Skulle du förstå och acceptera denna fakturan?

  • Ja, inga större konstigheter.

    13 Röster 81,3%
  • Nä....? Helt obegriplig.

    0 Röster 0,0%
  • Läser aldrig, betalar bara.

    0 Röster 0,0%
  • Aldrig! Sådär kan väl FFS inte en faktura se ut!

    3 Röster 18,8%
  • Antal röster
    16
Jag skulle ändra:

Mätarställning Beräknad -> Avläst mätarställning
Förbrukning VA Beräknad -> Vatten

Jag skulle lagt till föregående periods avlästa mätarställning så den som är petnoga kan kontrollera

Jag skulle ändra alla datum till ISO datum, så slipper folk fundera på om du avser 5e Oktober eller 10e Maj.
 
Jag tycker det var jäkligt sniket att debitera fåret Shaun för dricksvatten...

Fakturan ser bra ut dock 👍🏼
 
Redigerat:
Jumos skrev:
Jag tycker det var jäkligt sniket att debitera fåret Shaun för dricksvatten...
Fakturan ser bra ut dock 👍🏼
Om du visste hur mycket de där fåren bälgar i sig :)


redarn skrev:
Jag skulle ändra:
Mätarställning Beräknad -> Avläst mätarställning
Förbrukning VA Beräknad -> Vatten
Jag skulle lagt till föregående periods avlästa mätarställning så den som är petnoga kan kontrollera
Jag skulle ändra alla datum till ISO datum, så slipper folk fundera på om du avser 5e Oktober eller 10e Maj.

Jag kan ju inte ändra beräknad till avläst, det är inte samma sak. "Beräknad" avser alltså uppskattad mätarställning - en siffra man använder när man inte orkar läsa av mätarställning. VA innefattar både vatten och avlopp, därav den höga taxan.
Datumet är ju en poäng, åtminstone för förfallodatum, det ska jag ändra så det har samma format som fakturadatum. 5/10 får vara kvar som det är, här i Sverige använder vi uteslutande dag/månad.

Föregående mätarställning har jag funderat mycket på, men anser att den som vill vara petnoga rimligen kollar sin sina tidigare fakturor istället. Helst vill man ju veta dels senaste avläsning och dessutom vad som fakturerats sedan dess. Det kan ju ligga flera fakturor mellan avläsningarna.
 
Anna_H skrev:
Du sammanställer varje medlems uppgifter till en tabell, med kolumnnamn. Sedan tar du ett brev och ersätter texten med kopplingsinstruktioner och så kopplar man ihop det. Sök på "Kopplade dokument word" så hittar du massor med instruktioner.
harry73 skrev:
Eller så gör du fakturan i samma excelfil (det går att lägga alla medlemmers fakturor i samma blad och skapa ett ny blad för varje månad t ex.
Då blir det en cellhänvisning på rätt ställe i fakturan till rätt ställe i översikten
Mja... jag har ju en fakturamall (kalkylblad) som jag använder till alla fakturor, oavsett om det gäller VA eller annat. Ska jag ha flera blad och olika mallar, så blir det risk för misstag vad gäller fakturanumreringen. Det får bli ett projekt att lösa i framtiden.
 
Jag håller helt med Redarn ovan.

Jag saknar historiken. Kopplingen mellan beräknad mätarställning och förbrukning är otydlig.
Dessutom: "Beräknad 5/10" är för mig en obegriplig mening. Vaddå fem tiondelar?
 
harry73
Kan man inte numrera fakturor så?
Va123
Sop123
El123
Eller så samlar du alla fakturor till en samlingsfaktura
Uppskattas säkert av medlemmar
 
Strip skrev:
Jag kan ju inte ändra beräknad till avläst, det är inte samma sak. "Beräknad" avser alltså uppskattad mätarställning - en siffra man använder när man inte orkar läsa av mätarställning.
Då missförstod jag fakturan och föreslår:

[pre]
Beräknad mätarställning slutet av förra perioden 500
Uppskattad förbrukning 50 á 100 5'000
Beräknad mätarställning slutet av denna period 550
[/pre]

Strip skrev:
VA innefattar både vatten och avlopp, därav den höga taxan.
Så det är två ledningar (annars är det inte kul) med en mätare? Jag hade skrivit "Användning färskvatten & avlopp 15m³"

Strip skrev:
Datumet är ju en poäng, åtminstone för förfallodatum, det ska jag ändra så det har samma format som fakturadatum. 5/10 får vara kvar som det är, här i Sverige använder vi uteslutande dag/månad.
Jag tillhör den mycket lilla svårt arbetsskadade minoriteten som dagligen ser många olika datumformat och kan inte längre hålla reda på vad som är normalt i Sverige. Jag står altid upp för min minoritet och kräver samhällsanpassning för vårt handikapp :p

Strip skrev:
Föregående mätarställning har jag funderat mycket på, men anser att den som vill vara petnoga rimligen kollar sin sina tidigare fakturor istället. Helst vill man ju veta dels senaste avläsning och dessutom vad som fakturerats sedan dess. Det kan ju ligga flera fakturor mellan avläsningarna.
Eftersom det är uppskattade och inte faktiska värden ökar min vilja att se ingående värde.

——

Går det inte att fixa typsnitt så formateringen blir vettig...
 
Redigerat:
harry73 skrev:
Kan man inte numrera fakturor så?
Va123
Sop123
El123
Eller så samlar du alla fakturor till en samlingsfaktura
Uppskattas säkert av medlemmar
Nej usch, multipla serier krånglar ju bara till saken ytterligare. Jag håller mig till en serie för fakturor, det får räcka.

Edit
Eller, jo, visst får man göra så. Men nä :)
 
Strip skrev:
Nej usch, multipla serier krånglar ju bara till saken ytterligare. Jag håller mig till en serie för fakturor, det får räcka.

Edit
Eller, jo, visst får man göra så. Men nä :)
Samlingsfakturor är överlägset för detta. Överlägset.
 
harry73 skrev:
... Eller så samlar du alla fakturor till en samlingsfaktura
Uppskattas säkert av medlemmar
redarn skrev:
Samlingsfakturor är överlägset för detta. Överlägset.
Ok, nån av er får förklara vad ni menar med samlingsfaktura.
 
Strip skrev:
Ok, nån av er får förklara vad ni menar med samlingsfaktura.
Du skickar en faktura för allt som ska betalas under en period, förslagsvis ett kvartal.

För ett företag som säljer varor så betyder en samlingsfaktura att du skickar en faktura per period (ofta en gång per månad) och kund, och inkluderar alla månadens beställningar i denna.
 
redarn skrev:
Då missförstod jag fakturan och föreslår:

[pre]
Beräknad mätarställning slutet av förra perioden 500
Uppskattad förbrukning 50 á 100 5'000
Beräknad mätarställning slutet av denna period 550
[/pre]
...
Eftersom det är uppskattade och inte faktiska värden ökar min vilja att se ingående värde. ...
Jo, det hade ju varit trevligt, men då dubbleras ju risken för misstag. Jag tänker att man kanske orkar ta fram sin gamla faktura o kolla, om man är nyfiken? I ditt exempel saknar jag fortfarande senaste avläsning och vad som är fakturerat sedan senaste avläsning. Det blir ju så väldigt mycket data som ska kopieras runt, speciellt om det är glest mellan fakturorna avläsningarna.
 
Redigerat:
redarn skrev:
Du skickar en faktura för allt som ska betalas under en period, förslagsvis ett kvartal.

För ett företag som säljer varor så betyder en samlingsfaktura att du skickar en faktura per period (ofta en gång per månad) och kund, och inkluderar alla månadens beställningar i denna.
Ok, då förstår jag. Det är så det är tänkt, fyra fakturor per år. Förfallodagar den sista mars, juni, september och december, så undviker man de besvärligaste räkningsmånaderna januari och februari. Jag avser att skicka fakturorna så att man alltid har två månadsslut på sig att betala. Telia har ju gjort så i några år och jag upplever det som väldigt bekvämt att man har möjligheten att välja om en faktura ska betalas nu eller nästa månad.
 
Strip skrev:
Jo, det hade ju varit trevligt, men då dubbleras ju risken för misstag. Jag tänker att man kanske orkar ta fram sin gamla faktura o kolla, om man är nyfiken? I ditt exempel saknar jag fortfarande senaste avläsning och vad som är fakturerat sedan senaste avläsning. Det blir ju så väldigt mycket data som ska kopieras runt, speciellt om det är glest mellan fakturorna.
Det är två poänger med min formatering:

a) det är tydligt hur det är uträknat, alltså att förbrukningen är uppskattad och används för att beräkna mätarställningen. Ordningen ock etiketteringen är båda viktiga.
b) visar ingående värde

Eftersom jag utvecklar ett ERP system i jobbet så anser jag inte att din datamängd är stor eller på något sätt ormilig, men det är klart, om du hempular detta i excel...
 
redarn skrev:
Det är två poänger med min formatering:

a) det är tydligt hur det är uträknat, alltså att förbrukningen är uppskattad och används för att beräkna mätarställningen. Ordningen ock etiketteringen är båda viktiga.
b) visar ingående värde
Jovisst, absolut håller jag med dig om att mer detaljer kan göra det tydligare. Men är det otydligt i nuvarande form?

redarn skrev:
... Eftersom jag utvecklar ett ERP system i jobbet så anser jag inte att din datamängd är stor eller på något sätt ormilig, men det är klart, om du hempular detta i excel...
Skärpning, du får läsa tråden från början :p Det är manuell hantering vi pratar om - data som ska hanteras helt manuellt vid vart faktureringstillfälle. Detta är en liten förening IRL och alltid skarp version, dvs skickar jag en faktura som är felaktig är det inte bara att trycka Ctrl-Z för att rätta till. Om Telias affärssystem skickar ut 100.000 felaktiga fakturor så rättar man bara till felet, folk knorrar lite och sen är det över. I en pytteliten förening kan det få effekter för all framtid :x

Självklart kan jag sätta mig och peta ihop en liten databas, det är ju snabbt gjort. Fixa ett gränssnitt för faktureringen är väl inte så komplicerat och kanske en webbkoppling så abonnenterna kan skicka in data själva. Med de bitarna på plats är det en smal sak att fixa automatiska fakturor som går iväg med mail och när man ändå har den kopplingen kan man ju lika gärna fixa med OCR mot bankgirot så slipper man hålla koll på när folk orkar betala.

Men det finns faktiskt inte obegränsat med gratistid i en småbarnsförälders liv :rolleyes:
 
  • Exempel på en faktura från en förening med specifierade kostnader och totalbelopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.