Har begärt in offerter för hemlarm från lokala butiker, det handlar om Agility3 och DSC NEO. Priset för oss landar på ca 22-26 kkr. Självklart är det jättebra larm men kostnaden är väldigt mycket mer än vad vi hade tänkt oss, max 15 kkr.
I paketen för dessa offerter ingår:

Centralapparat med larm till mobil via 3G/2G (sms) och IP (app)
manöverpanel
1st inomhussiren
3 st magnetkontakter (entré, groventré och garage)
4 st rörelsedetektorer (3 i hus och 1 i garage)
3 st rökdetektor (plan 1, plan 2 och garege)

Utöver detta så tänker jag montera en enkel webbkamera för att se om det finns rök i huset. Finns det kamera inbyggd i rörelsedetektorerna är det en lösning också, beroende på priset.

Har ni några tips på billigare system men som ändå håller en hyfsat hög kvalitet?
Finns ju många väldigt billiga larm på marknaden men jag är ytterst tveksam till om de verkligen fungerar i praktiken.

Tack!

Redigerat: Glömde skriva att jag inte vill ha uppkoppling till larmcentral.
 
Redigerat:
vi tog från svenska alarm och där ifrån köper man ju larmet ist för "hyra" de som på många ställen. Vi ha 1 inomhussiren, 3 st magnetkontakter, 3 rörelsedetektorer med kamera i dom samt 1 rökdetektor. dom använder powermaster-10 http://www.protexus.se/PowerMaster-10.htm

Vårat gick på runt 15 med allt installerat å klart å bra säljare å montörer så riktigt nöjd med det.
 
Jag köpte allt från protexus.se, ett PowerMaster-10, för ett år sen ca. Du kan själv plocka ihop delarna på deras hemsida så ser du vad det kostar.

Jag installerade allt själv.
Har GSM + IP-modul, 2st kameror, 1 rörelsedetektor, 9st magnetkontakter, 4st rök/värmedetektor (som funkar som sirener även), 1 fuktdetektor, samt en extra "avancerad" LCD-panel.

Gick på 20k, ganska precis.
 
patriq83 skrev:
vi tog från svenska alarm och där ifrån köper man ju larmet ist för "hyra" de som på många ställen. Vi ha 1 inomhussiren, 3 st magnetkontakter, 3 rörelsedetektorer med kamera i dom samt 1 rökdetektor. dom använder powermaster-10 [länk]

Vårat gick på runt 15 med allt installerat å klart å bra säljare å montörer så riktigt nöjd med det.
Verkar ju sjyst, men som jag förstår är det krav på uppkoppling till deras larmcentral vilket medför en månadskostnad?
Inget jag vill ha.
 
neeej skrev:
Jag köpte allt från protexus.se, ett PowerMaster-10, för ett år sen ca. Du kan själv plocka ihop delarna på deras hemsida så ser du vad det kostar.

Jag installerade allt själv.
Har GSM + IP-modul, 2st kameror, 1 rörelsedetektor, 9st magnetkontakter, 4st rök/värmedetektor (som funkar som sirener även), 1 fuktdetektor, samt en extra "avancerad" LCD-panel.

Gick på 20k, ganska precis.
Detta måste jag kolla upp, rent spontant borde jag kunna komma billigare undan utifrån vad ditt köp innehöll.
Var det svårt att utföra installationen och driftsättningen själv?
 
K
Man bör även ha i åtanke att vissa försäkringsbolag endast ger lägre premie såtillvida installationen är utförd av godkänd anläggarfirma. Detsamma kan gälla om man vill ansluta sitt larm till larmcentral att dom kräver anläggarintyg.

Jag har installerat mitt larm själv, men inte varit intresserad av att koppla mot central så det fungerar för mig.
Men när jag ringde till 3-lingon och G-force så ville dom ha anläggarintyg för att koppla till central.
 
KjellTimell skrev:
Man bör även ha i åtanke att vissa försäkringsbolag endast ger lägre premie såtillvida installationen är utförd av godkänd anläggarfirma. Detsamma kan gälla om man vill ansluta sitt larm till larmcentral att dom kräver anläggarintyg.

Jag har installerat mitt larm själv, men inte varit intresserad av att koppla mot central så det fungerar för mig.
Men när jag ringde till 3-lingon och G-force så ville dom ha anläggarintyg för att koppla till central.
Det är sant, men att få en rabatt på 10% tycker inte jag är motivator för att ha koppling till larmcentral då den månadskostnaden är rätt hög.
 
Byggtankar123 skrev:
Detta måste jag kolla upp, rent spontant borde jag kunna komma billigare undan utifrån vad ditt köp innehöll.
Var det svårt att utföra installationen och driftsättningen själv?
Nej, det var inte alls svårt. Det handlade mest om att skruva upp allting.
Protexus förprogrammerar alla sensorer mot centralapparaten. Och de hade bra info om hur man faktiskt installerar det, i vilken ordning man gör vad tex.
Står lite info på hemsidan hur det funkar med deras larm, tex här: http://www.protexus.se/larm.htm

Har även senare kopplat till en extra magnetkontakt, det var också väldigt enkelt.


Jag har mitt även kopplat till Falck larm, för 80kr/månad. Vilket jag valde när jag köpte från Protexus, så har för mig att jag sen fick en räkning från de, så var man kopplad mot de.
 
Byggtankar123 skrev:
Verkar ju sjyst, men som jag förstår är det krav på uppkoppling till deras larmcentral vilket medför en månadskostnad?
Inget jag vill ha.
den kostnaden som är är 1500 per år för kunna få bilder samt utryckningar då om de bli larm. dom sa att vill jag inte betala dom så få jag bara ett mess om att larmet annars få jag ju bild på vad som utlöst larmet så man kan avgöra om de falskt larm eller imte
 
neeej skrev:
Nej, det var inte alls svårt. Det handlade mest om att skruva upp allting.
Protexus förprogrammerar alla sensorer mot centralapparaten. Och de hade bra info om hur man faktiskt installerar det, i vilken ordning man gör vad tex.
Står lite info på hemsidan hur det funkar med deras larm, tex här: [länk]

Har även senare kopplat till en extra magnetkontakt, det var också väldigt enkelt.


Jag har mitt även kopplat till Falck larm, för 80kr/månad. Vilket jag valde när jag köpte från Protexus, så har för mig att jag sen fick en räkning från de, så var man kopplad mot de.
Har lite svårt att hitta info om hur IP-modulen fungerar. Jag bor på landed och mobilteckningen är inte helt hundra, så det vore fördel om larmmeddelande kan skickas med IP (och SMS som backup) samt att man kan styra enheten (ex larm till/av, bild från kameror etc via en app) via IP uppkopplingen.

Centralenheten har en knappsats, är det den man monterar vid entrén? Jag ser med fördel att centralenheten göms undan så tjuven inte hittar den och slår sönder den innan larmet skickas. Är väl inbyggt siren i enheten, går den att stänga av?
 
Skiljer sig säkert mellan FB, men IF erbjuder HELA 5% lägre premie på enbart hemförsäkringsdelen. Typ en kebabrulle i rabatt mao.
 
Byggtankar123 skrev:
Har lite svårt att hitta info om hur IP-modulen fungerar. Jag bor på landed och mobilteckningen är inte helt hundra, så det vore fördel om larmmeddelande kan skickas med IP (och SMS som backup) samt att man kan styra enheten (ex larm till/av, bild från kameror etc via en app) via IP uppkopplingen.

Centralenheten har en knappsats, är det den man monterar vid entrén? Jag ser med fördel att centralenheten göms undan så tjuven inte hittar den och slår sönder den innan larmet skickas. Är väl inbyggt siren i enheten, går den att stänga av?
Saxat från protexus sida om ip-modulen:
Detta innebär att larmöverföringen till larmcentral (IPMP-server) kan gå via kundens Internetuppkoppling (Bredband etc.) i första hand samt över GSM/GPRS i andra hand, om bredbandsuppkopplingen går ner. GSM-modulen skickar som vanligt SMS direkt till användaren vid larmhändelser.
Men jag kan säga samma sak, lite svårt att hitta info om hur den faktiskt funkar.

Men det finns en app, Visonic-GO (finns en äldre visonic2go som jag kört med) där du kan larma till/av och se kameror. Men som jag förstått det ingår app-funktionen även om du inte har IP-modulen, så jag vet faktiskt inte om den kör på GSM eller IP.
Det kan vara att den använder GSM om man bara har GSM, och IP om man har den modulen.
Dock har jag för mig jag testade förra året att larma genom appen samt kolla på kamerorna, och sen efter kolla om saldot för sim-kortet var ändrat och jag tror inte det var nån skillnad sen innan. Jag får nog testa det igen
Så jag är lite osäker på den biten faktiskt.



Centralenheten sätter du var du vill, med fördel gömd nånstans.
Sen sätter du en liten manöverpanel vid dörren tex. Jag har en panel i garaget, och en vid ytterdörren.

Vet inte om man kan stänga sirenen, har inte haft nått behov av det. Har inte tänkt på att det sitter en i centralenheten ens.


Du kan ju slå en signal till protexus och höra, han jag pratade med där hade bra koll på larmen..
 
Blev ett Visonic PowerMaster 10 larm från Protexus. Tog några timmar att få igång allt och några omstarter av sensorerna. Men nu är det igång. Har dock problem med Visonic-go appen, den visar status Frånkopplad trots att jag larma på när jag gick hem ifrån i morse. Måste felsöka ikväll.

Kan verkligen rekommendera Protxus som leverantör, väldigt proffsiga och superbra support även efter betalningen var genomförd.
 
Byggtankar123 skrev:
Blev ett Visonic PowerMaster 10 larm från Protexus. Tog några timmar att få igång allt och några omstarter av sensorerna. Men nu är det igång. Har dock problem med Visonic-go appen, den visar status Frånkopplad trots att jag larma på när jag gick hem ifrån i morse. Måste felsöka ikväll.

Kan verkligen rekommendera Protxus som leverantör, väldigt proffsiga och superbra support även efter betalningen var genomförd.
Såg att du skriver om att gömma centralenheten, och det är ganska viktigt särskilt om du har den nära dörr med inpasseringstid så en ev objuden gäst inte slår släggan direkt i den innan larm är skickat. Jag har Securitas och de jag har enligt deras rekommendation centralenheten gömd, en rörelsedetektor med kamera som fångar upp om någon rör sig i närheten av den och en extra inomhussiren. Anledningen till den extra inomhussirenen är att centralenheten har inbyggd siren som ger ifrån sig små tonstötar för att indikera när inpasseringstiden tickar. Även om jag förstår syftet med det blir det samtidigt vid ett inbrott där inpasseringstiden tickar en god hjälp att snabbt hitta den - ungefär som "här är jag, här är jag" ;) När jag ändå har ett gäng rörelse med kamera vill man gärna att de ska hinna skicka iväg några bilder för att få verifierat skarpt larm, särskilt eftersom larmet är anslutet till central som har stöd av bilderna. Därför har jag en extra inomhussiren som ger ifrån sig ett högre inpasseringsljud för att dölja centralenhetens (som inte går att stänga av).

Centralenheten är ändå både hjärta och hjärna i hela systemet så den tycker jag är riktigt viktigt att skydda.

Har allt börjat rulla på bra med ditt larm nu?
 
RilleRock
KjellTimell skrev:
Man bör även ha i åtanke att vissa försäkringsbolag endast ger lägre premie såtillvida installationen är utförd av godkänd anläggarfirma. Detsamma kan gälla om man vill ansluta sitt larm till larmcentral att dom kräver anläggarintyg.

Jag har installerat mitt larm själv, men inte varit intresserad av att koppla mot central så det fungerar för mig.
Men när jag ringde till 3-lingon och G-force så ville dom ha anläggarintyg för att koppla till central.
Inga försäkringsbolag kräver anläggarintyg av en kund om de inte har larmkrav på sig.
De kan dock kräva ett separat intyg utformat av försäkringsbolaget själva som installatören skall fylla i. Där de intygar att försäkringsbolagets krav är uppfyllda så kunden får lägre premie.

Sen kräver inte Securitas eller Avarn(G4S) larmcentral anläggarintyg för att koppla upp en kund dock behöver installatören skicka in sitt installatörsunderlag samt övrig dokumentation för objektet.
Du måste missuppfattat dem eller var de vrånga för du installerat själv.

Dock har du helt rätt i att de flesta försäkringsbolag rekommenderar bara larmfirmor som är behörig anläggarfirma inbrott.
Just för att vissa dörrknackare säljer in 1 inpasseringsfördröjd magnet samt 1 ir-detektor som ett inbrottslarm.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.