Hej,

Vi har bytt termostater på de flesta elementen vilket krävde att vi tömde ut vattnet ur systemet. Nu när det är fyllt behöver det luftas men frågan är hur man tänkt här? Själva hålet som vattnet/luften kommer ut ur sitter riktat in mot elementet? Att få ner något glas eller liknande där kan man glömma. Såhär ser det ut :

ZX4Q1UP.jpg
http://i.imgur.com/ZX4Q1UP.jpg

8WLIdGM.jpg
http://i.imgur.com/8WLIdGM.jpg

Än så länge har jag fått stoppa mellan en handduk för att samla upp vattnet. Det bubblar dock lite då och då i elementen och jag har provat att lufta men det kommer bara vatten så jag misstänker att man måste tömma ut ganska mycket vatten för att få det rätt och då lär inte en handduk räcka?
 
Mystiskt. Hur ser det ut i motsatta kortänden på radiatorn där luftningen brukar sitta? Annars skulle jag köpa en bit transparent PVC-slang kring 14 mm diameter på t.ex. Jula och leda ner andra änden i en tom PET-flaska som får stå på golvet.
 
Stäng termostaten när du luftar så får du ut mer luft då vattnet kommer in via returen under tiden och stäng av cirkulationspump under tiden. Kör papper eller handduk för att fånga skvättet
 
På mitt förra jobb så brukade vi använda en avklippt PET flaska av mjukare slag, funkade kanon för det mesta.
 
Josth skrev:
Mystiskt. Hur ser det ut i motsatta kortänden på radiatorn där luftningen brukar sitta? Annars skulle jag köpa en bit transparent PVC-slang kring 14 mm diameter på t.ex. Jula och leda ner andra änden i en tom PET-flaska som får stå på golvet.
Har letat men hittar inget annat ställe att lufta på, har till och med haft isär ett av elementen.

Att fästa en slang var också min tanke men då hade det behövt sticka ut en liten bit, nu blir det svårt att få en slang till att hålla tätt.
 
Blund skrev:
Stäng termostaten när du luftar så får du ut mer luft då vattnet kommer in via returen under tiden och stäng av cirkulationspump under tiden. Kör papper eller handduk för att fånga skvättet
Aha, så jag ska dra ner termostaterna i botten och även stoppa cirkulationspumpen(går det ens? Trodde den bara gick att sätta i 3 olika lägen)?
 
snowjim skrev:
Trodde den bara gick att sätta i 3 olika lägen)?
Du har väl säkringar i huset om inte annat ;)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
kapi skrev:
På mitt förra jobb så brukade vi använda en avklippt PET flaska av mjukare slag, funkade kanon för det mesta.
Så här ser det ut uppifrån :

FeyyqhN.jpg

Får tyvärr inte in någon PET flaska där, annars var det faktiskt en tanke som slog mig också.

Tycker bara konstruktionen är märklig, kanske fanns det en tanke för hur det skulle luftas, eller så inte :)
 
mexitegel skrev:
Du har väl säkringar i huset om inte annat ;)
Sant :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
det finns mycket saker som är märkliga nuförtiden. Du får helt enkelt göra det bästa av situationen för det är där man luftar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.