Håller på att bli tokig.

Det sitter en låda i källaren och knäpper högt som #€¥#£ hela tiden. Jag fattar inte varför eller vad det är. Hyr huset så jag har ingen som jag kan fråga. Det låter upp till andra våningen. Ett par minuters mellanrum. Som en automatsäkring som slår av ungefär.

Någon som vet vad det är och hur jag får tyst på den? AB någon anledning sitter det en bit skumgummi bakom (?!).

Grå elcentral med anslutna rör på trävägg och en bit skumgummi, som orsakar knackande ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med automatsäkringar och rörsystem i en källare, möjlig ljudkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En suddig bild av en elcentral med buntade kablar och en ASEA automatsäkring, monterad på en vägg med skumgummi bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gissar på kontaktor till ngn typ av direktverkande el. troligtvis ett centralt termostat som styr det. skumgummit sitter nog där för o minska ljudkopplingen till väggen. då du hyr huset e det kanske inge roligt o ändra på detta, men det finns ju SCR reläer, (solid state) detta skulle bli ljudlöst, men det kostar nog en hel del att ändra till det.
 
Den styr elpatronen som sitter i värmepannen, slå av brytaren "elpatron" så tystnar den nog.
 
men, då blir det kallt... fast det blir tyst ;)
 
  • Gilla
Wendigo
  • Laddar…
Med 4 kablar in i lådan, verkar det vara mer än en el-patron.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Som andra kommit fram till, kontaktor för elpatron, 3fas, 400 v...
 
Tack för svaren! Det är nog elpatronerna som den driver. Men ska den hålla på och knäppa så det skorrar i hela kåken? Eller kan den vara defekt?

Om det inte är något fel på brytaren, kan man tysta ner den på något annat sätt? Ljudisolera?

Det låter precis som att det är något fönster eller en lucka som står och slår i vinden. Trodde först att det var något med ventilationen.
 
Det går att byta ut kontaktorn till en som inte låter lika mycket men det behöver inte vara något fel på den du har. Det är normalt att de låter när de slår till.
 
Det finns flera lösningar på problemet. Rörelsen vid tillslag är i denna kontaktor in mot
väggen, vilket ger resonans som du uppenbarligen hört. Därav skumgummit.
Antingen byta till en solid-statefunktion, dvs halvedarrelä, men det finns också
kontaktorer med slaget i sidled, just för att minska ljudet.
Exempelvis den här:
http://www.powershop.se/product.asp?pid=7840
 
Om den går till från väldigt ofta så kan hysteresen vara för snäv på termostaten som styr kontaktorn.

kan bli bättre om lådan monterats på den murade eller gjutna väggen nedanför. men då blir förmodligen en del kablar för korta.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Jag var tvungen att googla hysteresen. Förstår fortfarande ingenting. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hysteres

Har varit nere i källaren och lyssnat och plockat av och på locket. Det låter från själva brytaren, inte från väggen, så någon resonans för att den sitter där den sitter tror jag inte att det handlar om. Själva stållådan ger dock resonans från brytaren och förstärker ljudet. Kanske kan lägga in lite äggkartongsisolering?

Hur kollar jag om det är termostaten som slår till för ofta? På elpatronen eller vid termostatstyrningen?

Har precis satt på värmen i huset efter sommaren för någon vecka sedan så det är säkert därför det har börjat smälla.
 
Wendigo skrev:
Jag var tvungen att googla hysteresen. Förstår fortfarande ingenting. :)
Får se om jag lyckas förklara...
Om du har ställt in önskad temperatur på t.ex. 20 grader så kommer termostaten att slå på värmen när temperaturen är under 20 grader. Så snart temperaturen når 20 grader så slås värmen ifrån. Sedan, när temperaturen går under 20 grader så slås värmen till igen. Detta innebär att när temperaturen ligger runt 20 grader så kommer termostaten att slå av/på hela tiden vilket sällan är önskvärt. Därför inför man en hysteres så att värmen slås på först när temperaturen sjunkit under t.ex. 18 grader och slås av först när den kommit upp i t.ex. 22 grader. Du har då en hysteres på fyra grader.
 
Wiki:
"I exempelvis en termostat som ska hålla temperaturen +20 grader i ett rum kommer värmeelementet att oavbrutet växla mellan av och på då temperaturen ligger på 20 grader, dels på grund av verkliga små variationer kring denna temperatur, dels på grund av mätstörningar."

Det beror troligt vis på hur känslig termostaten som skall slå till och från elpatronen.
Termostaten slår till elpatronen när temperaturen är under 20 grader.
När temperaturen överstiger 20 grader så slår termostaten av elpatronen.
Och sedan när temperaturen sjunker under 20 grader så slår termostaten till igen.

En hysteres tillåter att temperaturen tex går upp till 22grader och sedan kan sjunka ner till 18 grader.
isället för att slå till på 19,5 och slår av på 20,5 grader.
en mekanisk termostat kan/är svårt att justera en hysteres. Det är den mekaniska trögheten i bimetallen som utgör hysteresen.


Styrningen i mitt gamla hus var så att termostaten slog till och från cirkulationspumpen för att justera temperaturen i huset. Jag hade också en kontaktor som slog till och från.

Vart sitter termostaten. Följ kabeln som går rakt upp från lådan.
Sitter det ingen termostat på själva elpatronen som du kan justera??
Fungerar cirkulationspumpen.

OBS!!! Stoppa inte in något brännbart i lådan!!!
 
Äggkarton hjälper inte mycket. Det finns dämpmattor för bil-jludsbyggare som dämpar ljudet och resonans fantastiskt bra men kostar en del.
Men du sa skorra. Är det disinkta knäpp som pang ibland eller sitter reläet och rister?
 
Uppföljning!

Efter en vinter med skorrande ljud hade jag en elektriker hemma för ett annat jobb (byta en termostat). Då passade jag på att be honom byta ut reläet mot ett modernare samtidigt som termostaten. Efter detta så har den slagit till mer sällan och låter mindre. Kostade någon tusenlapp, jobbet tog en halvtimme.

Kan vara värt att göra om någon har samma problem!
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.