Håller på att planera för en köksrenovering där nuvarande kök ska rivas ut. Är lite osäker på hur mycket som egentligen behöver rivas för bästa resultat dock så hoppas på goda råd härifrån ;-)

Min första idé var att riva ut köket och även ta ner spånskivorna på alla väggar för att förenkla för elektriker att dra ny el där det behövs och sedan sätta upp plyfa+gips. Alternativet är att låta spånskivorna sitta och bara sätta renoveringsgips och hoppas att elektrikern kan lösa eldragningen ändå. Är det enkelt att dra ny el i en vägg utan att riva ner skivorna? Tänker att det blir knöligt, speciellt om man behöver förbi reglar osv? El finns i alla väggar redan (vägguttag, lampa ovanför diskbänk etc), men förmodligen behövs en del ny dragning för uttag vid diskbänk osv.

Samma fråga gäller även taket: antingen bygga ner det för att installera spottar/högtalare, eller ta ur hål i befintligt tak (spånskiva) och använda spottar som ej kräver potta osv

Hur hade ni gjort? Tips mottages tacksamt! :surprised:
 
Svårt att säga utan att veta exakt hur nya uttag m.m. skall sitta i förhållande till befintliga.

Snyggast blir så klart att riva väggarna och göra om. Jag förmodar att elektrikern kommer förlägga elen utanpå väggen annars. En variant kan vara att dra den under överskåpen, så att man inte ser den öven om den ligger öppet.

I taket hade jag nog satt spottar i befintligt tak, och då kört på LED-spottar som inte kräver potta. Takhöjd är värt mycket, tycker jag.
 
thomasx skrev:
Svårt att säga utan att veta exakt hur nya uttag m.m. skall sitta i förhållande till befintliga.

Tack för dina tankar :)

Ja snyggast blir nog att riva väggarna och göra om. Jag förmodar att elektrikern kommer förlägga elen utanpå väggen annars. En variant kan vara att dra den under överskåpen, så att man inte ser den öven om den ligger öppet.

I taket hade jag nog satt spottar i befintligt tak, och då kört på LED-spottar som inte kräver potta. Takhöjd är värt mycket, tycker jag.
Ja just nu lutar det nog mest åt att riva ner och slänga på nya väggskivor. Fördelen med detta är att det förenklar för elektrikern, jag kan passa på att kolla status på ytterväggen (se att det inte finns spår av fukt osv) samt att jag kan passa på att (eventuellt) slänga på isolering på innerväggarna i ljuddämpande syfte.

Vad gäller taket så tänker jag att om jag bygger ner det och slänger på t ex Huntonit-plattor så slipper jag 1. spackla/måla befintligt tak och 2. kan med enkelhet dra in spottar samt eventuella takhögtalare utan att elektrikern ska behöva fiska fram el i befintligt tak. Nackdelen då att jag tappar några cm i takhöjd. Jag har dålig koll på vilka LED-spottar som finns idag och som inte kräver någon dosa eller potta, men det känns spontant sådär att installera spottar i tak där isoleringen ligger direkt ovanför skivorna.

Skrev nog mest detta inlägget för att "tänka högt" då jag velat fram och tillbaks. Hittade nyligen en lång rad trådar av användaren "snowjim" som verkar gjort mycket av det jag själv är inne på (och dessutom i ett hus byggt 1970 precis som mitt) :)
 
Takskivor kan du förvisso sätta direkt emot det gamla taket om du vill slippa måla. Men det blir så klart lite enklare med elen om du bygger ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.