Hej!

Jag är i full färd med att renovera om vår nya lägenhet och har precis målat färdigt alla rum. Det är nu dags att börja montera upp det nya köket från IKEA som ligger och väntar i sina kartonger.
Något som slog mig det bara sitter en enkel gipsskiva på ena väggen där det ska upp 3st 60 skåp samt 1 st 80 skåp. Till detta tillkommer även en mikrovågsugn samt en köksfläkt.
Jag fick höra av en vän att det eventuellt inte behöver stärkas på om jag ser till att skruva fast monteringsskenan i reglarna som sitter med ett 45cm mellanrum.

Vad har ni för tips för detta? Är jag kokt i s**t och behöver lägga på fler gipsskivor och göra om väggarna i hela kök/vardagsrummet en gång till?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Silverskogen
  • Laddar…
Fler gipsskivor hjälper inte, har du något bakom gipsen? Osb skiva, plyfa eller liknande?
 
Vad jag vet så sitter det inget där bakom. Det har tidigare inte suttit några skåp på den "nya" väggen.
 
skruvar du i reglarna ska det inte vara några problem
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fein skrev:
skruvar du i reglarna ska det inte vara några problem
Är de reglat 60cc blir de knas.
Går ju att kortla mellan reglarna
 
buspojken skrev:
Är de reglat 60cc blir de knas.
Går ju att kortla mellan reglarna
Varför ?
 
Hur ser det ut bredvid väggskåpen med tanke på ytskikt? Har du möjlighet att ta upp väggen och sätta kottlingar?

Ska ni ändå byta tapeter eller kakla skulle jag utan tvekan sätta kottlingar. Du har ju däremot så breda väggskåp att det borde gå att sätta skenorna i två reglar.
 
Man brukar sätta plywood bakom där man vet att det ska sitta överskåp, eller kottlingar.
Men eftersom det inte känns aktuellt då väggen redan är färdig så hade jag skruvat i reglarna och sedan satt en mindre list under skåpen som skåpen får vila på. Och då ha denna hela vägen och skruva den i varje regel.

Vill man inte ha en list, så kanske du kan sätta en plywoodskiva från bänkskivan upp mot underskåpen och sedan en gipskiva på samma sätt. Då vilar överskåpen mot denna och du kan kakla mot gipsskivan så man slipper en list. Dock förlorar du då ca 25mm av bänkytan såvida du inte drar ut underskåpen lika mycket!
 
  • Gilla
Chanti
  • Laddar…
Skär upp väggen bakom skåpen och sätta kortlingar, det ska ju ändå vara ett skåp framför ;)
 
Är inte plywood lite klent för att hänga skåp i? Det är ju självklart bättre än bara gips dock.
 
Eftersom det är ett Ikea kök antar jag att du hänger skåpen på en skena och då är det inte så noga vart reglarna sitter se till att skruva i varje regel hamnar skruven långt från skåpets krok sätt en molly i närheten. Ska skåpen täckas in på översidan går det ju komplettera med upphängning där också men det ska normalt inte behövas.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Rita ut var skåpen hamnar på väggen, skär bort ca 20cm bred remsa av gipsen och ersätt den med 12mm plywoodremsa. Slutar remsan mellan 2 reglar så fiskar man i ytterligare en liten stående remsa plywood och skruvar fast bakom gipsen stående. Nu har du material att skruva fast skåpen i.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
F_man skrev:
Är inte plywood lite klent för att hänga skåp i? Det är ju självklart bättre än bara gips dock.
Absolut inte för ett normalt överskåp, tyngden från skåpen drar ju neråt inte utåt vilket gör att man ofta överdriver fastsättningen. Så det räcker!
Sen är ju en regel alltid bättre dock.... :)

Vet inte hur Ikeas upphängning ser ut. Är det en skena man skruvar i väggen och sedan hänger skåpen på denna? Isf är det ju bara att skruva i reglarna så är saken biff! 👍🏻
 
buspojken skrev:
Är de reglat 60cc blir de knas.
Går ju att kortla mellan reglarna
Står ju att det är cc45 och om det inte är 45x45 borde det väl inte vara några problem?
 
verktygsgurun skrev:
Rita ut var skåpen hamnar på väggen, skär bort ca 20cm bred remsa av gipsen och ersätt den med 12mm plywoodremsa. Slutar remsan mellan 2 reglar så fiskar man i ytterligare en liten stående remsa plywood och skruvar fast bakom gipsen stående. Nu har du material att skruva fast skåpen i.
Räcker det inte att skruva upphängningsskenan i varje regel på väggen?

/Krille
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.