Hej!

Något hinder att byta ut betongen mot reglar. Blir det väldigt tätt för att inte få för hög belastning på cellplasten tro? Kanske får använda en hög tryckklass vid bärande väggar och liggande 220 reglel under regelverket.
 
Men hur får du det ventilerat om du har reglar ?

Betong är ju icke organsikt, använder du träreglar är det ju en annan grundkonstruktion...

Betongbjälklag skulle kanske funka iofs - men då får du fundera över konstruktionen i övrigt (tex ha golvspån eller likannde) så golvet funkar

/K
 
Platta på mark är en betongplatta på cellplast på marken. Vill du bygga med trä så är det en annan konstruktion. Och trä lägger man ju normalt inte direkt på marken, utan då ser man till att bygga med luftspalt dvs huset på plint eller krypgrund. Mullbänk bygger man ju inte längre vad jag vet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Låter som att det skulle bli väldigt dyrt med reglar i stället för betong. Dels materialkostnaden men kanske framförallt arbetstiden att lägga ut ett tätt och plant regelverk med förstärkningar under bärande väggar. Sedan låter det tveksamt ur fuktsynpunkt att ha trä direkt mot cellplasten. Normalt om man gör ett golv med cellplast och golvspån direkt på så är det ventilerat under cellplasten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tanken var att få ner kostnaden utan att bygga en traditionell krypgrund som i sig är överlägsen i det avseendet och några till. Huset kommer ha ett stort luftsolfångarsystem och konstruktionen passar ju luftburen värme bra.

Materialkostnaden blir lägre för reglarna än betong/armering/kantbalk. Arbetskostnaden blir även den betydligt lägre. Vill man dessutom göra det själv är det en fördel. Fylla betong i plattan var det enda jobb jag inte gjorde själv på vårt hus då det kändes stressigt och dyrt/tidskrävande om det inte blir bra. Samt svårt att klara på en person, framförallt när jag inte hade gjort det förr.

Cellplasten leder ju inte fukt så borde väl inte vara några problem att lägga träreglar mot?
 
Förstår inte riktigt vilken sorts konstruktion du försöker hitta på ?
En regelgrund är ju inte ngt konstigt, men då har man antingen en ventilerad krypgrund, som är isolerad utåt, eller så isolerar man mellan reglarna (om mman kör plintar).

Lägger man isoleringen på marken så måste du ju också ha kanelement osv om du vill få tätt - och om du lägger i reglar där istället för att fylla med betong så skapar du ett lufttätt utrymme nedåt, men då kan inte fukt ventileras bort från reglarna (som i sig själva innehåller fukt. Och dessutom kan man aldrig få 100% tätt uppifrån så det kommer komma in fukt därifrån också, som sen inte har ngn stans att ta vägen...

Vilka fördelar ser du med konstruktionen istället för att göra en beprövad krypgrund ?

/K
 
Schematisk illustration av platta på mark med reglar, cellplastisolering och bärlager ovanpå singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platta på mark utan betong.

Fördelen är att slippa krypgrundens risk för fukt. Som sagt, reglarna på golvet kommer ha luftväxling runt sig. Det kommer inte vara tätt uppåt annat än i våtutrymme.
 
Skall du fördela belastningen så kräver det nog en tjockare skiva i botten. skulle nog föreslå att gjuta tunnare platta typ 6 cm och sedan regla på denna. Då behöver du inte ha någon större precision på gjutningen, och sedan kan du klara dig med enklare uppregling typ med 28x70 i botten och 45x70 i korrs med detta.
 
Kantbalkarna, som skall bära upp hela huset utom golvet i markplanet,
kommer du väl inte ifrån i alla fall?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag ser inget byggnadstekniskt skäl till varför det inte skulle funka, och om man tar luften till luftväxlingen mellan reglarna inomhus kan man nog också slippa kalla golv om man tätar mot sidorna. Jag tror dock inte att konstruktionen blir särskilt mycket billigare än en vanlig platta på mark. Betong är knappast dyrare än golvspån och reglar.
 
Miljömässigt är det ju bra att ha trä istället för betong, var på passivhuscentrum idag, där hade dom en lösning utan betong, fast dom hade använt lättbalk och om jag inte minns fel en fuktspärr under
 
Mikael_L
putte82 skrev:
[bild]

Platta på mark utan betong.

Fördelen är att slippa krypgrundens risk för fukt. Som sagt, reglarna på golvet kommer ha luftväxling runt sig. Det kommer inte vara tätt uppåt annat än i våtutrymme.
Men har du inte tänkt att husets ytterväggar ska stå på en kantbalk av betong eller LECA eller dyl?

Jag tror inte att du alls kan finna någon cellplast som tål linjelasten direkt ifrån syllen.
Själv har jag i detta hus några takstolar som vid full snölast + vindpåkänning är beräknade att punktbelasta hammarbandet med 3,7 ton per takstol, dessa krafter förs ju ner i ytterväggen och tas till sist upp i min kantbalk utav välarmerad betong.
Nu är mina takstolar lite speciella, så jag har lite extrem linjelast längs en liten bit utav ytterväggarna. Men linjelast på uppåt 2ton/meter är inte alls ovanligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är ju cellplasten som tar upp belastningen i slutändan. Den armerade betongen fördelar trycket. Jag har inte ingående räknat på laster och olika tryckhållhetsgrader osv utan bara spånat på iden som ett sett att få ner material och arbetskostnad. Betongen är ju väldigt dyr i sig och maskin+mantimmarna också, framförallt om man har långt till vägen. Sedan har en betongplatta i sig flera naktdelar i jämförelse med trä. Tex väldigt kostnads och tidskrävande att göra ändringar, framförallt med golvvärme. Hårt att gå på, framförallt vid klinkergolv.

Mest sannorlikt blir nästa husprojekt ett sutteränghus så då blir det troligtvis ändå en betongsula och lecaväggar så den lasten kommer inte belasta cellplasten. Känns sådär att göra torpargrund på sutterängvåning. Skulle behöva grävas ganska mycket djupare för att få en inspekterbar torpargrund.
 
Linjelaster och sånt har ju redan berörts. Det blir besvärligt redan där. Har jag förstått rätt att du vill lägga ett ventilerat träbjälklak ovanpå cellplasten? Är inte då hela bjälklaget i praktiken oisolerat? vad gör i så fall cellplaten i konstruktionen? Det borde i så fall bli ännu billigare, men inte sämre, att lägga reglarna direkt på en paddad grusbädd med något emellan för att bryta kapillärverkan. Kanske stenar. Jag tror inte alls på idén faktiskt. Men jag kan ha missförstått något eller rent av allt.
 
Leda ut lasten är inga problem, det är ju bara att bygga en motsvarande kantbalk av trä istället för betong. Kan man bara skydda träbalken från fukt borde det faktiskt vara en bättre lösning (lättare att skruva fast syll och miljövänligare) men ekonomiskt är frågan om det blir billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.