Hej!

Jag och min sambo köpte i somras ett hus byggt -53. Köket är från den tiden gissar jag på. Säljarna upplyste oss om att vid något tillfälle när det var småkyligt ute (-30 -35 grader) så hade vattnet till diskmaskinen frusit, de har då fått använda en kupéfläkt för att tina upp de frusna ledningarna och se till att det inte fryser igen.


Samtliga skåp som ligger mot yttervägg är väldigt kalla redan nu när vi har ett par (-3-5 grader) ute på morgonen, golvet framför dessa skåp är också väldigt väldigt kallt och man drar sig från att gå på golvet barfota när välling ska värmas.
Har vi +22 i vardagsrummet så ligger vi på ca +18-19 i köket, hur många grader det är i skåp och vid golv har jag inte kollat ännu och drar mig nästan för att mäta.

Överskåpen är varmare än underskåpen, långt ifrån varma, så det känns som att den värsta kylan kommer underifrån men känns också lite märkligt, under köket ligger pannrummet med pelletspanna och brännare så spillvärme bör gå upp men är inget man märker av :p.

Vi har inte några planer på att renovera köket än, men kanske om något/några år. Finns det något man kan göra åt detta utan att riva tegelfasaden, golvet eller riva ut hela köket?:screwy:
 
Hus från den tiden hade ofta en ventil i skafferiet. Det är inte så att det drar uteluft in i skåpen den vägen? Du kan isf överväga att begränsa flödet vintertid.
 
sulfobus skrev:
Hus från den tiden hade ofta en ventil i skafferiet. Det är inte så att det drar uteluft in i skåpen den vägen? Du kan isf överväga att begränsa flödet vintertid.
Nej ingen ventilation den vägen, har inget kallskafferi. Kan hända att det har funnits tidigare men köket är delvis "renoverat" där det tidigare stått (vad jag tror) är kyl och skafferi står nu en helkyl och en helfrys, skafferiet står mot innervägg mot vardagsrummet.
Finns inte heller några ventiler vad jag sett på fasaden in mot köket.
 
Vi har det också jättekallt vid en köksvägg. Vårt hus är murat av tegel med ett hålrum mellan. I det hålrummet sprutade man in frigolitkulor för att isolera på 70-talet, men när vi renoverade råkade stora delar av isoleringen ramla ut, därav att det är kallt på den väggen. Så frågan kan vara hur ditt hus är byggt och om du kan tilläggsisolera på något fiffigt sätt. Vi ska göra det när vi ändå byter fönster, då kommer vi att komma åt hålrummen.

Hur är ditt hus byggt?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vi har det också jättekallt vid en köksvägg. Vårt hus är murat av tegel med ett hålrum mellan. I det hålrummet sprutade man in frigolitkulor för att isolera på 70-talet, men när vi renoverade råkade stora delar av isoleringen ramla ut, därav att det är kallt på den väggen. Så frågan kan vara hur ditt hus är byggt och om du kan tilläggsisolera på något fiffigt sätt. Vi ska göra det när vi ändå byter fönster, då kommer vi att komma åt hålrummen.

Hur är ditt hus byggt?

Jag har tänkt i liknande banor, vårt hus har kutterspån i väggarna (iallafall enligt säljarna, har själv inte gjort några renoveringar och kontrollerat). Spånet bör sätta sig efter en tid, kan det ha blivit någon form av ficka som gör att det blir kallt? På övervåningen finns en kattvind, kan det dra kallt från denna ner till köket?
 
Upplevt exakt samma ska i vårt hus från 67 (hälften tegel/träpanel).

Det känns väldigt kallt inne i överskåpen framför allt. Jag tror att ytterväggen kyler och det kommer inte in så värst mycket varm luft in i skåpen. Utan ytterväggen kyler ner luften i skåpet.

Tilläggsisolera på insidan vid köksbyte alternativt på utsidan. Vi ska byta ytterpanel och kommer då att isolera lite extra.
 
Sannolikt har TS spånisolering i golvet sjunkit ihop lite så att det drar från mötet mellan bjälklag och yttervägg.
Spånet i ytterväggen packar sig ju nedåt så där är det nog inga problem.
Kan ju också vara att det drar och/eller har ramlat ut lite spån vid genomföringar (el & vvs).
 
  • Gilla
Dnordin
  • Laddar…
Ska byta ut det vita klickgolvet i vinter mot ett linoleum, ska passa på att kolla in isoleringen hur det ser ut. Kan kanske vara på sin plats med lite extra?
 
Om det befintliga har sjunkit ihop, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.