DSC_0606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har en jättestor rhododendron som börjat ta lite för mycket plats. Jag har letat efter tips på nätet för beskäring, men får ingen riktig klarhet i hur mycket som går att ta bort.

Några av stammarna skulle jag vilja ta bort helt och hållet, från marken eller nära; kan man göra det och kommer det sen blad där?

Om jag tar av så mycket som skulle behövas kommer jag att skära i grenar som är 3-4 cm i diameter, vissa ännu grövre, klarar busken det?

Jag vill inte lämna busken helt kal i sommar, funkar det bra att beskära hälften av grenarna i år och hälften nästa?

Ska jag beskära nu, när den precis börjar blomma eller vänta tills efter blomning?

Mycket tacksam för alla svar :)
 
Vänta till efter blomning med beskärningen. Tycker dock att du ska försöka satsa på 3-års beskärning. Ta 1/3 i år, 1/3 nästa osv.
Genom detta får du en snygg buske som inte får en chock.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Vi hade tre gigantisk rhodedendron som det samlades skit under så vi klippte upp alla grenar som låg längs marken. Så den har mer trädform än rund. Lika tjocka grenar och tjockare än du skriver. Jag rekommenderar som ovanför att du väntar tills efter den blommat (vi beskar i sep-oktober). Vår rhodedendron var första sommaren lite tom i mitten (men blommade fantastiskt) men nu slå det i mitten och i år är den grön och fin. En bild precis efter beskärningen du kan se den svarta ringen runt, det som de täckte innan:

beskarda.JPG
 
  • Gilla
Grizabella
  • Laddar…
Då får vi köra på tre år. Den är verkligen för stor, och nu ska vi ha plats för en studsmatta också :)
Intressant idé att ta bort alla markkrypare, det får vi fundera på. Det skulle göra trädgårdsskötseln lite enklare eftersom vi har hallon i busken - rena ogräset. Men kommer man åt med gräsklipparen går det ju bra att hålla undan.

Tusen tack för svar!
 
Jag sågade (med avsikten att helt ta bort) ner vår stora rhodedendron precis jäms med marken, började gräva med avsikten att få upp rötterna också men gav upp efter några timmar. Den rackaren kommer nu igen, och det ordentligt. Det är 2 år sen jag sågade ner den!
 
  • Gilla
Grizabella
  • Laddar…
Jag sågade ner min helt också, sparade ca 30cm ovan mark. Gjorde detta på våren 2011. Under 2011-2012 växte den på bra men satte av förklarliga skäl inga knopp. I år är den tät och dryga metern hög och jag väntar på att årets knoppar ska slå ut! :)
 
  • Gilla
Grizabella
  • Laddar…
Ingen varsamhet av nöden, alltså :) Bra att veta, tusen tack!
 
Bra att veta, då ska min också få sig en omgång :)
 
  • Gilla
Fotbollsglad
  • Laddar…
Y
Vågar man ta 1/3 del på en rhododendron denna tiden på året? Det börjar bli mornar med frost på bilrutan.

Vad för slags skada skulle det bli på växten?
 
Claes Sörmland
Det går säkert men de flesta beskär på vårvintern eller alldeles efter blomningen. Då blir det kortast tid som du behöver titta på en massakrerad buske.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Jag sågade min jäms med marken vid den här tiden för ett par år sen. Den är midjehög nu!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänkte säga detsamma, såga bort hur mycket som helst när som helst, de kommer sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.