingas ju du föreslå en lösning, t.ex. "Jag vill ta in en firma som återställer min asfalt, det kostar xxx. Kan du betala det? Förslagsvis drar du av motsvarande summa på det du betalade din betongfirma" eller "Jag kan roa mig att pilla bort betongen på egen hand, men då vill jag ha xxx kr för besväret". Det går iaf ut på att du ska föreslå en lösning till grannen som gör dig nöjd. Om han/hon nappar är saken ur världen.

Därefter kommer kompromissläget, d.v.s. ni kommer överens om något som inte gör dig helt nöjd men ändå är bättre än inget, t.ex. att ni delar på kostnaden att ta in en firma som återställer det hela.

Är det fortfarande inte löst, bör du överväga alternativet att gilla läget och antingen pröjsa själv för återställningen eller lära dig leva med den fula asfalten. Det ger ofta mindre magsår och kostar mindre tid/pengar än att gå till domstol.
 
KristinaRT
Undvik för tusan kallasfalt! Mycket sämre härdighet och det vill du inte ha på en uppfart som skottas.... Grannen fick ett par hål lagade utanför uppfarten av kommunen, och efter gatsopningen npgon månad senare var det mesta av kallasfalten bortsopad....

Visst kan man säga att det är en bruksyta och lite slitage får man förvänta sig. Ja men då ska det ju vara man SJÄLV som sliter på SIN uppfart - inte för att grannens klantiga hantverkare tycker att maskering är onödigt. Självklart ska betongfirman stå för kostnaden för att professionellt fixa detta.

Dessutom kanske de på köpet lär sig att vara försiktiga med andras egendom i fortsättningen!
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Det hela är väl rätt enkelt. Gå tillbaka till grannen och säg att du fortfarande inte har fått en lösning på problemet. Be grannen att återigen kontakta firman som skitade ner hos dig. Fungerar inte det får du förklara att du avser polisanmäla firman som skitade ner hos dig. Be samtidigt om att själv få kontaktuppgifter till firman och be att få prata med deras ägare/chef och förklara problematiken.

Jag har själv fått bruk på asfalt och hur jag än gjort har de inte försvunnit, de blir ljusa fula fläckar. Ett nytt tunt lager med 5cm asfalt borde lösa problemet, ligger på ca 250kr/m2.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
att slå på stora trumman direkt är bara onödigt.
Grannen har gått och bett om ursäkt, det visar på att han iaf insett att det är fel det som hänt.
Tala bara med grannen i god ton och var hövlig, men säg bestämt att du självklart förväntar dig att grannen och firman som sölat ner hos dig, kommer fixa till det i nyskick. Som det var innan de började belamra din uppfart.
inget annat är juh godtagbart, det är inte du som sölat ner hos grannen, utan tvärsom.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
PAF skrev:
Det verkar som att TS granne är trevlig och vill ordna saken på bästa sätt.
Grannen kan säkert vara trevlig. Men om det är så som det verkar att grannen utan att be TS om lov anvisat sina betongarbetare att använda TS tomt som arbetsplats så låter det inte som en drömgranne precis. Finns säkert en liten möjlighet att betongjobbarna gjort det på eget bevåg, men det absolut troligaste är att grannen sagt att de kan stå där.
 
harry73
KristinaRT skrev:
Visst kan man säga att det är en bruksyta och lite slitage får man förvänta sig. Ja men då ska det ju vara man SJÄLV som sliter på SIN uppfart - inte för att grannens klantiga hantverkare tycker att maskering är onödigt.
Syftar du på mitt inlägg vill jag gärna förtydliga att jag ville komma med praktiska lösningar hur man kan åtgärda spillet och vilka åtgärdar är rimligt och vilka är orimlig eller oönskvärd.
- Byta hela uppfarten är orimligt enligt mig
- Byta ut några kvadratmeter är oönskvärd (för det man eventuellt vinner estetisk förlorar man rent funktionellt
- Att pilla eller knacka bort asfalt, samt att måla med bitumenemulsion är rimligt.
- Att kladda med kallasfalt finns inte ens med i min värld. Jag förstår faktiskt inte vad man ska göra med kallasfalt i detta fall och du har helt rätt att man bara gör saker värre med kallasfalt

Skulle vara bra om TS kan bjuda på en bild över eländet
Att grannen eller entreprenören bör betala är självklart för mig. Gör de av någon anledning inte det, borde det inte vara en stor åtgärd för TS att göra detta själv.

Sedan kan det vara smart att avvakta vintern och kolla om det blir enklare att knacka bort när det är kallt och asfalten hård och stark, eller så kan man testa att göra det på sommaren när asfalten är varm och mjuk.
 
Mycket dumheter ska man läsa...

Snart föreslår väl någon att TS ska skjuta ihjäl grannen och hantverkaren...
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
harry73
Rolle85 skrev:
Jag har själv fått bruk på asfalt och hur jag än gjort har de inte försvunnit, de blir ljusa fula fläckar.
Även för dig skulle jag rekommendera att spraya bitumenemulsion. Kan kolla om jag hittar några produktnamn eller AMA kodr som skulle passa.

Sen kan jag också tipsa om följande tråd. Jag tycker inte det är den bästa lösning som föreslås i tråden, men de verkar vara nöjda allihopa så varför inte :)

Att lägga 5 cm ny asfalt på grund av några fläckar är väldig extrem och skapar massor med andra problem.
 
Jag anser att du ska kontakta ditt försäkringsbolag där du har din fastighets/villa försäkring och anmäla skadan samt förklara exakt vad som hänt.
Be om försäkringsbolagets råd och anvisningar hur du ska agera. Polisanmälan eller inte - det blir ju försäkringsbolaget som får punga ut med pengarna så det är ju deras anvisningar som du får ta ad notam.
Du ska inte godta någon hokuspokus reparation utan anlita samma firma som asfalterat till dig innan, så vet du att du blir nöjd
Försäkringsbolaget kan eventuellt kräva din grannes eller betongfirmans försäkringsbolag, men det får ditt försäkringsbolag ta hand om.
Den eventuella självrisk du får betala skickar du som faktura till grannen. Det är ju han som är byggherre och ansvarar för den firma som han anlitat.
Om han sedan vill fakturera eller dra av den kostnad som skadan orsakat i form av självrisken på betongfirmans faktura är upp till honom och inte TS problem. ;)
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Finns det verkligen något försäkringsbolag som betalar ut pengar för betongspill på asfalt?
 
roland53 skrev:
Jag anser att du ska kontakta ditt försäkringsbolag där du har din fastighets/villa försäkring och anmäla skadan samt förklara exakt vad som hänt.
Be om försäkringsbolagets råd och anvisningar hur du ska agera. Polisanmälan eller inte - det blir ju försäkringsbolaget som får punga ut med pengarna så det är ju deras anvisningar som du får ta ad notam.
Du ska inte godta någon hokuspokus reparation utan anlita samma firma som asfalterat till dig innan, så vet du att du blir nöjd
Försäkringsbolaget kan eventuellt kräva din grannes eller betongfirmans försäkringsbolag, men det får ditt försäkringsbolag ta hand om.
Den eventuella självrisk du får betala skickar du som faktura till grannen. Det är ju han som är byggherre och ansvarar för den firma som han anlitat.
Om han sedan vill fakturera eller dra av den kostnad som skadan orsakat i form av självrisken på betongfirmans faktura är upp till honom och inte TS problem. ;)
Jag skulle tro att TS försäkringsbolag tar detta med grannens försäkringsbolag, och begär att de ska stå för kostnaden, och då inklusive TS självrisk. Den som åker på självrisken blir då grannen.
 
lbgu skrev:
Finns det verkligen något försäkringsbolag som betalar ut pengar för betongspill på asfalt?
Som svar på din fråga så finns följande villkor i t.ex Länsförsäkringar som är ganska stora när det gäller villaförsäkringar

F.1.1
Stöld av och skadegörelse på byggnad eller
tomtmark
Försäkringen gäller
• för stöld av byggnad eller tomtmark om stölden förövats av
någon som inte haft tillåtelse att vistas på den försäkrade
fastigheten
• när någon som inte har haft tillåtelse att vistas på den försäk
*
rade fastigheten uppsåtligen har skadat
– byggnad
– tomtmark
– brygga eller uthus på annans mark
 
harry73
Finns det uppsåt att spilla betongen på TS uppfart?
 
harry73 skrev:
Finns det uppsåt att spilla betongen på TS uppfart?
Det kan väl TS åtminstone hävda, i synnerhet om dom vistats där olovligen och inte skyddat asfalten.

Lika svårt är det väl för betongfirman att bevisa att det inte var med uppsåt? :x
 
O
thomasx skrev:
Det kan finnas många anledningar till att man väljer att inte anmäla ett brott, i TS fall kan det t.ex. vara att entreprenörerna faktiskt åtgärdar skadorna de orsakat och att man därmed låter udda vara jämt.

Men oavsett olika anledningar till att någon väljer att inte göra det, så är det aldrig meningslöst att göra det.

I detta fallet är det mycket enkelt för polisen att göra en utredning, och det handlar om skada på fast egendom, så jag tror mycket väl att en anmälan kan leda till såväl utredning som åtal och fällande dom. Om det nu skulle gå så långt, vilket jag betvivlar.

Man ska inte tro att polisen aldrig lyfter ett finger, bara för att de är hårt kritiserade från diverse håll.
Tja... Jag tror att ett brott som detta går direkt till åklagaren, som sedan lägger ner det hela, "brist på bevis" det är favoriten att skylla på... (Även om det finns bevis) Jag råkade ut för att ex började ringa mig i tid och otid. Jag spårade samtalet (det var före nummerpresentatören fanns) Hon erkände i polisförhör. Åklagaren la ner fallet, med argumentet "brott kan ej styrkas" För visso fick det avsedd effekt. Hon slutade ringa :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.