Håller på att renovera och ska dra nätverk med nätverksuttag i alla rum. Till ett rum har jag sedan tidigare en patchkabel som ligger i installationsgolvet från rummet med fiberanslutning. Skulle vilja få användning även för den för att få ett extra nätverksuttag.

Kabeln ligger alltså där den ligger men jag vill ha nätverksuttag på den. Vill alltså göra någon koppling inne i väggen från patchkabelns RJ45 till nätverksuttag. T.ex. hade ju en honhoppling för solid kabel kunnat funka men har inte hittat någon. Finns det? Finns det någon annan lösning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus Ladulås
  • Laddar…
elmont skrev:
Man använder "honor" till många olika datauttag, ofta är ramen för uttagen en enhet och själva plinten en annan enhet som monteras ihop. Typ [länk]
Obs den passar bara för solid ledare och funkar inte på en patchkabel.
Topp och tack! Precis vad jag sökte! ¨

Passar på med en fråga till. Kommer att behöva förlänga flera solidkablar uppdragna till en punkt på vinden till nya rum som ligger längre bort i huset. Kablarna är långa med många böjar på flexrören så osäker på om jag lyckas dra ur kablarna ur rören och dra i nya som är längre. Hur skarvar man solid-till-solid kablar smidigast? Finns det plintar istället för RJ45? Gäller cat 6.
 
Robert-san01 skrev:
Det är inte något typ detta du söker?

[länk]
Tack, men tror den är för att skarva två hanar. Det jag sökte i #1 var patch-hane till solid-hona.
 
Magnus Ladulås skrev:
Tack, men tror den är för att skarva två hanar. Det jag sökte i #1 var patch-hane till solid-hona.
Som jag förstod det har du en hane och vill egentligen bara skarva på den så den blir längre. Antingen så sätter du ett skarvdon eller så klipper du kontakten och sätter ett uttag.
 
Robert-san01 skrev:
Som jag förstod det har du en hane och vill egentligen bara skarva på den så den blir längre. Antingen så sätter du ett skarvdon eller så klipper du kontakten och sätter ett uttag.
Jag kommer i väggen bakom uttaget med en RJ45 kontakt hane på patchkabel och vill ha den kopplad till baksidan på uttaget. Funkar det bra att klippa patchkabeln och sätta dess trådar direkt i nätverksuttagets plint, alltså?
 
Ja, färgkoderna är samma i patchkabeln och i uttagen.
 
Tack för alla svar. Det blev en honkontakt för solid ledare i väggen bakom dosan för uttaget och en bit solid kabel fram till uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.